[spis-tresci] [spis_tresci]
Używane BMW Serii 3 G20/G21. Nadwozie/wnętrze
BMW serii 3 to jedno z najchętniej wybieranych samochodów w segmencie premium klasy D. W ofercie dostępne są kombi, coupe, gran coupe oraz wiele innych wariantów, a także dziesiątki konfiguracji oraz jednostek napędowych do wyboru. Z jednej strony tak duży wybór może sprawić, że łatwo zatonąć w tłumie innych, podobnych wersji, a wybierając odmianę pośrednią, na pewno nie wyróżnimy się na drodze. Z drugiej strony jednak, bogactwo opcji jest tak wielkie, że każdy powinien znaleźć coś interesującego dla siebie.
Generacja o oznaczeniu G20 (G21 – kombi) przeszła znaczącą ewolucję, stając się nie tylko większa, ale i bardziej dojrzała pod względem stylu i wielkości. Siódma generacja tego popularnego samochodu jest o 85 mm dłuższa i 16 mm szersza niż jej poprzednik (dla wersji sedan), a przód zdobi większa i bardziej imponująca wersja charakterystycznych „nerek”. Rozstaw osi został zwiększony o dodatkowe 41 mm, co wpłynęło pozytywnie na prowadzenie oraz przestrzeń wewnątrz pojazdu. Z tyłu również widać bardziej nowoczesny wygląd, gdzie kontury nadwozia przechodzą w smukłe tylne lampy LED z przyciemnionymi kloszami. Warto zaznaczyć, że seria 4, która bazuje na serii 3 oraz topowe odmiany M3 mają nieco inny przód, z większymi, kontrowersyjnymi „nerkami”. BMW serii 3 G20 w wersji sedan mierzy 4709 mm długości, 1827 mm szerokości i 1435 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2851 mm. W wersji kombi G21 wymiary są niemal takie same, z niewielką różnicą w wysokości - wynosi ona 1440 mm. A co znajdziemy w środku?
Materiały i spasowanie w BMW serii 3 są bardzo wysokiej jakości, co tworzy wrażenie luksusu i obcowania z autem klasy premium. W zależności od wersji, wnętrze może być wykończone różnymi materiałami, takimi jak jasna lub brązowa skóra, drewno, aluminium czy lakierowane włókno węglowe. A jak z przestrzenią? W porównaniu do poprzedniej generacji, tylna przestrzeń w nowym modelu jest zdecydowanie większa - odległość między przednimi a tylnymi siedzeniami została zwiększona o 11 mm. Również miejsca nad głową jest nieco więcej. Wariant sedan oferuje 480 litrów pojemności bagażnika, co jest identyczne jak w poprzedniej generacji, a więc na równi z Audi A4 i Alfa Romeo Giulia. Natomiast wersja kombi (G21 - Touring) oferuje 500 litrów pojemności bagażnika, czyli o 5 litrów więcej niż w poprzednim modelu, dzięki zwiększeniu szerokości przestrzeni ładunkowej o 112 mm. Kombi posiada również dodatkową funkcję otwieranej oddzielnie tylnej szyby, co ułatwia załadunek mniejszych przedmiotów.
Używane BMW Serii 3 G20/G21. Silniki/układ napędowy
BMW oferuje bardzo szeroki wybór silników i oprócz specjalnych wersji M (takich jak M340 i pełnoprawna M3), dostępnych jest wiele innych wariantów. Bazową wersją benzynową jest 318i z 2.0-litrowym silnikiem o mocy 156 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 225 km/h, co jak na bazową wersję jest wynikiem wręcz rewelacyjnym, a przecież dopiero zaczynamy. Wersja 320i z jednostką 2.0 o mocy 184 KM i momencie obrotowym 320 Nm radzi sobie jeszcze lepiej. W wersji z napędem xDrive i 8-stopniowym automatem, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 240 km/h. Jeszcze lepiej radzi sobie wersja 330i. Mimo że pod maską nadal pracuje 2-litrowa jednostka (mimo mylącego oznaczenia modelu), generuje ona 258 KM i 400 Nm. Wersja ta zapewnia już sportowe emocje, ponieważ przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 6 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h - a to wciąż nie jest wersja M!
Przejdźmy jednak od silników wysokoprężnych, które również cieszą się dużą popularnością. W gamie dostępna jest wersja 318d z 2-litrowym silnikiem, generującym moc 150 KM i moment obrotowy 320 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 226 km/h – podobnie jak w przypadku benzyny, także tutaj jest całkiem nieźle. Lepszym wyborem będzie jednak wersja 320d, oferująca moc 190 KM i moment obrotowy 400 Nm. W wersji z automatyczną skrzynią biegów oraz napędem xDrive, przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje mniej niż 7 sekund, a średnie spalanie może zejść poniżej 5 l/100 km. W najmocniejszej odmianie 330d, mamy do dyspozycji aż 286 KM i imponujący moment obrotowy wynoszący 650 Nm (po 2020 roku), co przekłada się na sprint od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 5 sekund i prędkość maksymalną 250 km/h. Średnie spalanie oscyluje w okolicach 5 l/100 km. Coś jeszcze?
Oczywiście – najciekawsze odmiany z literkami M w nazwie. Jeśli ktoś uważa, że wersje topowe z podstawowej oferty jednostek napędowych są niewystarczające, powinien skierować swój wzrok na odmiany M340i lub M340d. To prawdopodobnie najbardziej odpowiednie wersje, które zapewniają fantastyczne osiągi i prowadzenie, ale jednocześnie oferują sporo komfortu i wygody do codziennego użytku. Oczywiście istnieje również wariant M3 i M3 Competition. Ta najwyższa odmiana posiada podwójnie doładowany, rzędowy silnik sześciocylindrowy o mocy 510 KM i momencie obrotowym 650 Nm. Sprint do setki zajmuje 3,5 sekundy (w wersji xDrive), a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Używane BMW Serii 3 G20/G21. Typowe usterki/sytuacja rynkowa
Czy Serię 3 G20 i G21 trapią jakieś usterki? Nie ma tego zbyt dużo, choć niektórzy właściciele skarżą się na grzechotanie wydechu podczas uruchamiania samochodu na zimno. Inni zauważyli wycieki oleju z tylnego mechanizmu różnicowego, więc warto sprawdzić, czy pod tylnymi kołami nie ma plam oleju. Innym problemem były skrzypiące dźwięki z wewnętrznych tworzyw sztucznych, a także grzechotanie z okolic szyberdachu. Niektórzy doświadczali również problemów z łącznością z systemem informacyjno-rozrywkowym iDrive, dlatego warto to dokładnie zweryfikować. Przy zakupie egzemplarza z lat 2018-2019 warto sprawdzić, czy auto kwalifikowało się do którejś z kilku akcji serwisowych.
Jak kształtują się ceny używanych egzemplarzy? Są bardzo zróżnicowane. Za około 195 000 złotych znajdziemy model z 2019 roku z przebiegiem około 50 000 kilometrów i w wersji 330i M Sport. Egzemplarz z 2020 roku w wersji 320d i przebiegiem 250 000 kilometrów to koszt około 127 000 złotych.
Używane BMW Serii 3 G20/G21. Podsumowanie
Wybór na rynku wtórnym jest olbrzymi a znalezienie dwóch identycznych egzemplarzy jest sporym wyzwaniem. Ogromna paleta kolorów, szerokie możliwości konfiguracji, dużo dodatkowego wyposażenia, a przede wszystkim szeroka dostępność jednostek napędowych. Jeśli ktoś szuka nowoczesnego auta w klasycznym wydaniu sedan lub kombi, to może być jeden z najlepszych wyborów.
Używane BMW Serii 3 G20/G21 zalety:
- kilka wersji nadwoziowych do wyboru (oprócz G20 i G21) i sporo wariantów wyposażenia;
- szeroki wybór jednostek napędowych – od spokojnych i oszczędnych po dynamiczne i niemal wyczynowe;
- niezły komfort podróży, ale i fantastyczne prowadzenie;
- całkiem nieźle wykonane i wyposażone wnętrze;
- niezła funkcjonalność i pojemny bagażnik w wersji kombi.
Używane BMW Serii 3 G20/G21 wady:
- ceny zadbanych egzemplarzy bywają niemal zaporowe;
- topowe warianty silnikowe mogą być mocno wyeksploatowane.
Używane BMW Serii 3 G20/G21 opinie:
Łukasz z Wrocławia
Skoda Octavia czwartej generacji jest doskonałym samochodem. Z zewnątrz wygląda elegancko i nowocześnie, a wnętrze jest przestronne i wygodne. W samochodzie znajduje się wiele funkcjonalnych udogodnień, takich jak system multimedialny z dużym ekranem dotykowym czy automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z nawiewami na tył. Silnik 2.0 TSI 190 KM jest mocny i dynamiczny, a jednocześnie dość ekonomiczny w użytkowaniu. Jedynym minusem może być cena, ale jest to w pełni uzasadnione biorąc pod uwagę jakość wykonania i funkcjonalność.Krystian z Katowic
Mam BMW Serii 3 G21 i muszę powiedzieć, że jest to jeden z najlepszych samochodów, jakie kiedykolwiek miałem. Samochód jest bardzo stylowy i ma świetną specyfikację techniczną, a jego wnętrze jest bardzo przestronne i wygodne. Poza tym, Seria 3 jest świetna na długie trasy, a to dzięki świetnie zaprojektowanemu zawieszeniu i silnikowi, który jest bardzo wydajny i ekonomiczny. Podsumowując, jestem bardzo zadowolony z mojego BMW Serii 3 i gorąco polecam ten samochód wszystkim, którzy szukają stylowego, wydajnego i przestronnego samochodu.Marek z Grodziska Mazowieckiego
Mam mieszane uczucia co do mojego BMW Serii 3 G20. Z jednej strony, samochód ma świetną specyfikację techniczną i oferuje świetne osiągi i prowadzenie. Z drugiej strony, samochód jest dość drogi w utrzymaniu, a niektóre części wymagają częstej wymiany. Poza tym, nie jest to najwygodniejszy samochód, jeśli chodzi o dłuższe podróże. Mimo to, nadal uważam, że Seria 3 to świetny samochód dla osób, które cenią sobie styl i wydajność, ale nie są zbyt zaniepokojone kosztami utrzymania.
Wybrane jednostki napędowe w BMW Serii 3 G20/G21:
Silnik | Pojemność silnika/baterii | Moc | Moment obrotowy | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Średnie zużycie paliwa | Emisja CO2 |
2.0 (318i sDrive) | 1998 ccm | 156 KM | 250 Nm | 223 km/h | 8,6 s | 6,4 l/100km | 145 g/km |
2.0 (320i xDrive) | 1998 ccm | 184 KM | 300 Nm | 230 km/h | 7,7 s | 6,8 l/100km | 153 g/km |
3.0 (340i xDrive) | 2998 ccm | 374 KM | 500 Nm | 250 km/h | 4,4 s | 7,8 l/100km | 177 g/km |
3.0 (M3 Competition xDrive) | 2998 ccm | 510 KM | 650 Nm | 250 km/h | 3,5 s | 10 l/100km | 228 g/km |
2.0 (316d sDrive) | 1995 ccm | 122 KM | 300 Nm | 215 km/h | 9,2 s | 4,7 l/100km | 123 g/km |
2.0 (320d xDrive) | 1995 ccm | 190 KM | 400 Nm | 228 km/h | 7,2 s | 5,1 l/100km | 135 g/km |
3.0 (340d xDrive) | 2993 ccm | 340 KM | 700 Nm | 250 km/h | 4,6 s | 5,9 l/100km | 154 g/km |
2.0 (330e xDrive) | 1998 ccm | 292 KM | b.d. | 230 km/h | 5,8 s | 1,5 l/100km | 33 g/km |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?