Za tę kwotę otrzymamy wersję Trend&Fun napędzaną przez 1.4-litrowy motor benzynowy TSI. Tymczasem około 80% sprzedawanych w naszym kraju Tiguanów jest wyposażonych w wysokoprężną jednostkę 2.0 TDI. Właśnie taki motor pracował pod maską testowanego egzemplarza w wersji Track&Style.
Z zewnątrz, pojazd ten wyróżnia się na tle pozostałych odmian Tiguana przede wszystkim przeprojektowanym przedniego zderzaka. W dolnej części został on wyprofilowany w taki sposób, aby skrócić przedni zwis. Dzięki temu, kąt natarcia zwiększył się do 28 stopni. To jeden z lepszych wyników w tej klasie. Z kolei kąt rampowy wynosi 20, a kąt zejścia 25 stopni. Poza tymi zmianami, Tiguan Track&Style został również wyposażony w osłonę silnika pod podwoziem. Niestety, tylny mechanizm różnicowy pozostał nieosłonięty, a tym samym narażony na uszkodzenia.
Pod względem stylistyki, przeprowadzony w 2011 roku facelifting jeszcze bardziej upodobnił Tiguana do nowej gamy modelowej Volkswagena. Zmiany zaszły głównie w wyglądzie przedniego pasa. Grill z poprzecznymi, chromowanymi belkami, a także (wymagające dopłaty 4,5 tys. zł) bi-ksenonowe światła z diodami do jazdy dziennej w technologii LED zdecydowanie nawiązują do większego SUV-a tej marki, Touarega.
We wnętrzu Tiguana również obeszło się bez większej rewolucji. Styliści nieznacznie przeprojektowali konsolę centralną pozostawiając charakterystyczne, podwójne otwory wentylacyjne. Deskę rozdzielczą utrzymano w stylu typowym dla obecnej generacji modeli Volkswagena. W przypadku testowanego egzemplarza, centralną część konsoli zajmował 6,5-calowy, dotykowy ekran komputera pokładowego o wysokiej rozdzielczości, za pomocą którego można sterować nawigacją, radioodtwarzaczem oraz ustawieniami systemów bezpieczeństwa. A tych ostatnich nie brakuje.
Tiguan może być wyposażony w m.in. system rozpoznający zmęczenie kierowcy na podstawie analizy jego stylu jazdy czy reflektory, w których wiązka świateł drogowych kierowana jest w taki sposób, by nie oślepiać innych użytkowników dróg. Niestety, reflektory z technologią Dynamic Light Assist wymagają dopłaty 1,8 tys. zł. Z kolei widoczny na zdjęciach system nawigacji satelitarnej RNS 510 powiększa cenę auta o kolejne 8 tysięcy zł. Jej obsługa jest jednak bardzo prosta i intuicyjna. Ergonomia wnętrza Volkswagena Tiguana stoi na wysokim poziomie - wszystkie przełączniki znajdują się dokładnie tam, gdzie można się ich spodziewać.
Mierzący 2604 mm rozstaw osi zapewnia wystarczającą przestrzeń dla kompletu dorosłych pasażerów. Co ważne, nawet osoby o słusznym wzroście nie powinny odczuwać dyskomfortu z powodu niewystarczającej ilości miejsca nad głowami lub na nogi. Kabina Tiguana jest dostatecznie przestronna. W modelach pozbawionych szyberdachu, Volkswagen montuje w podsufitce aż cztery niewielkie schowki ułożone w jednym rzędzie. Z kolei za plecami pasażerów znalazł się bagażnik o przyzwoitej pojemności 470 litrów. Jego atutem są regularne kształty. Przeszkadzać może jednak stosunkowo wysoki próg załadunkowy. Po złożeniu oparć kanapy uzyskujemy płaską podłogę, a pojemność kufra wzrasta wówczas do 1510 litrów.
Testowany egzemplarz Tiguana był pozbawiony zawieszenia DCC (dopłata 3900 zł), pozwalającego na dostosowanie siły tłumienia amortyzatorów do aktualnych warunków drogowych. Mimo to, auto prowadziło się pewnie i nie wykazywało tendencji do nadmiernych przechyłów podczas pokonywania zakrętów. Ponadto, oparta na kolumnach McPhersona (przód) i układzie wielowahaczowym (tył) konstrukcja skutecznie wybierała nierówności zapewniając komfortową podróż.
Pod maską egzemplarza widocznego na zdjęciach pracowała wysokoprężna jednostka 2.0 TDI. Doskonale znany z innych aut koncernu Volkswagena motor generował 140 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W ważącym 1675 kg Tiguanie pozwala on na osiągnięcie 100 km/h w czasie 10,2 sekundy. Z kolei prędkość maksymalna tego auta wynosi 188 km/h. W praktyce, niemiecki crossover ochoczo reaguje na ruchy pedału gazu, a wyprzedzanie innych pojazdów nie stanowi większego problemu. Silnik diesla zadowala się przy tym umiarkowanym apetytem na paliwo. Średnio, do przejechania 100 km Tiguan potrzebował 7 litrów oleju napędowego. W trasie możliwe jest uzyskanie wyniku na poziomie nawet 5,5 l/100 km.
Volkswagen oferuje również mocniejszą, 177-konną wersję jednostki 2.0 TDI, lecz już jego słabsza, 140-konna odmiana dobrze radzi sobie z tym autem i wydaje się optymalnym wyborem. Zwłaszcza, jeśli współpracuje ze skrzynią DSG. Imponująco krótki czas zmiany biegów idzie w parze z natychmiastową reakcją na ruchy łopatek przy kierownicy. W trybie automatycznym zdarzało się jej jednak zbyt gwałtownie redukować biegi, przez co silnik od razu „wkręcał się” na ponad 4 tys. obr./min.
Dwusprzęgłowa przekładnia o siedmiu biegach współpracowała z napędem na obie osie 4Motion. Na suchej nawierzchni większość mocy trafia na przednią oś. Jednak w wyjątkowych sytuacjach, to tylny dyferencjał może przyjąć całą moc silnika. Napęd na wszystkie koła przydaje się zwłaszcza podczas jazdy po mokrej nawierzchni, odczuwalnie zwiększając przyczepność. Mierzący 200 mm prześwit pozwala na eskapady po leśnych duktach, ale typowo drogowe opony o niskim profilu i brak skrzyni redukcyjnej zniechęcają do wypraw w trudniejszy teren.
Na końcu pozostaje kwestia ceny. Standardowo, Volkswagen Tiguan Track&Style z jednostką 2.0 TDI o mocy 140 KM kosztuje w Polsce 128,2 tys. zł. Jeśli jednak zdecydujemy się na np. nawigację RNS 510, reflektory z systemem Light Assist czy asystenta parkowania z kamerą cofania, wówczas cena tego auta z łatwością wzrasta.
Wybrane dane techniczne Volkswagen Tiguana i konkurentów:
Marka/model | Volkswagen Tiguan 2.0 TDI Track&Style | Ford Kuga 2.0 TDCi AWD Trend | Mazda CX-5 2.2 D AWD SkyMOTION |
Cena (zł) | 128 190 | 119 450 | 126 400 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4433/1809/1703 | 4524/1838/1685 | 4555/1840/1670 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1569/1571 | 1563/1565 | 1585/1590 |
Rozstaw osi (mm) | 2604 | 2690 | 2700 |
Masa własna (kg) | 1660 | 1530 | 1520 |
Pojemność bagażnika (l) | 470 | 456 | 503 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 64 | | 56 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1968 | 1997 | 2191 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów: | Manualna, 6-bieg. | Manualna, 6-bieg. | Manualna, 6-bieg. |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 140 przy 4200 | 140 przy 3750 | 150 przy 4500 |
Moment obrotowy (Nm) | 320 przy 1750 | 320 przy 1750 | 380 przy 1800 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 10,2 | 10,7 | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 186 | 188 | 197 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,0 | 5,9 | 5,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 157 | 154 | 136 |
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?