Warto stosować uszlachetniacze

(opr)
Mechanik samochodowy podejmując decyzję o stosowaniu preparatu eksploatacyjnego powinien kierować się jego oceną techniczną dokonaną w instytutach badawczych przez najlepszych, niezależnych specjalistów. Uwaga ta dotyczy szczególnie preparatów silnikowych, a więc olejów i innych środków smarnych.

Fot. Motor Life
Fot. Motor Life


Mechanik samochodowy podejmując decyzję o stosowaniu preparatu eksploatacyjnego powinien kierować się jego oceną techniczną dokonaną w instytutach badawczych przez najlepszych, niezależnych specjalistów.

 

Uwaga ta dotyczy szczególnie preparatów silnikowych, a więc olejów i innych środków smarnych.

 

Zadania te są realizowane w wyniku "zaprogramowania" w oleju następujących własności: reologicznych, smarnościowych, myjąco-dyspergujących, chroniących przed korozją, odpornościowych (na utlenianie i destrukcję termiczna).

Oleje smarowe o wysokiej jakości są "programowane" (blending) na etapie produkcji. Składają się one z oleju bazowego oraz pakietu dodatków uszlachetniających w ilości około 30 %. Przykładowo, oleje silnikowe zawierają min. takie dodatki:
- wiskuzatory - poprawiają lepkość i jej zależność od temperatury, tzw. wskaźnik lepkości,
- depresatory - obniżają temperaturę krzepnięcia,
- smarnościowe - tworzą na powierzchniach smarowanych warstwy ochronne, tzw. graniczne,
- ihibitory korozji - tworzą warstwy ochronne na powierzchni,
- detergenty, dyspregatory - związki powierzchniowo czynne zmywają osady z powierzchni, dyspergują w objętości drobne cząstki stałe, tworzą warstwy na powierzchni chroniące przed osadami.

Z analizy mechanizmów dodatków uszlachetniających olej wynika, że u podłoża ich działania leży to samo zjawisko - tworzenie warstewek ochronnych na powierzchniach metalicznych.
Dodatki uszlachetniające mogą być stosowane jako komponenty indywidualne lub pod postacią wielofunkcyjnych pakietów. Pakiety i dodatki pojedyncze są produkowane przez wyspecjalizowane firmy, co sprzyja zachowaniu wysokiej jakości wyrobów finalnych, czyli olejów również w rafineriach lokalnych.

 

Lepsze własności smarne
Badania dotyczące Motor Life wykazały, że jest on jednym z najlepszych na rynku krajowym. Dodanie Motor Life do oleju silnikowego lub przekładniowego wydatnie wpływa na polepszenie własności smarnych kompozycji smarowych, polepszając tym samym własności eksploatacyjne węzłów tarcia, obniżenie zużycia oraz zmniejszenie oporów ruchu.

Zdaniem wybitnego tribologa prof. Stanisława Labera, Motor Life jest preparatem będącym mieszaniną związków chemicznych przygotowanym specjalnie do modyfikowania właściwości eksploatacyjnych. Preparat zmniejsza opory ruchu i zużycie, wpływając tym samym na wzrost trwałości i niezawodności działania węzłów tarcia maszyn, urządzeń i pojazdów. Nie ma on nic wspólnego z typowymi dodatkami uszlachetniającymi wchodzącymi w skład olejów.

 

Do silników i skrzyń biegów
Motor Life jest preparatem przeznaczonym do silników benzynowych, diesli oraz skrzyń biegów manualnych i automatycznych. Mieszalny ze wszystkimi olejami silnikowymi i przekładniowymi mineralnymi i syntetycznymi zmniejsza zużycie paliwa, zwiększa moc, zapobiega tak zwanym suchym startom. Preparat zmieszany z olejem wytwarza trwałą i odporną na działanie wysokich temperatur i obciążeń mechanicznych warstwę smarną.

Motor Life to płyn w 100 procentach syntetyczny, nie zawierający żadnych ciał stałych, takich jak PTFE /teflon/ i metali /miedzi i ołowiu/. Preparat łączy się z metalem na poziomie molekularnym, jest więc uszlachetniaczem metalu, nie oleju. Olej jest tylko nośnikiem Motor Life.

 


Fot. Motor Life
Fot. Motor Life


Bezpieczny rozruch

W trakcie rozruchu zimny jeszcze silnik ulega przyspieszonemu zużyciu, ponieważ przez pewien czas pracuje z przewagą tarcia suchego. Uszlachetniacz Motor Life pozostawia na częściach zimnego silnika zwiększoną warstwę graniczną. Start silnika następuje więc z poziomu tej warstwy, czyli nie zachodzi zjawisko startu suchego. Dla silnika ma to kapitalne znaczenie, skoro przyjmuje się, że każdy rozruch zimnego silnika znaczy tyle co przejechanie 300 do 400 kilometrów.

 

Zjawisko startu suchego następuje w każdym silniku nie zawierającym uszlachetniacza metalu. W silniku, skrzyni biegów i innych podzespołach samochodu taki środek ma ważną rolę do spełnienia, ponieważ elementów trących, poddawanych obciążeniom i pracujących w niskiej, a następnie w wysokiej temperaturze jest wiele.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty