Smart w Polsce ulokował się dopiero w tym roku. W wielkich miastach zachodniej Europy można jednak spotkać króciutkie, dwumiejscowe samochodziki. Nie jest ich jednak tak dużo, jak chcieliby producenci. Postanowili więc wyprodukować kolejny model, a w zasadzie dwa, tym razem wykorzystując modę na małe samochody sportowe. Dodali smartowi nieco przodu, żeby zyskał bardziej "wyścigowy" wygląd i zmieścił pod maską... nie, nie większy silnik, ale dodatkowy bagażnik. Drugi bagażnik jest z tyłu. Mieści się w nim zdejmowany, sztywny dach. Tak powstał roadster. Potem za jego tylnym słupkiem dodano szklaną kabinę i powstał roadster - coupe, nieco przypominający charakterem BMW Z3 w wersji coupe.
W stylizacji nowych aut wykorzystano elementy znane z mniejszego smarta, co z jednej strony zwiększa rodzinne podobieństwo, a z drugiej zmniejsza koszty produkcji samochodów. Zarys drzwi jest podobny, ale jakby nieco rozciągnięty, podobnie jak charakterystyczna klamka. Jest także srebrzysty pas biegnący pod drzwiami i za nimi. W małym samochodzie ciągnie się przez dach i słupek przedniej szyby, ale w roadsterze dach jest zdejmowany, więc srebrne jest tylko obramowanie przedniej szyby. Mały smart ma z tyłu trzy okrągłe światła, zamknięte w podłużnym poziomym kloszu. W roadsterze jest podobnie, ale trzy okręgi świateł ustawiono w poziomym kloszu.
Wnętrze zostało przejęte niemal w niezmienionym stanie. Najważniejsze zmiany to bardziej poziome ustawienie foteli i okrągły obrotomierz, umieszczony obok prędkościomierza.
Przedni bagażnik ma 59 litrów. Jest płaski, więc nie zmieści się w nim wiele. W tylnym mieści się 86 litrów (roadster) lub 186 litrów (roadster - coupe). Te wielkości zmniejszają się jeszcze, kiedy w bagażniku schowany jest dach. Mając tak mało miejsca do dyspozycji, trzeba je optymalnie wykorzystać. Specjalnie dla tego samochodu stworzono więc walizki dopasowane do wielkości i kształtu przestrzeni bagażowej.
Choć nadwozie samochodu wydłużyło się, koła pozostały w tym samym miejscu, co w małym smarcie - na samych krawędziach nadwozia. Auto z lekką karoserią będzie więc bardzo stabilne. Mimo to, ma standardowo system stabilizacyjny ESP.
Podobnie, jak mniej sportowe smarty, roadster i roadster-coupe będą napędzane silnikami poniżej 1 litra. Ze sportowym wyglądem aut to się raczej nie zgadza, ale jeżeli wziąć pod uwagę, że w tym przypadku silnik 0,7 o mocy 80 KM ma poruszać samochód ważący tylko 790 kg, to można się po nim spodziewać niezłej dynamiki.
Oba samochody mają pojawić się na rynku w kwietniu tego roku.
Dane techniczne
pojemność silnika (ccm) | 698 |
moc (KM) | 80 |
maks moment obr (Nm) | 110 |
prędkość maks (km/h) | 180 |
przyspieszenie 0-100 km/h (s) | smart roadster - 10,9 smart roadster coupe - 11,2 |
średnie spalanie (l/100 km) | 5,5 |
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?