Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Felietony

Cadillac wymyślił starter. Felieton Jerzego Iwaszkiewicza

Data publikacji: Autor: Jerzy Iwaszkiewicz

Fot. Newspress Kolejną książkę o motoryzacji napisał znany dziennikarz, rzeczoznawca samochodowy Zdzisław Podbielski. Robił już wiele rzeczy, prowadził m. in. badania w Polskim Instytucie Motoryzacyjnym i wie o co chodzi. Jest to jego 26. książka o motoryzacji. Powszechnie mówi się na mieście, że jak Podbielski nie napisze kolejnej, to nie dostanie obiadu.

Fot. Archiwum „Marki współczesnych samochodów” tak nazywa się ostatnia książka i jest to swego rodzaju historia motoryzacji. Napisał poprzednio m. in.:„Polskie fabryki samochodów 1946-1989”, książkę o polskich samochodach ciężarowych - słynne „Stary” - autobusach, a także 4. tomowe wydawnictwo o autach europejskich i japońskich.

Redakcja poleca:

Prawo jazdy. Zmiany w nagrywaniu egzaminów
Jak jeździć samochodem z turbosprężarką?
Smog. Nowa opłata dla kierowców

Jest co poczytać. Podbielski pisze od czego się to wszystko zaczynało. Cadillac jako pierwszy zastosował np. rozrusznik elektryczny, poprzednio - trudno uwierzyć - ale auto zapalało się na korbę. Citroën z kolei opracował słynne zawieszenie hydrauliczne, samochody podnoszą się w czasie jazdy albo opuszczają. André Citroën  miał ponadto żonę Polkę. Ford z kolei wyróżnia się niezależnym zawieszeniem kół tylnych.

Motoryzacja zawsze rozwijała się o wiele szybciej aniżeli wiele innych dziedzin życia. Podbielski przypomina, że Polska też miała tu swój wkład. W latach 20-tych powstał w Warszawie samochód CWS T-1 inżyniera Tadeusza Tańskiego. Można było go rozebrać i złożyć jednym kluczem i śrubokrętem. Więcej już takich nie było, bo zbankrutowaliby producenci kluczy...

Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena

Podbielski pisze o początkach. Obecnie na jeden samochód przypada już 1,7 Polaka - lepiej niż we Francji - mamy już 20 mln samochodów. W Lublinie - warto przypomnieć - montowano Peugeoty 405, Sobiesław Zasada wprowadził do Polski Mercedesa, do FSO trafiły auta Daewoo, które kupili w końcu Amerykanie. Produkowane są w Korei i nazywają się obecnie Chevrolet. Mamy cztery fabryki samochodów, żadna z nich nie należy już jednak do Polski. Fiat kupił zakłady w Tychach tyle, że ciągle nie może się zdecydować co tu produkować.

Książki Podbielskiego to historia czasu, tak światowej jak i polskiej motoryzacji.

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości