Skoda Octavia 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM vs Ford Focus 1.0 EcoBoost 155 KM. Porównanie rozsądnych kompaktów w sportowych strojach

Kamil Rogala
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem.
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Zdjęcie ilustracyjne
Czy auto może być oszczędne, rozsądne, komfortowe, ale jednocześnie z widocznym sportowym zacięciem? Wielu producentów oferuje pakiety sportowe wyposażenia nawet dla bazowych silników, więc możliwości konfiguracyjne są naprawdę imponujące. Przykładem może być Skoda Octavia w odmianie Sportline oraz Ford Focus w wersji ST-Line X. Porównujemy oferty tych dwóch modeli, ale z rozsądnymi silnikami benzynowymi pod maską.

Spis treści

Skoda Octavia vs Ford Focus. Nadwozie i wnętrze

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Skoda

To dwa z pozoru inne auta, które przy odpowiedniej konfiguracji, są w stanie zwrócić na siebie uwagę. Nawet w mocno doposażonej wersji, Skoda Octavia jest zdecydowanie bardziej spokojna i stonowana niż konkurenci z tego samego segmentu. Nowa generacja doskonale wpisuje się w nurt stylistyczny innych modeli czeskiego producenta. Auto wygląda bardzo dobrze i co prawda zachwytów brak, ale taka jest Skoda – ma się podobać wielu, a nie zachwycać kilku. Poza tym hatchback, a będąc drobiazgowym – liftback – to od wielu lat przepis na sukces Skody. Wybierając odmianę Sportline dostajemy nieco sportowego stylu i ciekawego wyglądu. Dodatkowo, jeśli pokusimy się o czerwony, niebieski albo nawet pomarańczowy lakier, możemy liczyć na naprawdę dobrze wyglądające z zewnątrz auto. A jak jest w środku?

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Skoda

Skoda Octavia, podobnie jak na zewnątrz, również we wnętrzu prezentuje łagodne linie bez zdecydowanych zabiegów stylistycznych, choć w wersji Sportline mamy minimalistyczną, czarną tapicerkę oraz rewelacyjnie wyglądające i bardzo wygodne sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Co prawda wiele elementów sterujących przeniesiono na ekran dotykowy, ale na szczęście w nowej Octavii znajdziemy kilka fizycznych przycisków do podstawowych funkcji. Poza tym jest bardzo elegancko i naprawdę stylowo, a w wyższych wersjach wyposażenia górna część deski rozdzielczej może być np. obszyta zamszem (wersja RS). Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, Octavia oferuje 600 litrów w standardowym ułożeniu oparć, a po ich złożeniu – aż 1555 litrów. Nie jest to wielka przepaść w porównaniu do poprzednika, ale ogromną zaletą Octavii są liczne dodatki poprawiające funkcjonalność. Warto przejrzeć ofertę opcjonalnego wyposażenia, bo znajdziemy tam sporo ciekawych gadżetów.

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Ford

Ford Focus kontynuuje tradycję z wielkim grillem a’la Aston Martin, zaś sylwetka ma zdecydowanie więcej pazura w porównaniu do czeskiej konkurencji. W odmianie ST-Line X dominuje czarny kolor dodatków oraz wypełnienie grilla w kształcie plastra miodu. Światła są bardzo duże i wyraziste, również mają ciemne wykończenie. To wszystko w połączeniu np. z czerwonym lakierem oraz większymi, 18-calowymi felgami o ładnym wzorze daje naprawdę ciekawy efekt. Mnóstwo załamań, przetłoczeń i linii sprawia, że dzieje się tu naprawdę dużo. Z tyłu dominują agresywne linie, a w dolnej części zderzaka znalazło się miejsce na namiastkę dyfuzora oraz dwie końcówki układu wydechowego. Całość przywodzi nieco na myśl Mercedesa Klasy A poprzedniej generacji. A co znajdziemy we wnętrzu?

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Ford

W środku mamy kolejną feerię stylistycznych eksperymentów. Duży ekran wystaje nad deską rozdzielczą i kryje w sobie praktycznie wszystkie najważniejsze funkcje, włącznie ze sterowaniem klimatyzacją i nawiewami. Poniżej znajduje się podstawowy panel sterujący, a nad nim duże kratki nawiewów. Zamiast zegarów znajdziemy już duży ekran, kierownica ma klasyczny kształt, a w wielu miejscach pojawiły się sportowe akcenty tj. czerwone przeszycia czy wstawki imitujące włókno węglowe. Jeśli zaś chodzi o przestrzeń w bagażniku, to w tej konkurencji Focus nie może się równać ze Skodą Octavią. Pojemność bagażnika w przypadku standardowego ułożenia oparć to 392 litry, a po ich złożeniu jest to 1354 litry. Trudno jakiemukolwiek przedstawicielowi segmentu C konkurować z Octavią pod względem funkcjonalności i przestrzeni.

Skoda Octavia vs Ford Focus. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Skoda

Skoda Octavia oferuje nieco mniej mocy z większej pojemności (oraz cztery cylindry zamiast trzech) co powinno przenieść się na lepszy komfort podróży i kulturę pracy. Silnik 1.5 TSI e-Tec MHEV z instalacją miękkiej hybrydy generuje moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm co w połączeniu z 7-biegowym automatem DSG daje przyzwoite osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy a prędkość maksymalna to 230 km/h. Średnie spalanie wg. producenta to 5,3 l/100km. A czy dodatkowe 5 KM i nieco niższa masa jednostki napędowej da Focusowi przewagę?

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Ford

Pod maską opisywanego Forda Focusa pracuje turbodoładowana jednostka trzycylindrowa 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 155 KM z momentem obrotowym 190 Nm. To układ miękkiej hybrydy (MHEV), który podobnie jak u czeskiej konkurentki, wspomaga system Start/Stop, pozwalając na niemal niezauważalną jego pracę i wspomaganie jednostki napędowej podczas ruszania. Napęd kierowany jest na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. Auto z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 208 km/h. Spalanie – średnio 5,2 l/100km. Jak widać Skoda dominuje tylko w temacie prędkości maksymalnej, zaś reszta parametrów jest bardzo zbliżona.

Skoda Octavia vs Ford Focus. Ceny i wyposażenie

Skoda Octavia z silnikiem 1.5 TSI e-Tec ze skrzynią 7-biegową DSG i wyposażeniem Sportline kosztuje 142 850 złotych. W standardzie tej wersji znajdziemy m.in.:

  • reflektory główne LED Top Matrix;
  • podgrzewane fotele przednie;
  • 18-calowe felgi aluminiowe;
  • automatyczną klimatyzację dwustrefową;
  • zawieszenie sportowe;
  • czarną podsufitkę;
  • przyciemniane szyby tylne i boczne;
  • czujniki parkowania przód/tył etc.

Wyposażenie dodatkowe w ofercie Skody jest imponujące i możemy dopłacić m.in. za:

  • boczne poduszki powietrzne z tyłu – 1300 złotych;
  • zawieszenie adaptacyjne DCC z trybami jazdy – 4150 złotych;
  • panoramiczne okno dachowe – 4700 złotych;
  • podgrzewana przednia szyba – 1250 złotych;
  • składany hak holowniczy – 3900 złotych;
  • wyświetlacz head-up – 2750 złotych.

A co ma dla nas Ford Focus? Wersja z silnikiem 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 155 KM i z automatyczną skrzynią 7-biegową oraz wyposażeniem ST-Line X to koszt 150 350 złotych. W standardzie otrzymamy m.in.:

  • 17-calowe felgi ze stopów lekkich;
  • sportowe zawieszenie i dodatki do nadwozia;
  • lusterka boczne składane i regulowane elektrycznie;
  • czarna podsufitka;
  • kamera cofania etc.

W wyposażeniu opcjonalnym znajdziemy m.in.:

  • 18-calowe felgi aluminiowe – 2600 złotych;
  • pakiet Driver Assistance (tempomat adaptacyjny, system monitorowania martwego pola etc.) – 2000 złotych;
  • pakiet Winter (podgrzewane fotele, kierownica, przednia szyba) – 1400 złotych;
  • wyświetlacz head-up – 2000 złotych.

Skoda Octavia vs Ford Focus. Podsumowanie

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem.

Podstawowe dane techniczne obu modeli:

 

Skoda Octavia (Sportline) 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM (AT7)

Ford Focus (ST-Line X) 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (AT7)

Platforma

MQB

Ford C2

Euro NCAP

5/5

5/5

Wysokość (mm)

1470

1452

Rozstaw osi (mm)

2686

2700

Długość/szerokość (mm)

4689/1829

4382/1848

Pojemność bagażnika (l)

600/1555

392/1354

Cena (zł, brutto)

od 142 850

od 150 350

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1296

1312

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

52

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna (MHEV)

benzyna (MHEV)

Pojemność (cm3)

1498

998

Liczba cylindrów

4

3

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-biegowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

Moc (KM)

150

155

Moment obrotowy (Nm)

250

190

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,5

8,4

Prędkość maksymalna (km/h)

230

208

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

5,3 (WLTP)

5,2 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

120

118

Wyposażenie seryjne wybranych wersji:

 

Skoda Octavia (Sportline) 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM (AT7)

Ford Focus (ST-Line X) 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (AT7)

Poduszki powietrzne

6 (7 lub 9 w opcji)

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane

S/S

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych 

Nasza ocena:

 

Skoda Octavia (Sportline) 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM (AT7)

Ford Focus (ST-Line X) 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (AT7)

Przestronność wnętrza

*


Silnik

*

*

Osiągi

*

*

Podwozie


*

Poziom hałasu (odczuwalny)

*

*

Zużycie paliwa

*

*

Wyposażenie

*

*

Cena

*


Wynik końcowy

+++++++ (7)

++++++ (6)

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty