Oba pojazdy cechuje podobny, dość długi staż produkcyjny.
Seat Cordoba pojawił się w 1993 r. i był kilkakrotnie modernizowany. Opel Astra II natomiast bez zmian konstrukcyjnych utrzymuje się w produkcji od 1998 r., a od niedawna wytwarzany jest w fabryce Gliwicach.
Nadwozie
Hiszpańska Cordoba powstała jako odmiana sedan modelu hatchback jakim jest Ibiza. Ten dodany bagażnik nadaje pojazdowi charakterystyczny wygląd, czy ładny? - rzecz gustu. Bagażnik jest ogromny, 485 l, ale ma mały otwór wsadowy i przy
wyjmowaniu bagażu trzeba pokonać wysoko umieszczoną dolną krawędź otworu bagażnika. Przestrzeń bagażową można jeszcze powiększyć, bo w tym sedanie tylna kanapa jest dzielona w proporcji 60:40 i składana. Po złożeniu tworzy równą płaszczyznę z podłogą bagażnika. W Cordobie, jak we wszystkich samochodach tego segmentu, z przodu siedzi się
wygodniej. Z tyłu jest mało miejsca na nogi, a tylną kanapę ukształtowano dla dwóch osób. Ta trzecia, środkowa, siedzi nieco wyżej, a jej nogom przeszkadza tunel biegnący w osi środkowej pojazdu.
W Astrze jest wygodniej trzem osobom siedzącym z tyłu. Kanapa jest bardziej płaska i nieco więcej jest miejsca na nogi. Bagażnik Astry ma o 25 l mniejszą pojemność niż w Cordobie, ale dostęp do niego jest wygodniejszy. Wystrój wnętrz obu pojazdów jest utrzymany w ciemnej tonacji.
Silnik
Do napędu Cordoby i Astry przewidziano gamę kilku silników. Do porównania wybraliśmy samochody z jednostkami o pojemności 1,4 l. Obie mają nowoczesny rozrząd z dwoma wałkami umieszczonymi w głowicy, sterującymi 16-zaworami przy 4-cylindrach. Głowice obu silników wykonano ze stopów
lekkich, a napęd wałków rozrządu przenoszony jest za pośrednictwem paska zębatego. Silniki obu pojazdów umieszczono poprzecznie z przodu, napęd przekazują na przednie koła jezdne. Silnik Astry ma większą moc i nadaje jej nieco lepszą dynamikę niż jednostka Cordoby, która w zamian wykazuje mniejszy apetyt na benzynę. W mieście różnica w zużyciu paliwa
wynosi 0,7 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
W obu pojazdach kierowca ma wygodne miejsce, lecz fotel w Cordobie wydaje się wygodniejszy. W Seacie nowocześniej wygląda deska rozdzielcza, ale w obu samochodach ergonomicznie rozmieszczono wskaźniki i przełączniki.
Silniki w obu pojazdach na biegu luzem pracują cicho, natomiast podczas rozpędzania są głośne. Dźwignie zmiany biegów działają precyzyjnie, a wspomaganie układu
kierowniczego jest precyzyjniejsze w Cordobie. Oba porównywane samochody zachowują się poprawnie w ruchu, jednak na łukach dróg pewniej zachowuje się Astra. W obu autach odczuwa się twardość zawieszenia kół, zwłaszcza na poprzecznych nierównościach nawierzchni. Zarówno Astra i Cordoba mają bowiem podobny mi dość prosty układ zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu - belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne.
Podsumowanie
Seat Cordoba i Opel Astra II należą do tańszych sedanów na naszym rynku. Z wiekiem nabrały dojrzałości konstrukcyjnej i z powodzeniem mogą pełnić rolę aut rodzinnych. Przy identycznym poziomie wyposażenia i długości gwarancji, tańszym autem jest Seat. Szkoda, że Astra produkowana w Gliwicach ma tak wysoką cenę.
Nasza ocena (+oznacza przewagę nad konkurentem)
Pojazd | Seat Cordoba 1.4 | Opel Astra Classic II 1.4 | |
Przestronność wnętrza | | + | |
Silnik | Remis | ||
Poziom hałasu (odczuwalnego) | Remis | ||
Hamulce | Remis | ||
Dynamika | | + | |
Zużycie paliwa | + | | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | ||
Wyposażenie | Remis | ||
Wybrane dane techniczne
Pojazd | Seat Cordoba 1.4 | Opel Astra Classic II 1.4 |
Rodzaj silnika | benzynowy | |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1390 | 1389 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 75-5000 | 90-6000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 126-3800 | 125-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,6 | 13,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 176 | 180 |
Droga hamowania - ham. zimne (m) | 40,5 | 40,0 |
Długość/szer./wys. pojazdu (mm) | 4280/1698/1441 | 4252/1709/1425 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2606 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 485 - 1140 | 460 - 1230 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 52 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3 /100 km) | 8,8/5,2/6,4 | 9,5/5,5/7,0 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 (bez limitu km)/12 | 2 (bez limitu km)/12 |
Cena brutto (zł.) | 44 580 | 49 250 |
Wybrane wyposażenie
Pojazd | Seat Cordoba 1.4 | Opel Astra Classic II 1.4 |
Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
Układ przeciwblokujący ham. (ABS) | s | s |
Wspomaganie układu kierowniczego | s | s |
Centralny zamek | o | o |
Elektrycznie sterowane szyby | o | o |
Klimatyzacja | o | o |
Radioodtwarzacz | o | o |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?