150 lat Opla

(TSz)
W połowie XIX wieku założyciel firmy – Adam Opel, nie przypuszczał, że pewnego dnia jego firma stanie się jednym z największych producentów samochodów w Europie. W tym roku przypada jubileusz 150-lecia istnienia firmy, która kształtowała oblicze światowej motoryzacji

W 1862 r. Adam Opel w zakładzie ślusarskim swojego ojca w niemieckim Rüsselsheim zaczął konstruować maszyny do szycia.

Fot: Opel
Fot: Opel

Wkrótce potem sprzedawał rowery i w roku 1886 na rynek wszedł pierwszy model „Velociped”. W latach dwudziestych ubiegłego stulecia Opel był już największym producentem rowerów na świecie. Motoryzacyjna historia Opla rozpoczęła się w 1899 r., co sprawiło, że po firmie Daimler-Benz jest to drugi najstarszy, wciąż istniejący producent samochodów w Niemczech.

Jesienią 1902 r. Opel zaprezentował model „Lutzmann Patent-MotorWagen” z silnikiem o mocy 10/12 KM. Samochód ten szybko zyskał ogromną popularność: do 1906 r. z linii produkcyjnej zjechało ponad 1000 takich pojazdów. Do 1914 r. Opel wyprzedził wszystkie konkurencyjne firmy i stał się największym producentem samochodów w Niemczech. Marka

Fot: Opel
Fot: Opel

stała się znana jako producent popularnych i niedrogich modeli, takich jak „Doktorwagen” (1909) lub „Puppchen” (1914). Modele te stanowiły fundament filozofii Opla, jakim jest produkcja wysokiej jakości, niezawodnych i niedrogich pojazdów dla szerokiej rzeszy klientów.

W latach dwudziestych ubiegłego wieku zrodził się duch, który po dziś dzień wytycza drogę Opla. Jest to era modelu „Laubfrosch” (żabki) i „Rakete” (rakiety). Mały Opel ze względu na jasnozielony kolor znany jest jako żabka. Od tego samochodu w 1924 r. rozpoczyna się historia zautomatyzowanej linii mon­tażowej firmy. W 1928 r. rakieta Opla pobiła rekord prędkości na torze wyścigowym Avus w Berlinie. Fritz von Opel osiągnął 238 km/h. Rok później Opel wzbił się w powietrze: we Frankfurcie

Fot: Opel
Fot: Opel

wystartował Opel-Sander Rak1, rakieta która odbyła pierwszy na świecie lot z załogą na pokładzie. Pod koniec „burzliwych” lat dwudziestych Opel szybko zareagował na kryzys gospodarczy, znajdując silnego partnera w amerykańskim gigancie – General Motors.

Producent  z Rüsselsheim umocnił swoją pozycję i w roku 1935 jego roczna produkcja wzrosła do ponad 100 000 aut. Wtedy właśnie wprowadzono techniczną innowację: Olympia była pierwszym niemieckim samochodem produkcyjnym z nadwoziem samonośnym w całości wykonanym ze stali. Rok później firma ta stworzyła fundament, na którym opiera się jej sukces w klasie samochodów kompaktowych, trwający przez 75 lat aż do dziś. Tradycja obecnej rodziny modelu Astra wywodzi się z pierwszego Opla Kadetta. Do roku 1936 Opel był największym producentem aut w Europie przy rocznej

Fot: Opel
Fot: Opel

produkcji przekraczającej 120 000 sztuk.

Po wojnie na rynek wprowadzono takie modele  jak Rekord, Olympia Rekord, Rekord P1 oraz Kapitän, a wiele gospodarstw domowych wyposażonych zostało w lodówki firmy Opel.  W 1962 r. w nowej fabryce w Bochum rozpoczęto pro- duk­cję nowego Kadetta.  W latach sześćdziesiątych  powstaje wiele nowych modeli, które umacniają sportowy wizerunek Opla, w tym legendarne modele Manta i GT. W 1971 r. z linii montażowej zjeżdża dziesięciomilionowy Opel.  

Współczesna historia modeli Opla jest już dobrze znana miłośnikom motoryzacji. Warto jednak wspomnieć, że w latach dziewięćdziesiątych otwarto fabrykę Opla w Gliwicach, która jako najnowocześniejszy zakład jest obecnie jedynym producentem nowej Astry GTC.

Fot: Opel
Fot: Opel
Fot: Opel
Fot: Opel
Fot: Opel
Fot: Opel
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty