Spis treści
Używane Subaru Forester IV. Nadwozie/wnętrze
Już na początku warto zaznaczyć, że Subaru Forester IV nie jest autem dla tych, którzy szukają modnego crossovera do miasta. To auto dla tych, którzy wiedzą czego chcą i są gotowi poświęcić modny, stylowy wygląd na rzecz konkretnych właściwości jezdnych. Nie oznacza to oczywiście, że Forester jest nieatrakcyjny. To ładnie zaprojektowane auto o charakterystycznej sylwetce, z typowo japońskimi liniami, które w odpowiedniej wersji wyposażeniowej naprawdę może się podobać. Ciemnoniebieski lakier oraz brązowa skóra w środku – takie zestawienie sprawi, że auto wyróżni się z tłumu i będzie cieszyło oko także we wnętrzu. Srebrny lakier i czarna tapicerka materiałowa? Taka wersja z kolei przypadnie do gustu tym, którzy lubią stonowane barwy i anonimowość. W ofertach znajdziemy zapewne więcej tych skromniejszych wersji, ale i na te ciekawsze warto polować.
Przód zdominowany jest przez duże klosze lamp o charakterystycznym kształcie i z ładną sygnaturą LED. Jest również sporej wielkości grill z logo oraz srebrną poprzeczką. Zderzak sprawia wrażenie agresywnego i bardziej sportowego niż terenowego. W dolnej części jest co prawda srebrna nakładka, po bokach listwy z tworzywa sztucznego, ale brak nakładek na nadkolach i stosunkowo mała ilość plastikowych wstawek sprawia, że Forester IV nie ma typowo bojowego, surowego charakteru. To jednak złudne, bowiem pod tą sportowo-elegancką otoczką kryją się naprawdę niezłe właściwości terenowe. Bardzo ładnie prezentuje się również tył auta z dużą, wyprofilowaną klapą bagażnika i dość niewielkimi kloszami lamp, które na dużej powierzchni są przezroczyste. A jak prezentuje się wnętrze?
Wiele zależy od wersji wyposażenia, bowiem wnętrze może być atrakcyjne i jasne np. z brązową skórą i srebrnymi wstawkami, jak również nieco szare i stonowane z ciemną tapicerką materiałową. Pod względem stylistyki, jest solidnie i typowo japońsko. W centralnej części mamy spory wyświetlacz z dotykowymi przyciskami po bokach, niżej jest panel sterowania klimatyzacją z trzema dużymi pokrętłami, zaś w górnej części pod daszkiem umieszczono dodatkowe wyświetlacze z różnymi informacjami i parametrami. Co prawda pierwsze wrażenie może nieco przytłaczać – sporo różnych informacji, przycisków, pokręteł itp. – ale już po chwili można poczuć się bardzo swobodnie i komfortowo. Miejsca również nie brakuje, a jakość zastosowanych materiałów nie budzi zastrzeżeń. Pojemność bagażnika to 505 litrów w standardowym układzie, a po złożeniu oparć kanapy jest to 1577 litrów.
Używane Subaru Forester IV. Silniki/układ napędowy
Jak wspomniałem, Subaru Forester IV to auto dla tych, którzy wiedzą, czego szukają. Nie jest to samochód ani modny, ani sportowy – przynajmniej pod względem osiągów. Jednostki napędowe są co prawda wystarczająco mocne, ale układ napędowy ma inne priorytety niż rekordy w przyspieszeniach czy zwinnym pokonywaniu zakrętów. Podstawowa jednostka 2.0i o mocy 150 KM i momencie obrotowym 198 Nm to 4-cylindrowy wolnossący bokser, który rozpędza to auto do setki w 10,6 sekundy oraz pozwala na osiągnięcie 190 km/h (ze skrzynią manualną). Na początku w ofercie była także jednostka 2.5 o mocy 175 KM i momencie obrotowym 235 Nm (również 4-cylindrowy wolnossący bokser). Tutaj osiągi są w sumie podobne (ze skrzynią CVT), ale jeśli ktoś chce podróżować nieco szybciej, może skusić się na wersję 2.0 XT z turbodoładowanym silnikiem (oczywiście bokser) o mocy 240 KM i momencie obrotowym 350 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy a prędkość maksymalna to 221 km/h.
Spalanie? Nie są to oszczędne jednostki i trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie około 8,5 l/100km w cyklu mieszanym. Jest także jednostka wysokoprężna 2.0 D o mocy 147 KM i momencie obrotowym 350 Nm, która w wersji ze skrzynią automatyczną bezstopniową Lineartronic przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy i osiąga 188 km/h. Spalanie zdaniem producenta to średnio 6,1 l/100km.
Używane Subaru Forester IV. Typowe usterki/sytuacja rynkowa
Forester jest zaskakująco dobry w terenie i dlatego mógł być używany jako wół roboczy, do dojazdów w trudne miejsca lub po prostu do zabawy w błocie, dlatego też warto sprawdzić, czy nie ma uszkodzeń spodu samochodu, zwłaszcza w okolicach zawieszenia oraz pod przednim i tylnym zderzakiem, a także felg aluminiowych, również od wewnątrz. Warto upewnić się, że wszystkie fotele opuszczają się i podnoszą tak, jak powinny. Należy również poszukać plam i odbarwień na tapicerce, które mogą być trudne i kosztowne do usunięcia. Subaru jest znane z jakości wykonania i solidności mechanizmów i jest mało zgłoszonych problemów z Foresterem. Większość wspomnianych problemów dotyczy układów elektrycznych niezwiązanych z silnikiem, a niektóre dotyczą awarii układu chłodzenia, które w przypadku zaniedbania, mogą doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej.
W dniu publikacji na popularnym portalu z ogłoszeniami było około 90 ofert związanych z Subaru Foresterem IV. Wybór jest więc niewielki i przykładowo model z 2013 roku z przebiegiem 220 000 kilometrów w wersji z silnikiem 2.0 XT to koszt około 58 000 złotych. Za około 95 000 złotych kupimy model z 2016 roku z przebiegiem 88 000 kilometrów z tą samą jednostką napędową.
Używane Subaru Forester IV. Podsumowanie
Subaru Forester to nietypowa propozycja dla tych, którzy szukają niezawodnego auta z mocnym napędem 4x4 i ciekawym charakterem. Nie jest to popularny samochód na naszych drogach, niewiele jest również ogłoszeń na rynku wtórnym, ale to również jego największa zaleta. Spisuje się świetnie w terenie, zapewnia komfort, ale nie jest autem dla tych, którzy mają chęć na jazdę sportową po zakrętach. W terenie? Jak najbardziej, bowiem świetny napęd na cztery koła oraz niezły prześwit zapewniają pewność nie tylko w miejskiej dżungli.
Używane Subaru Forester IV zalety:
- ciekawa, nieco surowa, ale w odpowiedniej wersji, przyjemna dla oka stylistyka;
- przestronne i nieźle wykończone wnętrze;
- rewelacyjny napęd na cztery koła;
- w wyższych wersjach przyzwoite wyposażenie;
- wysoki komfort podróży i pewność w terenie.
Używane Subaru Forester IV wady:
- w niższych wersjach – przeciętna stylistyka wnętrza;
- jednostki benzynowe nie są zbyt oszczędne;
- niewielki wybór na rynku wtórnym.
Używane Subaru Forester IV opinie:
Bartosz z Konina
Jest to mój kolejny Subaru Forester XT. Poprzednikiem przejeździłem bezproblemowo i bezawaryjnie 150 tyś. km i nie miałem cienia wątpliwości, że następnym moim autem będzie kolejny Forester XT. Trafił się zadbany i z małym przebiegiem ok 42 tys. km, z polskiego salonu i w bogatszej wersji Platinium (poprzednik był w wersji Sport, czyli bez szklanego dachu, bez skórzanej tapicerki i ze skromniejszym zestawem audio). Przejechałem tym egzemplarzem ponad 10 tys. km i nie mam wątpliwości, że w swojej kategorii cenowej model ten nie ma konkurencji. Polecam gorąco!Krzysztof z Grójca
Auto proste w swojej budowie, oferujące świetne właściwości jezdne, świetną widoczność, poczucie bezpieczeństwa, bardzo dobry komfort (przestrzenny) i dobrą ładowność (podróżuję często w 4 osoby plus rowery/rowerki). Po założeniu instalacji LPG, też jest superekonomiczne. Oceniam Forestera jako bezawaryjny samochód, który będzie tani w użytkowaniu, jeśli poważne awarie (rzadkie) nie zmuszą z korzystania z ASO. Wady: kiepskie hamulce jak na markę dbającą o bezpieczeństwo, nie najlepsze wyciszenie przy prędkościach autostradowych oraz jakość pierwszego montażu niektórych elementów.Patryk z Kielc
Uważam, że przed zakupem nowego auta największym błędem jest sugerowanie się wyłącznie jego wyglądem (aczkolwiek Forek w wersji Sport jest całkiem ładny - po faceliftingu wnętrze również jest całkiem przyzwoite jak na auto typu SUV) - najważniejszym krokiem jest przetestowanie minimum kilku aut danego segmentu. Ja z żoną tak zrobiłem i jednogłośnie wybór padł na Forestera. Odrzuciliśmy Mazdę CX-5, Honde CRV model 2015 i Nissana X-Trail - głównie ze względu na gorsze wyciszenie i gorsze trzymanie na krętych górskich drogach. Testowym Subaru jeździliśmy przez 2 dni, była to wersja 2.0D ze skrzynią CVT Lineatronic. Dokładnie taką sama wersję kupiliśmy. POLECAM - samochód przy spokojnej jeździe sprawia wrażenie auta z napędem elektrycznym.
Wybrane jednostki napędowe w Subaru Forester IV:
Silnik | Pojemność | Moc | Moment obrotowy | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Średnie zużycie paliwa | Emisja CO2 |
2.0i | 1995 ccm | 150 KM | 198 Nm | 190 km/h | 10,6 s | 6,9 l/100km | 140 g/km |
2.5i | 2498 ccm | 175 KM | 235 Nm | 196 km/h | 9,9 s | 8,2 l/100km | 176 g/km |
2.0 XT | 1998 ccm | 240 KM | 350 Nm | 221 km/h | 7,5 s | 8,5 l/100km | 197 g/km |
2.0 D | 1998 ccm | 147 KM | 350 Nm | 190 km/h | 9,9 s | 5,7 l/100km | 148 g/km |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody