Jeżeli chcesz jeździć dieslem, wybierz najlepszy. Według opinii specjalistów do takich zalicza się silnik Toyoty produkowany w Polsce i montowany m.in. w Avensisie.
Wygląda na to, że Japończycy postawili na silniki wysokoprężne. Niedawno Honda zaskoczyła konkurentów świetnym dieslem 2,2 l/140 KM. Teraz Toyota produkuje "najczystszy" silnik wysokoprężny świata. Konstruktorzy silników nieoficjalnie mówią, że kariera diesli jest uzależniona od decyzji polityków, którzy ustalają normy toksyczności spalin. Mogą być one w przyszłości bardziej lub mniej łagodne dla diesli, co wpłynie na ich rozwój. W tej sytuacji działanie Toyoty wydaje się jak najbardziej racjonalne. Z tym większą przyjemnością
podróżowaliśmy Avensis z nadwoziem sedan napędzaną dieslem 2,2 l o mocy 150 KM.
Cechy szczególne
Pozornie w najnowszym modelu Avensis poza silnikami niewiele się zmieniło, a jednak w aucie jest ciszej za sprawą większej ilości osłon dźwiękochłonnych. Zmieniono też charakterystykę pracy elementów tłumiących zawieszenia, co spowodowało lepsze własności jezdne. Avensis to pojazd o obszernym i wygodnym wnętrzu. Konstruktorzy oparli się modzie na udziwnienia. Tablica przyrządów ma więc klasyczny kształt, a wskaźniki są doskonale widoczne. Pozornie duża ilość przycisków na konsoli środkowej po bliższym poznaniu okazuje się bardziej funkcjonalna niż skomplikowane, elektroniczne menu obsługiwane joystikiem oferowane w autach konkurencji, np. Nissanie Primera. Bagażnik sedana ma pojemność 500 l i znajduje się w nim dojazdowe koło zapasowe.
Silnik
Wysokoprężny silnik o pojemności 2,2 l osiąga moc 150 KM. Ma on po 4 zawory w każdym cylindrze, doładowany jest turbosprężarką o zmiennej geometrii i zasilany układem common rail. Ten lekki silnik wyróżnia się niskim stopniem sprężania, co jest korzystne ze względu na jego trwałość i niewielkie zużycie paliwa. Średnie zużycie paliwa wynosi ok. 6,5 l na 100 km, co biorąc pod uwagę masę pojazdu, należy uznać za dobry wynik. Z silnikiem współpracuje nowa, manualna skrzynia przekładniowa o 6 przełożeniach.
Wrażenia z jazdy
Dzięki usztywnieniu zawieszenia Avensis bardzo pewnie pokonuje zakręty. Konstrukcja zawieszenia jest nowoczesna - z przody kolumny McPhersona, z tyłu - zawieszenie wielowahaczowe. Seryjnie montowany jest układ elektronicznej kontroli stabilności toru jazdy
ESP. Pojazd ma dobrą dynamikę, a podczas przyspieszania nie odczuwa się zwłoki zadziałania turbosprężarki, tzw. turbodziury. Zwraca uwagę znakomite wygłuszenie pojazdu, a poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest bardzo niski. Wielu pasażerów nawet nie zdaje sobie sprawy, że auto napędza silnik wysokoprężny. Skuteczny jest również układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje pojazd na drodze 38,2 m.
Podsumowanie
Toyota Avensis z silnikiem diesla 2,2 l to udany pojazd dla osób przemierzających rocznie znaczną liczbę kilometrów. Tylko bowiem wtedy najszybciej zwróci się koszt zakupu auta, który wynosi 100 400 zł. Zresztą Avensisem bez zmęczenia podróżuje się także na długich dystansach. Cena Toyoty nie odbiega zbytnio od aut konkurencji, np. Hondy Accord 2,2 CTDi. Avensis jest przy tym dobrze wyposażony, m.in. w poduszki przednie, boczne, kurtyny powietrzne i poduszkę chroniącą kolana kierowcy oraz dwustrefową, automatyczną klimatyzację.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2231 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 150/3600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 310/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,3 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 7,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 210 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 65 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,2 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 500 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,9/7,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 463 x 179 x 148 |
Rozstaw osi (cm): | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 100 400 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Obszerna kabina pasażerska na przednich fotelach i tylnej kanapie. |
Silnik | ***** | Wysoka kultura pracy, dobra elastyczność. |
Poziom hałasu | ***** | Niski poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Avensis jest nieco gorsza od drogi hamowania Opla Vectry 1,9 CDTI/150 KM. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika, nieco lepsza od dynamiki Opla Vectry 1,9 CDTI/150 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Średnie zużycie paliwa wynosi ok. 6,5 l/100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesne zawieszenie z wielowahaczową konstrukcją tylnej osi. |
Wyposażenie | ***** | Bogate wyposażenie seryjne. |
Wyposażenie seryjne:
Toyota Avensis Sol
Poduszki powietrzne | 7 |
Układ ABS/ASR | S/S |
System wspomagania nagłego hamowania | S |
Układ kontroli stabilności toru jazdy ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Lusterko wsteczne samościemniające | S |
Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa | S |
Radio CD | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody