Dostępne są dwie wersje nadwoziowe nowego PEUGEOT e-EXPERTA Hydrogen:
- Standard (4,95 m),
- Long (5,30 m).
Sięgająca 6,1 m³ pojemność użyteczna oraz miejsce dla kierowcy i pasażera w dwumiejscowej kabinie są dokładnie takie same jak w wersjach spalinowych.Wersja elektryczna z wodorowym ogniwem paliwowym ma maksymalną ładowność 1100 kg. Może również holować przyczepy o masie do 1000 kg.
W nowym PEUGEOT e-EXPERCIE Hydrogen zastosowano opracowany przez grupę STELLANTIS system „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric”, składający się z:
- ogniwa paliwowego, które wytwarza energię elektryczną potrzebną do napędzania samochodu z wodoru magazynowanego w systemie pokładowych zbiorników ciśnieniowych,
- doładowywanego z sieci elektrycznej wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10,5 kWh, który w określonych fazach jazdy może także służyć do zasilania silnika elektrycznego.
Umieszczony pod podłogą zespół trzech zbiorników mieści łącznie 4,4 kg wodoru sprężonego pod ciśnieniem 700 barów.
Nowy PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen ma zasięg ponad 400 km w cyklu zgodnym z protokołem homologacji WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures), w tym około 50 km na zasilaniu z akumulatora wysokonapięciowego.
Tankowanie wodoru wymaga zaledwie 3 minut i odbywa się poprzez zawór umieszczony pod pokrywą w lewym tylnym błotniku.
Do ładowania akumulatora wysokonapięciowego (10,5 kWh) służy gniazdo znajdujące się pod pokrywą w lewym przednim błotniku. Pokładowa ładowarka prądu trójfazowego o mocy 11 kW umożliwia pełne naładowanie akumulatora w ciągu:
- niespełna godziny z terminala typu WallBox 11 kW (32 A),
- 3 godzin ze wzmocnionego gniazdka domowego (16 A),
- 6 godzin ze standardowego gniazdka domowego (8 A).
Poszczególne fazy działania systemu „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric” wyglądają następująco:
- Podczas ruszania z miejsca i przy małych prędkościach energia niezbędna do napędzania samochodu jest pobierana wyłącznie z akumulatora wysokonapięciowego,
- Przy ustabilizowanej prędkości silnik elektryczny czerpie energię bezpośrednio z ogniwa paliwowego,
- Podczas przyspieszania, wyprzedzania lub pokonywania wzniesień ogniwo paliwowe i akumulator wysokonapięciowy dostarczają wspólnie niezbędną energię do silnika elektrycznego,
- Podczas hamowania i zwalniania silnik elektryczny zapewnia doładowywanie akumulatora wysokonapięciowego.
Nowy PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen trafi w pierwszej kolejności do klientów biznesowych (w sprzedaży bezpośredniej) we Francji i w Niemczech, a pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone już pod koniec 2021 roku. Samochód będzie produkowany w zakładzie w Valenciennes we Francji, a następnie odpowiednio przystosowywany w specjalistycznym centrum napędów wodorowych grupy Stellantis w Rüsselsheim (Niemcy).
Zobacz także: Skoda Fabia IV generacji
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?