Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

150 lat Opla

Data publikacji: Autor: (TSz)

Fot: Opel W połowie XIX wieku założyciel firmy – Adam Opel, nie przypuszczał, że pewnego dnia jego firma stanie się jednym z największych producentów samochodów w Europie. W tym roku przypada jubileusz 150-lecia istnienia firmy, która kształtowała oblicze światowej motoryzacji

W 1862 r. Adam Opel w zakładzie ślusarskim swojego ojca w niemieckim Rüsselsheim zaczął konstruować maszyny do szycia. Wkrótce potem sprzedawał rowery i w roku 1886 na rynek wszedł pierwszy model „Velociped”. W latach dwudziestych ubiegłego stulecia Opel był już największym producentem rowerów na świecie. Motoryzacyjna historia Opla rozpoczęła się w 1899 r., co sprawiło, że po firmie Daimler-Benz jest to drugi najstarszy, wciąż istniejący producent samochodów w Niemczech.

Jesienią 1902 r. Opel zaprezentował model „Lutzmann Patent-MotorWagen” z silnikiem o mocy 10/12 KM. Samochód ten szybko zyskał ogromną popularność: do 1906 r. z linii produkcyjnej zjechało ponad 1000 takich pojazdów. Do 1914 r. Opel wyprzedził wszystkie konkurencyjne firmy i stał się największym producentem samochodów w Niemczech. Marka stała się znana jako producent popularnych i niedrogich modeli, takich jak „Doktorwagen” (1909) lub „Puppchen” (1914). Modele te stanowiły fundament filozofii Opla, jakim jest produkcja wysokiej jakości, niezawodnych i niedrogich pojazdów dla szerokiej rzeszy klientów.

W latach dwudziestych ubiegłego wieku zrodził się duch, który po dziś dzień wytycza drogę Opla. Jest to era modelu „Laubfrosch” (żabki) i „Rakete” (rakiety). Mały Opel ze względu na jasnozielony kolor znany jest jako żabka. Od tego samochodu w 1924 r. rozpoczyna się historia zautomatyzowanej linii mon­tażowej firmy. W 1928 r. rakieta Opla pobiła rekord prędkości na torze wyścigowym Avus w Berlinie. Fritz von Opel osiągnął 238 km/h. Rok później Opel wzbił się w powietrze: we Frankfurcie wystartował Opel-Sander Rak1, rakieta która odbyła pierwszy na świecie lot z załogą na pokładzie. Pod koniec „burzliwych” lat dwudziestych Opel szybko zareagował na kryzys gospodarczy, znajdując silnego partnera w amerykańskim gigancie – General Motors.

Producent  z Rüsselsheim umocnił swoją pozycję i w roku 1935 jego roczna produkcja wzrosła do ponad 100 000 aut. Wtedy właśnie wprowadzono techniczną innowację: Olympia była pierwszym niemieckim samochodem produkcyjnym z nadwoziem samonośnym w całości wykonanym ze stali. Rok później firma ta stworzyła fundament, na którym opiera się jej sukces w klasie samochodów kompaktowych, trwający przez 75 lat aż do dziś. Tradycja obecnej rodziny modelu Astra wywodzi się z pierwszego Opla Kadetta. Do roku 1936 Opel był największym producentem aut w Europie przy rocznej produkcji przekraczającej 120 000 sztuk.

Po wojnie na rynek wprowadzono takie modele  jak Rekord, Olympia Rekord, Rekord P1 oraz Kapitän, a wiele gospodarstw domowych wyposażonych zostało w lodówki firmy Opel.  W 1962 r. w nowej fabryce w Bochum rozpoczęto pro- duk­cję nowego Kadetta.  W latach sześćdziesiątych  powstaje wiele nowych modeli, które umacniają sportowy wizerunek Opla, w tym legendarne modele Manta i GT. W 1971 r. z linii montażowej zjeżdża dziesięciomilionowy Opel.  

Współczesna historia modeli Opla jest już dobrze znana miłośnikom motoryzacji. Warto jednak wspomnieć, że w latach dziewięćdziesiątych otwarto fabrykę Opla w Gliwicach, która jako najnowocześniejszy zakład jest obecnie jedynym producentem nowej Astry GTC.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Suchy (gość)

    Może mi ktoś wytłumaczyć jak marka opel może mieć już 150 lecie jeżeli w roku 2000 opel wypuścił specjalne edycję samochodów na swoje 100lecie:)

  • Mihalek (gość)

    W 2000 roku była 100 rocznica rozpoczęcia produkcji samochodów przez Opla, a marka istniała jeszcze wcześniej i produkowała m.in rowery i maszyny do szycia, o czym dowiesz się z powyższego artykułu.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości