Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Alternatywa dla benzyny

Data publikacji: Autor: (w)

 Dzięki rozwojowi techniki, gaz propan-butan może być tanią alternatywą dla drogiej benzyny nawet w najnowocześniejszych silnikach.

Zużycie gazu jest porównywalne lub niewiele wyższe od benzyny, natomiast cena znacznie niższa.

Przy instalacji gazowej nie wolno samodzielnie wykonywać
żadnych czynności. Do wszelkiego rodzaju regulacji upoważnieni
są tylko fachowcy z odpowiednimi uprawnieniami
Fot. Krzysztof Szymczak

Litr benzyny kosztuje ok. 3,30 zł, litr gazu - ok. 1,30 zł. Podobne proporcje cenowe utrzymywane są w większości krajów europejskich, gdyż gaz jest najbardziej ekologicznym paliwem samochodowym.

Jednak żeby oszczędzać, trzeba najpierw wydać pieniądze. Instalacja gazowa, to w zależności od silnika, wydatek od 2 do 8 tys. złotych.

Najtańsza jest instalacja podciśnieniowa, która działa podobnie jak jednopunktowy wtrysk paliwa. Komputer określa dawki gazu doprowadzane z parownika do mieszalnika, gdzie miesza się z powietrzem. Mieszanka kierowana jest do silnika.

Instalacja podciśnieniowa nie może być stosowana w silnikach, gdzie jest zastosowany kolektor ssący z tworzyw sztucznych. Zdarza się bowiem, że w wyniku doboru niewłaściwych proporcji, mieszanka nie wybucha w komorze spalania silnika, ale wcześniej, rozrywając kolektor.

Nowocześniejszym rozwiązaniem jest wielopunktowy wtrysk gazu. Wielopunktowy wtrysk gazu można stosować do silników z wielopunktowym wtryskiem benzyny, sondą lambda, kolektorem z tworzyw sztucznych.
Jego stosowania nie zaleca się do silników z europejskim systemem diagnostyki pokładowej (EOBD) i turbodoładowaniem.

Ograniczeń wyżej opisanej instalacji pozbawiona jest instalacja gazowego wtrysku sekwencyjnego. Dzięki temu, że wtryskiwacze gazu zachowują się jak benzynowe, instalacja nadaje się do stosowania w samochodach z europejskim systemem diagnostyki pokładowej (EOBD), a także z turbodoładowaniem.

Najnowszym rozwiązaniem jest wtrysk gazu ciekłego. O ile w wyżej opisanych instalacjach musi być stosowany parownik, tutaj gaz w stanie ciekłym trafia do wtryskiwaczy. Instalacja taka jest równie precyzyjna jak benzynowa. Osiągi samochodów napędzanych gazem z zastosowaniem takiej instalacji są identyczne, jak benzynowej, a niekiedy nawet korzystniejsze. Instalacja gazu ciekłego jest droga (ok. 8 tys. zł) i musi być wyprodukowana do konkretnego typu silnika.

Gaz LPG jest mieszaniną propanu i butanu, które są produktem ubocznym, powstającym przy przerobie ropy naftowej. Oprócz propanu i butanu, do mieszanki dodawane są dodatki uszlachetniające, które zapobiegają niekorzystnym reakcjom, np. wytrącaniu się wody.

LPG ma wyższą liczbę oktanową niż benzyna, dzięki czemu silnikom nie grozi tzw. spalanie stukowe. Gaz ma natomiast mniejszą wartość energetyczną, przez co jego zużycie bywa nieznacznie wyższe.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • ja (gość)

    po 3,30 za litr i drogo?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości