W tuningowaniu niemieckich marek specjalizują się – co zrozumiałe – firmy zza Odry. Większość tamtejszych tunerów oferuje kompleksowe przeróbki obejmujące stylistykę i mechanikę.
Specjalistą w podnoszeniu osiągów aut Audi i Volkswagen jest firma ABT. W katalogu tego tunera jest np. zestaw dla modelu A4 z lat 2004-2008 (typ B7). Oprócz elementów stylistycznych dla nadwozia opracowano inteligentne zawieszenie przystosowujące się do stylu jazdy w ułamku sekundy. Zmienna charakterystyka zawieszenia przydaje się szczególnie wtedy, gdy klient zamówi wzmocnienie silnika, czyli tzw. chiptuning.
- Audi to świetne auta do tuningu. Już podstawowym zestawem stylistycznym, czyli nakładkami na przedni i tylny zderzak, progami oraz tylną lotką, można ciekawie uatrakcyjnić wygląd samochodu. I takie są zazwyczaj zamówienia klientów - mówi Patryk Pachura, szef firmy Pachura Motosport, polskiego przedstawiciela firmy Abt.
W modzie są też kute felgi aluminiowe. Jeśli chodzi o tuning silników wysokoprężnych, to bardzo ciekawy efekt można uzyskać, zmieniając oprogramowanie np. motoru 3.0 TDI. Moc wersji 204-konnej wzrasta wtedy do 252 KM, a 233-konnej do 272 KM. Polecam też chiptuning benzyniaka 2.0 TFSI. Po takim zabiegu moc silnika 200 KM wzrasta o 40 koni.
W tuningowaniu aut z koncernu Volkswagen specjalizuje się również firma MTM z Niemiec. W jej katalogu ciekawą propozycją są przeróbki niemal wszystkich wersji modelu Volkswagen Golf V. Na życzenie klienta auto może przypominać wersję GTI, która jest topową odmianą Golfa. W skład pakietu wchodzi m.in. spoiler przedni z wlotami powietrza przesłoniętymi czarną siatką w kształcie plastra miodu. Do tego dochodzi czarna pokrywa silnika, sportowo wyglądające progi drzwi, nakładka nad tylną szybą oraz alufelgi (do wyboru czarne lub srebrne polerowane). W zestawie są również chiptuning silnika (dostosowany do konkretnej jednostki napędowej), sprężyny obniżające nadwozie oraz sportowy układ wydechowy.
Specjalistą w przeróbkach BMW jest firma AC Schnitzer. Ten tuner proponuje wzmacnianie silników wysokoprężnych, m.in. właścicielom modeli E60 530d (seria 5 poprzedniej generacji). Po zmianie oprogramowania jednostki sterującej silnikiem oraz zastosowaniu sportowego układu wydechowego z nierdzewnej stali pod maską zamiast 218 są 253 konie. Do tego można zażyczyć sobie montaż spojlerów, obniżenie zawieszenia oraz kupić zestaw aluminiowych i karbonowych oklein do kabiny.
- Model E60 jest jednym z najpopularniejszych samochodów, które tuningujemy. Zwykle zamawiana jest zmiana wizerunku nadwozia poprzez dodanie spojlerów z przodu i z tyłu oraz nakładek na progi. Jeśli chodzi o tuning wnętrza, to zainteresowaniem cieszą się nakładki na pedały, sportowe dźwignie zmiany biegów i karbonowe okleiny – podkreśla Maria Cebula z firmy Sikora Auto Centrum, która jest polskim przedstawicielem firmy AC Schnitzer.
Podobny program tuningu dla BMW serii 5 ma w swojej ofercie firma Hartge: zestaw stylizacyjny nadwozia składający się z przedniego spoilera i nowych lusterek bocznych. Do tego można wybrać jeden z czterech typów aluminiowych obręczy w rozmiarach: 17, 18, 19 lub 20 cali. Ponadto nadwozie może zostać obniżone o 25 lub 30 mm.
Właścicieli Opli, a szczególnie posiadaczy modelu Astra III, może zainteresować zestaw będący dziełem firmy Irmscher. W przedniej partii nadwozia pojawił się nowy zderzak zespolony ze spojlerem, w którym widnieje duży wlot powietrza zasłonięty czarną kratą. Znalazło się tam również miejsce na reflektory przeciwmgłowe. Tradycyjnie Irmscher wymienia także firmowy wlot powietrza w masce silnika. Zamiast chromowanej poprzeczki z logo Opla jest czarną krata.
W Mercedesach specjalizuje się firma Brabus. Dla klasy E poprzedniej generacji (model W211). Pod maską zastosowano 12-cylindrowego benzyniaka z modelu klasy S, którego pojemność zwiększono z 5,5 do 6,3 l. Dzięki temu m.in. jego moc wzrosła z 500 do 640 KM. Do nadwozia dopasowano m.in. oryginalny przedni zderzak oraz 20-calowe, 12-ramienne, aluminiowe obręcze. W kabinie ekskluzywną skóra obszyto fotele, boczne panele drzwi i sporą część kokpitu, w którym nie brakuje także eleganckich, drewnianych okładzin (do wyboru w ciemnej lub jasnej tonacji). W tuningowym zestawie może też być zestaw DVD oraz laptop z dostępem do internetu.
Przykładowa oferta akcesoriów tuningowych do Audi A4 (B7)
Firma ABT/B&B
Alufelgi 18 cali (4 szt.) 3865 zł/2690 zł
Spoiler przedni 1590 zł/1690 zł
Spoiler tylny 1450 zł/1370 zł
Nakładki na progi 1700 zł/1540 zł
Tłumik końcowy 3190 zł/3820 zł
Sportowe sprężyny (4 szt.) 1100 zł/2200 zł
Przykładowa oferta akcesoriów tuningowych do BMW 530d (E60)
Firmy AC Schnitzer/Hartge
Alufelgi 18 cali (4 szt.) 9750 zł/6250 zł
Spoiler przedni 2310 zł/1380 zł
Spoiler tylny 935–2300 zł/2130 zł
Nakładki na progi 1225 zł/1100 zł
Tłumik końcowy 1055–3800 zł/2330 zł
Sportowe sprężyny (4 szt.) 3180–6615 zł/1480 zł
Przykładowa oferta akcesoriów tuningowych do Mercedesa E 320 CDI (W211)
Firmy Brabus/Kleemann
Alufelgi 18 cali (4 szt.) 6870 zł/4880 zł
Spoiler przedni 4150 zł/2335 zł
Spoiler tylny 5450 zł/1910 zł
Nakładki na progi 5880 zł/3270 zł
Sportowy wydech 7210 zł/7820 zł
Sportowe sprężyny (4 szt.) 5790 zł/2890 zł
Przykładowa oferta akcesoriów tuningowych do VW Golfa V
Firmy MTM/Je-Design
Alufelgi 18 cali (4 szt.) 4970 zł/6810 zł
Spoiler przedni 1450 zł/1190 zł
Spoiler tylny 1250 zł/1400 zł
Nakładki na progi 1100 zł/980 zł
Tłumik końcowy 5620 zł/3500 zł
Sportowe sprężyny (4 szt.) 980 zł/1250 zł
Wojciech Frelichowski
Fot. Irmscher
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?