Rapid pozycjonowany jest pomiędzy Fabią i Octavią, czyli jest jak gdyby wciśnięty między segmenty B i C. Jeśli przyjrzymy się
jego wymiarom zewnętrznym stwierdzimy, że jest o 18 cm krótszy od obecnej Octavii i aż o 48 cm dłuższy od Fabii. Różnica w rozstawie osi pomiędzy nim, a większym modelem Skody wynosi 8 cm. Trudno zatem dziwić się, że tak chętnie pozycjonowany jest przez producenta jako auto kompaktowe. Bliższy kontakt z Rapidem utwierdza nas w przekonaniu, że to taka mniejsza Octavia, choć w rzeczywistości zbudowano go na przedłużonej platformie VW Polo.
Dla klienta liczą się jednak doznania bezpośrednie, a nie matematyczna wyliczanka i przynależność do jakiegoś segmentu. Trzeba przyznać, że wnętrze tego samochodu zaskakuje przestronnością. Podróżuje się w nim wygodnie zarówno na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie. Siedząc za kierownicą miejsca jest aż nadto zarówno nad głową (dotyczy to również osób w o wzroście 180-190 cm ) jak i na tzw. szerokość, choć tutaj tych centymetrów rzecz jasna jest nieco mniej niż w Octavii. Fotel kierowcy można regulować na wysokość, fotela pasażera wymaga już dopłaty 250 zł.
Dużych rozmiarów tylna klapa podnoszona wraz z oknem (nadwozie typu liftback) oraz przepastny bagażnik umożliwiają zabranie ogromnego bagażu. Aż trudno uwierzyć, ale ma on pojemność 550 litrów (ze standardowym kołem zapasowym 530). Te „ponadnaturalne” wyniki to zasługa dużego rozstawu osi (260 cm), o 9 cm większego niż w starej Octavii Tour. Rapid to praktyczne auto do dłuższych, urlopowych wyjazdów rodzinnych czy weekendowych. Schowki na napoje w drzwiach przednich i tylnych, w konsoli środkowej, asymetrycznie dzielona kanapa, kieszeń na kamizelkę ochronną pod fotelem kierowcy czy skrobaczka do szyb pod pokrywą wlewu paliwa to praktyczne rozwiązania, które zapewne docenimy w podróży.
Nadwozie ma prostą formę, wymodelowane powierzchnie i zarysowane krawędzie dają w efekcie czystą bryłę. Nie znajdziemy tu designerskich eksperymentów, wszystko jest wyważone, bez zbędnych przetłoczeń i w konsekwencji proste. Wlot powietrza z przodu optycznie poszerza auto, natomiast czarny zderzak (na wzór dyfuzora) obniża jego tył.
Równie proste w architekturze wydaje się wnętrze auta. Deska rozdzielcza z podłużnym przetłoczeniem jest schludna, konsola w kształcie litery V nawiązuje do kształtu maski. W jednobarwnej, czarnej tonacji kabina wydaje się nieco za
skromna, zdecydowanie lepiej wypada w jaśniejszej, dwukolorowej tonacji beżowo-czarnej.
Pod maską testowanego modelu pracował benzynowy silnik 1.2 TSI o mocy 105 KM współpracujący z 6-biegową przekładnią manualną. Zapożyczona od Volkswagena technika zdaje egzamin w tym samochodzie na piątkę. Rapid jest dynamiczny, 10,3 sekundy do setki do przyzwoity wynik, silnik ochoczo zbiera się do pracy już od najniższych obrotów. Nie ma problemów z wyprzedzaniem, moment obrotowy (175 Nm) jest dostępny w szerokim zakresie obrotów od 1550 do 4100. Biegi wchodzą precyzyjnie, ale to w Volkswagenach norma.
Jak wypada zużycie paliwa? Jeżdżąc po mieście można utrzyma się w 7 litrach, czyli podawanej przez producenta wartości. W praktyce, szczególnie teraz gdy jest zimno i korki uliczne są duże jest to trudne.
Bardziej realistyczne zużycie przekracza poziom 8 litrów, ale jeśli włączymy klimatyzację, jeszcze wzrośnie. A propos „klimy”, w podstawowej wersji Active jej nie ma. Za najprostszą manualną Climatic trzeba dopłacić 4 800 zł. W sytuacji, gdy bez klimatyzacji nie możemy się obejść, wybierzmy od razu droższą wersję auta - Ambition.
Zawieszenie dobrze wybiera nierówności na drodze, jest kompromisem pomiędzy resorowaniem twardym i miękkim. Podróżowaliśmy w dwie osoby z bagażem, trudno zatem ocenić, jak będzie spisywało się z pełnym obciążeniem. Auto wyposażono w tarczowe, wentylowane hamulce z przodu i bębnowe z tyłu oraz w elektrohydrauliczne, zależne od prędkości wspomaganie kierownicy. Na liście standardowych systemów bezpieczeństwa znajdziemy ESP z ABS, MSR, ASR, EDS i HBA. W wersji Active dostaniemy boczne poduszki dla kierowcy i pasażera oraz poduszki kurtynowe.
Wszystkie wersje Skody Rapid można kupić z upustem 4 090 zł. Testowany Rapid 1.2 TSi Active kosztuje 54 950 zł, a po uwzględnieniu powyższego upustu 50 860 zł. Najtańsza w ofercie jest wersja 1.2 MPI Active (43 860 zł), a najdroższa 1.6 TDI Elegance (68 360 zł).
Wybrane dane techniczne Skody Rapid i konkurentów:
Marka / model | Fiat Linea | Skoda Rapid | Toyota Corolla |
Wersja | Active | Active | Terra |
Cena (zł) detaliczna | 42.300 | 54.950 | 64.700 |
Cena (zł) w promocji | 35.300 | 50.860 | brak promocji |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (l) | 1.4 | 1.2 | 1.6 |
Moc (KM) | 77 | 105 | 132 |
Moment obrotowy (Nm) | 115 | 175 | 160 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,6 | 10,3 | 10,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 | 195 | 200 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,3 | 5,4 | 6,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 148 | 125 | 163 |
Skrzynia biegów | Manualna, 5 biegów | Manualna, 6 biegów | Manualna, 6 biegów |
Pojemność bagażnika (l) | 500 | 550 | 450 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?