Debiut 4. generacji Toyoty RAV4 oznaczonej fabrycznym kodem XA40 odbył się podczas Targów Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2012 r. Do salonów sprzedaży samochód trafił kilka miesięcy później i był produkowany przez 6 lat. W 2015 roku auto przeszło facelifting, w czasie którego przeprojektowano m.in.: zderzaki, atrapę chłodnicy, przednie i tylne lampy oraz dokonano modernizacji wnętrza, poprawiając m.in. materiały wykończeniowe. Jednak najbardziej istotną zmianą było wprowadzenie do oferty odmiany hybrydowej, która ze swoimi 197 KM zajęła miejsce topowej w gamie.
Nadwozie/wnętrze
Omawiana generacja RAV4 to auto zdecydowanie większe gabarytowo od swojej poprzedniczki. Dzięki sporej długości nadwozia wynoszącej 4570 mm i rozstawowi osi równemu 2660 mm, udało się wygospodarować sporo przestrzeni dla pasażerów. Nadwozie narysowano wyraziście, nie brakuje w nim ostrych linii, zwłaszcza w jego tylnej części. Offroadowe akcenty to przede wszystkim nakładki nadkoli i progów wykonane z tworzywa. Cieszy fakt, że drzwi zasłaniają progi, więc nie pobrudzimy spodni podczas wsiadania i wysiadania. Pokaźna klapa kryje pod sobą kufer o pojemności 547 litrów lub 501 l w wersji hybrydowej. Opcjonalnie występowało sterowanie elektryczne klapy, ale użytkownicy narzekają na jego wyjątkowo powolne działanie.
Wewnątrz nikomu nie powinno zabraknąć miejsca. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest przestronnie i nawet osoby o wzroście ok. 190 cm nie powinny narzekać na ciasnotę. RAV4 w podstawowych wersjach miała tapicerkę z tkaniny, w odmianach droższych występowała skóra. Niestety, jej jakość po kilku latach eksploatacji okazuje się nie najlepsza. Ma ona tendencję do odgniatania się i marszczenia. Nie będziemy też chwalili jakości wykonania wnętrza. W wielu miejscach zastosowano twarde tworzywa, które łatwo się rysują i po kilku latach zaczynają trzeszczeć. Wiele egzemplarzy wyposażono bogato - często RAV4 mają system inforozrywki z nawigacją, kamerę cofania, podgrzewane fotele, czy szyberdach. Wyposażenie auta generalnie jest bezawaryjne, chociaż pojawiają się doniesienia o przeciekających oknach dachowych i szwankującym systemie dostępu bezkluczykowego.
Napęd/podwozie
Wśród ofert na rynku wtórnym dominują auta napędzane dwulitrowym silnikiem benzynowym. To trwała jednostka o mocy 152 KM, która była łączona ze skrzynią manualną lub automatyczną, bezstopniową CVT. Osiągi tego silnika zadowolą osoby jeżdżące spokojnie - sprint do „setki” zajmuje 9,9 s (z automatem prawie 11 s), zużycie paliwa wyniesie nawet 12 l/100 km w mieście i podobnie na autostradzie. W czasie spokojnej jazdy pozamiejskiej, można je obniżyć do ok. 8 l/100 km.
Alternatywnie, można rozpatrywać zakup diesla. Najpopularniejsze są dwulitrowe, 124-konne D-4D (kod fabryczny 1AD-FTV). Montowano też mocniejsze, 150-konne silniki o pojemności 2,2 l. Ich wspólną cechą jest wysoki koszt naprawy układu wtryskowego i problematyczny filtr cząstek stałych. Słabszy diesel występował tylko z napędem na przednią oś, mocniejszego łączono z napędem na wszystkie koła. W odmianach z manualną skrzynią biegów, awaryjne i drogie w wymianie bywa koło dwumasowe. Po liftingu wprowadzono dwulitrowe, 143-konne silniki diesla zapożyczone od BMW (kod N47) łączone tylko z napędem na przednie koła. Niestety, mimo wielu prób poprawienia trwałości łańcuchowego napędu rozrządu, nadal jest to element podwyższonego ryzyka i należy się liczyć z koniecznością jego wymiany.
Z punktu widzenia eksploatacji, zdecydowanie najciekawsza jest wersja hybrydowa. Przyspiesza 0-100 km/h w 8,3 s i według producenta zużywa średnio nieco ponad 5 l benzyny na 100 km. O ile nie można mieć zastrzeżeń do dynamiki jazdy to fabryczne dane o zużyciu paliwa należy uznać za naciągane. Zejście do 6,5 l/100 km w mieście będzie dużym sukcesem, w trasie należy liczyć się z 8-9 l/100 km, a na autostradzie nawet 12-13 l/100 km. Wersja hybrydowa występowała w odmianie przednionapędowej i 4x4. Póki co, nie ma doniesień o jej awariach, a ogólna świetna opinia o napędach hybrydowych Toyoty pozwala wierzyć, że to będzie zdecydowanie najmniej problematyczna w eksploatacji odmiana omawianego SUV-a.
Podwozie RAV4 zestrojono komfortowo, dzięki czemu auto bardzo płynnie pokonuje nawet duże nierówności. Z drugiej strony lepiej odpuścić sobie chęć do dynamicznej jazdy - nadwozie na szybko pokonywanych zakrętach ma tendencję do przechyłów, a układ kierowniczy nie należy do najbardziej precyzyjnych.
Sytuacja rynkowa
Najstarsze egzemplarze RAV4 IV generacji kupimy już za ok. 50-55 tys. zł. Takie pieniądze pozwalają na wybór między dwulitrowym dieslem D-4D z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km lub z benzyniakiem o tej samej pojemności i nieco mniejszym przebiegu. Ceny aut po liftingu zaczynają się od 80 tys. zł. Zdecydowanie najdroższe są hybrydy - nie ma co liczyć na znalezienie sensownej oferty na takie auto poniżej 100 tys. zł. Pocieszający jest fakt, że 2/3 z 450 ofert RAV4 wystawionych na sprzedaż, dotyczy samochodów z polskich salonów sprzedaży, najczęściej z udokumentowaną historią serwisową.
Podsumowanie
Niska utrata wartości nie bierze się z niczego - RAV4 IV generacji to auto przestronne, komfortowe i w większości wersji solidne. Nasz typ to albo przedliftingowa, dwulitrowa odmiana benzynowa z manualną skrzynią biegów, albo wersja hybrydowa po liftingu. Od diesli lepiej trzymać się z daleka. Nie są mistrzami trwałości, a ich naprawy potrafią zrujnować niejedną kieszeń.
ZALETY:
przestronne wnętrze;
komfort jazdy;
duża podaż egzemplarzy z polskich salonów.
WADY:
słaba jakość wykonania wnętrza;
ryzykowne w zakupie diesle.
Dane techniczne Toyoty RAV4
Okres produkcji | Od 04/2013 | 04/2013–01/2016 | 02/2016–01/2018 | 04/2013–01/2016 | Od 02/2016 | ||
Typ silnika | R4-benzynowy | R4-wysokoprężny | R4-benzynowy + elektryczny | ||||
Pojemność skokowa | 1987 cm³ | 1998 cm³ | 1995 cm³ | 2231 cm³ | 2494 cm³ | ||
Moc maksymalna silnika spalinowego | 112 kW (152 KM)przy 6200/min | 91 kW (124 KM)przy 3600/min | 105 kW (143 KM)przy 4000/min | 110 kW (150 KM)przy 3600/min | 114 kW (155 KM)przy 5700/min | ||
Moc maksymalna silnika elektrycznego (przód) | − | 105 kW (143 KM) | |||||
Moc maksymalna silnika elektrycznego (tył) | − | 50 kW (68 KM) | |||||
Moc systemowa | − | 145 kW (197 KM) | |||||
maks.moment obr. Silnika spalinowego | 195 Nm przy 4000/min | 310 Nm przy 1600–2400/min | 320 Nm przy 1750–2500/min | 340 Nm przy 2000–2800/min | 210 Nm przy 4200–4400/min | ||
max. Moment obr. Silnika elektrycznego (przód) | − | 270 Nm | |||||
max. Moment obr. Silnika elektrycznego (tył) | − | 139 Nm | |||||
Napęd | 4.10.2004 | Na przednie koła lub 4x4 | 4.10.2004 | 4.10.2004 | Na przednie koła lub 4x4 | ||
Skrzynia biegów | 6-biegowa-manualna | Automatyczna Multidrive S | 6-biegowa-manualna | 6-biegowa-automatyczna | Automatyczna bezstopniowa | ||
Prędkość maksymalna | 185 km/h | 180 km/h | 195 km/h | 190 km/h | 185 km/h | 180 km/h | |
przyspieszenie 0–100 km/h | 9,9 s | 10,7 s | 10,5 s | 9,6 s | 10,0 s | 8,3 s | |
Średnie zużycie paliwa (dane fabryczne) | 6,7 l/100 km | 6,5 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,7 l/100 km | 5,7–5,6 l/100 km | 6,7–6,6 l/100 km | 5,1–4,9 l/100 km |
Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?