Pierwsza generacja Toyoty Avensis zadebiutowała w 1997 roku, jako następczyni modelu Carina. Od tamtej pory pojawiły się jeszcze dwie generacje tego modelu. Ostatnia, trzecia generacja, weszła na rynek w 2008 roku, a na początku 2015 roku doczekała się głębokiej modernizacji.
Na tej samej płycie
Stylistycznie aktualnie produkowany Avensis znacznie różni się od poprzednika. Jednak powstał na tej samej płycie podłogowej. Także linia boczna oraz linia dachu pochodzą z poprzednika, ale długość auta wzrosła o 40 mm.Całkowicie nowy jest przód nadwozia, w którym wymieniono wszystkie elementy karoserii. Reflektory wykorzystują teraz technologię LED w światłach do jazdy dziennej, mijania i drogowych.Ponadto przednia partia auta zyskała bardziej masywny wygląd. Nowy jest również tył auta, gdzie zastosowano diodowe światła pozycyjne.
Nowa kabina
Najważniejsze zmiany w Toyocie Avensis widać w kabinie. Deskę rozdzielczą podzielono wizualnie na dwa poziomy, w których górna, szeroka część zawiera zegary osadzone w głębokich tubach oraz zupełnie nowy kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,2-cala.Na niższym poziomie dominuje 8-calowy wyświetlacz dotykowy integrujący wszystkie funkcje systemu multimedialnego. Rozwiązanie nowoczesne, ale działa nieco za wolno.
Nowe są również materiały wykończeniowe. Na przykład zestaw zegarów, elementy na kierownicy i konsoli centralnej, czy nawiewy otrzymały wykończenie satynowym chromem. Tym niemniej w kilku miejscach pozostawiono twarde plastiki.
Producent informuje, że od nowa wyprofilowane zostały przednie fotele. Ale regulowanie oparć nadal odbywa się skokowo za pomocą dźwigni. W autach tego segmentu wypadałoby zastosować bardziej precyzyjne (i wygodniejsze) pokrętła. Poza tym mało funkcjonalne są kieszenie w bocznych panelach przednich drzwi. Są i za małe, i za płytkie. Natomiast wygodnym rozwiązaniem jest płaska podłoga w tylnej części kabiny. Dzięki temu jeśli na kanapie jedzie trzech pasażerów, ten siedzący w środku nie ma pod nogami tzw. tunelu, który występuje w wielu autach konkurencji.
Benzynowy automat
Testowaliśmy wersję z benzynowym silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów i mocy 152 KM. To jednostka znana jeszcze z modelu przed modernizacją.
Silnik pracuje poprawnie i cicho, jednak tylko do czasu. Powodem jest automatyczna skrzynia biegów Multidrive S. To bezstopniowy automat, który podobnie jak większość konstrukcji tego typu nie jest mistrzem dynamicznej jazdy. Czyli jeśli jeździmy spokojnie, np. w mieście, silnik wraz z tym automatem spisują się poprawnie, zaś sama skrzynia okazuje się nieocenionym wsparciem podczas żółwiej jazdy w korkach.
Problem zaczyna się poza terenem zabudowanym. Pół biedy, gdy jedziemy pustą drogą, ale kiedy trzeba wyprzedzić wolniejszy pojazd i mocno naciśniemy pedał gazu, to najpierw słychać wycie spod maski silnika, zaś reakcja na gaz następuje z opóźnieniem.
Sytuację nieco poprawia tryb Sport, którego włącznik jest umieszczony obok dźwigni zmiany biegów. Jednak zarówno mocne naciśnięcie gazu, jak i użycie trybu Sport wiąże się ze zwiększonym zużyciem paliwa. Według deklaracji producenta średnie spalanie wynosi 6,1 litra na 100 km, jednak w rzeczywistości trzeba jeszcze dodać przynajmniej półtora litra.
[page_break]
Komfortowo, ale spokojnie
Zawieszenie testowanej Toyoty Avensis okazało się dość miękkie, jednak nie na tyle, aby auto było nieprzewidywalne podczas pokonywania ostrych zakrętów. Ponadto w trakcie dynamicznej jazdy nieźle sobie radzi układ kierowniczy, choć o odrobinę można poprawić precyzję jego działania. Za to bardzo wygodna jest kierownica, której grubość i wyprofilowanie zostały tak dobrane, aby kierowca mógł pewnie prowadzić pojazd.
Pasażerów ucieszy fakt, że spod podwozia do kabiny nie docierają natarczywe dźwięki pracującego zawieszenia. Koła pokonują dziury i nierówności drogi w miarę cicho i bez nadmiernych wstrząsów. Także szum powietrza opływającego kabinę nie jest dokuczliwy.
Avensis 2.0 Valvematic Mulidrive S to samochód przeznaczony głównie dla osoby, która preferuje spokojny styl jazdy i częściej eksploatuje auto w mieście niż na trasie. Takiemu kierowcy z pewnością do gustu przypadnie zastosowana automatyczna skrzynia biegów, która wpływa na komfort jazdy i jeśli użytkownik zrezygnuje ze sportowych zapędów nie będzie go absorbować zmianą przełożeń.
Toyota Avensis Touring Sports 2.0 i konkurenci
Marka/model | Toyota Avensis 2.0 Valvematic Mulidrive S Prestige | Volkswagen Passat 1.4 TSI DSG Highline | Mazda 6 2.0 SkyActive 165 KM Automat |
Cena (zł) | 128 900 | 128 290 | 117 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/5 | sedan/5 | sedan/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4750/1810/1480 | 4767/1832/1456 | 4870/1840/1450 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1560/1550 | 1584/1568 | 1585/1595 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 | 2791 | 2830 |
Masa własna (kg) | 1435 | 1338 | 1255 |
Pojemność bagażnika (l) | 509 | 586 | 489 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 66 | 62 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna Pb95 | benzyna Pb95 | benzyna Pb95 |
Pojemność (cm3) | 1987 | 1395 | 1998 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/7 | automatyczna/6 | automatyczna/6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 152 przy 6200 | 150 przy 5000 | 165 przy 6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 196 przy 4000 | 250 przy 1500 | 210 przy 4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,0 | 8,4 | 10,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 220 | 209 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,1 | 5,1 | 6,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 142 | 117 | 139 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?