Dotychczasowi właściciele Volkswagena niechętnie kupią Fiata, ale być może klienci Fiata wybiorą Volkswagena. Czy warto zmieniać upodobania?
Kształtem nadwozia Fiat Stilo przypomina solidne auta niemieckie i to jest nowatorskie podejście włoskich stylistów. Niemcy niewiele zmieniają w wyglądzie, a nowego VW Golfa można rozpoznać od razu. Porównujemy pojazdy w wersji 5-drzwiowej - Golfa napędzanego silnikiem benzynowym z
wtryskiem bezpośrednim 1,6 l o mocy 115 KM ze Stilo 1,6 l/103 KM.
Cechy szczególne
Wygląda na to, że w Golfie Volkswagen postawił na nowoczesność. Świadczy o tym nowa płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym i stopniowe wprowadzanie silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, do których inni producenci podchodzą z dużą rezerwą. Debiutujący w 2001 r. Fiat Stilo został opracowany według
tradycyjnej koncepcji auta kompaktowego, co nie jest jednak żadną wadą. Obaj konkurenci mają zbliżoną długość nadwozia i rozstaw osi, a przestronność wnętrza jest porównywalna. W każdym z tych aut nie jest ciasno również na tylnej kanapie. W bogatszym wyposażeniu Stilo otrzymać można przesuwaną wzdłuż nadwozia tylną kanapę z możliwością indywidualnego ustawiania kąta położenia dzielonych oparć. Tego bardzo praktycznego rozwiązania nie ma w Golfie. W obu pojazdach tablica przyrządów jest czytelna, a obsługiwanie przełączników nie sprawia kłopotu. Na pochwałę zasługują
wygodne przednie fotele z długimi siedziskami. Większy bagażnik ma Stilo - 370 l, Golf - 350 l.
Silniki
Największa różnica między pojazdami dotyczy jednostek napędowych. Golf napędzany jest benzynowym silnikiem z wtryskiem bezpośrednim o pojemności 1,6 l i mocy 115 KM. W Stilo wykorzystano tradycyjny silnik z wtryskiem
pośrednim o pojemności 1,6 l mocy 103 KM. Teoretycznie silnik niemiecki powinien być oszczędniejszy, ze względu na rodzaj wtrysku. I tak jest, ale pod warunkiem, że delikatnie obchodzimy się z pedałem "gazu". Ostra jazda wyklucza oszczędności, a wręcz przeciwnie, silnik ma całkiem spory apetyt na paliwo. Podczas ostrożnej jazdy, różnica na korzyść Golfa podczas jazdy miejskiej wynosi ok. 1,5 l/100 km. Stilo zużywające w mieście ok. 10 l paliwa nie wydaje się zbyt oszczędne.
Wrażenia z jazdy
Golf ma bardzo dobre własności jezdne, głównie z racji wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Charakterystykę elementów tłumiących zawieszenia dobrano we właściwy sposób i pokonywanie nierówności drogi jest dość skuteczne. Również Stilo całkiem nieźle się prowadzi i tylko w ekstremalnych sytuacjach można zauważyć wyższość Golfa. We włoskim aucie wykorzystano z tyłu tradycyjną belkę
skrętną łączącą wahacze wzdłużne, która przy właściwym opracowaniu nie jest taka zła. Układ kierowniczy Fiata ze wspomaganiem elektrycznym wydaje się mniej precyzyjny od układu Golfa, w którym zastosowano droższe rozwiązanie elektryczno-hydrauliczne. Podczas rozpędzania na wyższych biegach nieco szybszy jest Golf, jednak podczas normalnej jazdy różnica nie jest dostrzegalna. Wspólna cecha obu aut to
niezbyt duże lewe lusterko zewnętrzne. Pojazd niemiecki ma bardziej skuteczny układ hamulcowy. Poziom hałasu u obu konkurentów nie męczy - nieco cichszy jest Golf.
Podsumowanie
Gof i Stilo mają równie przestronne wnętrza i porównywalną dynamikę. Jednak Golf jest droższy od Stilo o 6440 zł i nie jest to mało. W wyposażeniu standardowym Golf ma więcej poduszek powietrznych i układ ASR, za to w Fiacie otrzymujemy klimatyzację i radio. Wydaje się, że różnica w cenie wynika z nowocześniejszych i niestety droższych rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w Golfie. Nabywcy ceniący nowoczesność i prestiż zapewne zdecydują się na Volkswagena, mniej wymagający kupując Fiata, mają możliwość przeznaczenia różnicy w cenie na prezenty, co przed świętami też się liczy.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| VW Golf | Fiat Stilo |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| VW Golf | Fiat Stilo |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 | 1596 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 115/6000 | 103/5750 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 155/4500 | 145/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 10,8 | 10,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 11,2 | 13,5 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 192 | 185 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,1 | 40,6 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 350 | 370 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 | 58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/8,5 | 5,7/10,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 421 x 176 x 149 | 418 x 179 x 148 |
Rozstaw osi (cm): | 258 | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł): | 68 940 | 62 500 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| VW Golf Trendline | Fiat Stilo Active |
poduszki powietrzne | 6 | 2 |
układ ABS | S | S |
układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S | - |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/O |
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S | S |
klimatyzacja manualna/automatyczna | O | S/- |
radio CD | O | S |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?