W Saabie postawiono na bezpieczeństwo, które jest ważniejsze od urody.
Model 9-3 pojawił się w roku 1998 jako kontynuacja serii 900 opartej na płycie podłogowej Opla Vectra. Wprowadzone wówczas modyfikacje stylistyczne nadwozia i wnętrza utrzymały się aż do roku 2002, gdy pokazany został odnowiony SAAB 9-3 w postaci sedana.
Wersje nadwozia
Saab był oferowany jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback oraz kabriolet z dwojgiem drzwi. Nadwozia zamknięte zdają się być nieco ociężałe, na skutek wierności tradycji. Od 50-ciu lat Saaby mają opadającą tylną część karoserii. Kolejny przykład wpływu tradycji to deska rozdzielcza przypominająca kokpit w niewielkim samolocie. Ergonomia bez zarzutu, logicznie rozmieszczone zegary, a
wśród nich jest nawet wskaźnik ciśnienia wytwarzanego przez turbosprężarkę. Fotele są komfortowe, w opcji obszywane skórą i podgrzewane.
Silniki
W Saabie 9-3 można wybrać każdy silnik pod warunkiem, że będzie dwulitrowy. Od momentu zastosowania turbosprężarki (Saab zrobił to pierwszy w seryjnej produkcji w 1977 r.), podstawową jednostką napędową stał się, wzięty od
Triumpha, 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1985 ccm. Jego moc wzrastała od 145 do 205 KM. Stosowano także 16-to zaworową jednostkę 2,3 l w najmocniejszej odmianie „Vigen” o mocy 230 KM, a także montowaną z automatyczną skrzynią biegów, widlastą szóstkę o mocy 170 KM, którą dostarczył Opel. Auta z tym silnikiem najlepiej się sprzedawały w Stanach Zjednoczonych. Zupełną nowością u Saaba był, także oplowski, 4-cylindrowy diesel pojemności 2,2 l dający moc 116 KM. Jedyny silnik z rodziny
dwulitrowych, którego nie wspomagała turbina uzyskiwał moc 130 koni mechanicznych. Konstruktorzy SAAB-a wprowadzili termin LPT - Low Pressure Turbo stosowany przy silnikach nazywanych „Ecopower”. Chodziło o zmniejszone ciśnienie doładowania, co miało dawać mniejsze zużycie paliwa, pozwalając na uzyskanie „tylko” 150 KM.
Własności jezdne
Producent zapewnia, że prowadzenie Saaba 9-3 po krętych drogach jest czystą przyjemnością. W przełożeniu na język konkretów oznacza to, że z przodu są kolumny McPhersona, a z tyłu skrętna belka ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami.
Zawieszenie jest w miarę komfortowe i w miarę sztywne. Na polskich nierównościach ta „sztywność” bywa dokuczliwa.
Sytuacja rynkowa
Ciekawe, że Saaby są chętnie wybierane przez architektów, urzeczonych ich sylwetką. Ważniejsze od urody jest jednak bezpieczeństwo, a w tej dziedzinie Saab od dawna ma wielej pomysłów zastosowanych w seryjnej produkcji. Pasy bezpieczeństwa (od 1962 roku!), stacyjka umieszczona pomiędzy fotelami (w celu ochrona kolan), zderzaki absorbujące energię (od 1971 r.), belki wzmacniające w drzwiach, składana kolumna kierownicy,
bezazbestowe okładziny hamulcowe, dwuczęściowe poduszki boczne i aktywne zagłówki - to tylko kilka z 1100 udoskonaleń, które wprowadzono przy okazji zmiany modelu z 900 na 9-3.
Nowe sedany (po 2002 roku) kosztują od 113 tys. zł, cabrio - od 165 tys. zł. Używane też nie należą do najtańszych. Fachowcy twierdzą, że intensywna eksploatacja silników z turbosprężarką powoduje szybsze zużycie elementów przenoszących napęd: półosi, przegubów, skrzyń biegów i wreszcie samych turbosprężarek, jeśli źle się z nimi obchodzono. Po przebiegu ponad stu tysięcy kilometrów zdarzać się mogą usterki listwy zapłonowej, przenoszącej wysokie napięcie z jednej cewki do wszystkich cylindrów.
Zalety:
- wysoka jakość wykonania,
- dobra dynamika,
- wysoki poziom bezpieczeństwa.
Wady:
- przyspieszone zużywanie się elementów przeniesienia napędu,
- wysokie zużycie paliwa,
- wysokie koszty eksploatacji.
Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych
Sprzęgło | 450 |
błotnik | 690 |
Reflektor | 580 |
amortyzator | 350 |
Orientacyjne ceny używanych w tys. zł
Model, okres produkcji | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 | 1998 |
HTB 3d 2,0/130 KM ( 02/98 – 10/00 ) | | | 34,4 | 31,1 | 28,0 |
HTB 5d 2,0 LPT/150 KM (07/00 – 12/02) | 42,4 | 38,7 | 36,9 | | |
HTB 3d 2,0 HDT/205 KM (08/98 – 09/99 ) | | | | 34,8 | 31,4 |
HTB 5d 2.2 TiD/115 KM (02/98 – 12/01) | | 39,5 | 35,0 | 31,7 | 28,5 |
Cabrio Aero 2,0 l/205 KM (09/99 – 07/03) | 85,6 | 72,2 | 61,5 | 51,0 | |
Cabrio SE 2,0 l/154 KM (09/98 – 12/00) | | | 54,1 | 44,8 | 38,6 |
Wybrane dane techniczne:
Model rodzaj silnika | 2.0 LPT | 2.0 T | 2.0 TS | 2.2 TiD |
Pojemność (cm 3) | 1985 | 1985 | 1985 | 2172 |
Moc (KM) przy obr./minutę | 150/5500 | 185/5500 | 205/5500 | 125/4000 |
Maksymalny moment obr. (Nm) przy obr/min | 240/1800 | 263/2100 | 280/2200 | 280/1500 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 8,5 | 8,0 | 7,3 | 11,0 |
Maksymalna prędkość (km/h) | 215 | 230 | 235 | 200 |
Średnie zużycie paliwa l/100 km | 8,9 | 9,2 | 9,7 | 7,0 |
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?