Szary lakier Sable, wpadający delikatnie w zieloną tonację, połączony z pakietem stylistycznym XTR sprawia, że Berlingo prezentuje się bardzo ciekawie. Siedemnastocalowe aluminiowe felgi, pomarańczowe akcenty wokół reflektorów przeciwmgłowych i na plastikach Aribumps oraz czarne obudowy lusterek bocznych nadają jego sylwetce dynamiczny charakter.
Sama bryła jest większa niż w przypadku poprzednika i została zbudowana na planie prostopadłościanu, co daje wrażenie solidności i stabilizacji. Świetnie poprowadzona linia świateł dziennych, tworząca jedność z chromowanymi listwami będącymi przedłużeniem logo producenta, nadaje nowoczesny wygląd przedniej części nadwozia. Poza podstawowym pakietem Live, umieszczone tam reflektory w technologii LED są standardem dla wszystkich wersji wyposażenia.
Citroen Berlingo. Bliski dystans
Do naszego redakcyjnego garażu trafiła wersja M z pakietem Shine. Tak jak w przypadku ubrań, rozmiar ten wydaje się być idealny - nie jest to ciasny i mały samochód, ale też nie wzdychamy ciężko na myśl o zbliżającej się konieczności zapanowania nad jego gabarytami. Dla osób poszukujących czegoś większego w ofercie jest także wersja XL, jednak w obu przypadkach nowa generacja oferuje ogromną przestrzeń.
Sam bagażnik od podłogi do dachu pomieści 983 litry bagażu (w większej wersji XL aż 1538 litrów). Po złożeniu tylnego rzędu siedzeń pojemność rośnie do 2126 litrów - a jeszcze przecież mamy możliwość złożenia fotela pasażera z przodu. Kierowca siedzący w Berlingo nie będzie narzekał na ciasnotę – wszystkie przyciski i stery są na wyciągnięcie ręki, ale nie ograniczają swoją bliskością.
Wyjściowo Berlingo M oferowane jest z dwoma rzędami siedzeń. Za niecałe 3000 zł. możemy dokupić dwa siedziska do trzeciego rzędu, składane do postaci stolika lub portfelowo. Jeśli chodzi o wygodę podczas dłuższych wyjazdów, testowany przez nas egzemplarz wyposażony został w pakiet podróżny (opcja za 350 zł), w skład którego wchodzą rolety w oknach przy drugim rzędzie siedzeń oraz dodatkowe małe lusterko wsteczne, pozwalające kierowcy na obserwowanie tego, co robią pasażerowie za nim.
Do tylnej części oparcia foteli pierwszego rzędu przymocowano rozkładane stoliki lotnicze i kieszenie. Pomimo gabarytów, widoczność dookoła auta jest niemal doskonała. Duże okna boczne i tylna szyba w połączeniu z wąskimi słupkami sprawiają, że kierowca bez pomocy kamer z łatwością może zorientować się w sytuacji wokół samochodu.
Auto wyposażone jest w mnóstwo mniejszych i większych schowków oraz półek – najciekawsze są te umiejscowione tuż pod dachem panoramicznym. Sam dach wchodzi w skład pakietu Modutop (poza pakietem wyposażenia Shine, jest to opcja dostępna za 3100 zł) i wyposażony jest w roletę sterowaną elektrycznie.
Pod szybą, w centralnej części wzdłuż dachu przebiega panel z podświetleniem ambientowym (z możliwością regulowania intensywności oświetlenia w kilku poziomach), który jednocześnie może służyć jako półka. Na wysokości trzeciego rzędu siedzeń pojawiają się z kolei dwa schowki podsufitowe, które budzą skojarzenia łączące Berlingo z małymi przyczepami podróżnymi. Generalnie można odnieść wrażenie, że już w wersji M, przy dobrej organizacji i planowaniu przestrzennym, auto mogłoby posłużyć 1-2 pasażerom za nocleg na poziomie kompaktowego kampera.
Citroen Berlingo. Duży i solidny
Pasażerowie podróżujący tym autem jednomyślnie zwrócili uwagę na pewien szczegół – brak lusterka w osłonie przeciwsłonecznej po stronie pasażera. Takowe znalazło się po stronie kierowcy. Pół żartem, pół serio do głowy przychodzi myśl, że być może tym razem to kobiety przejmą pałeczkę, zasiadając za kierownicą Berlingo? Jeśli tak, z pewnością nie mają czego się obawiać.
Nowa generacja (w rozmiarze M dł. 4403 mm; szer. 1848 mm; wys. 1844 mm) sprawia wrażenie masywniejszej niż poprzednik. W rzeczywistości jednak różnice nie są drastyczne – „trójka” wydłużyła się o zaledwie dwa centymetry i poszerzyła o niecałe cztery.
Citroen Berlingo. Jak w dobrym małżeństwie
Co jeszcze urzeka w Berlingo? Z pewnością zasięg. Przy pełnym tankowaniu szacowana odległość wynosi 750 km, a w momencie zapalenia się straszaka w postaci kontrolki „rezerwy”, paliwa starczy jeszcze na około 100 kilometrów. W efekcie, na jednym baku możemy pokonać trasę z Warszawy do Krakowa i z powrotem – i to w całkiem komfortowych warunkach.
1.5-litrowy silnik BlueHDi o mocy 130 KM nie sprawia, że Citroen staje się demonem prędkości. Wysokoprężna jednostka pracuje intensywniej dopiero powyżej 2-2,5 tys. obr./min.. Pozwala natomiast podróżować dość dynamicznie, nawet z kompletem pasażerów, a przy tym utrzymuje spalanie na przyzwoitym poziomie. A to wszystko m.in. dzięki masie własnej 1430 kg. Jadąc po autostradzie ze średnią prędkością 145 km/h zużywa 7,7 l na każde 100 km, ale już w warunkach pozamiejskich, przy spokojniej jeździe ok. 70-80 km/h potrafi zejść nawet do 5,6 l. Dla nas to wynik bardziej niż zadowalający.
Silnik pracuje dość cicho, dźwignia gładko zmienia przełożenia, drążek bez oporu wskakuje na kolejne biegi, a dzięki większej i lekko kwadratowej gałce obszytej skórą, dobrze leży w dłoni. Regulowany podłokietnik zamontowany z boku fotela kierowcy (wyposażony jest w niego także fotel pasażera) został umieszczony trochę poniżej połowy wysokości oparcia, dzięki czemu można wygodnie oprzeć o niego rękę i bez większego wysiłku operować biegami.
Praca zawieszenia zostawia trochę miejsca do poprawy, ale generalnie nie ma na co zbytnio narzekać. Przednia konstrukcja niezależna wzbogacona jest m.in. kolumnami pseudo MacPherson, stabilizatorami i wahaczami, które pojawiają się także przy belce skrętnej na tylnej osi. Cały układ dobrze tłumi nierówności i nagłe przechyły auta, wynikające z jazdy po nierównym podłożu. Sprawdzone w poprzedniej wersji hamulce tarczowe, również w trzeciej generacji świetnie radzą sobie z wytracaniem prędkości auta. Jazdę ułatwiają także ogromne lusterka boczne, których właściwe ustawienie praktycznie eliminuje pojęcie martwego pola. Jeśli jednak przeoczymy jakiś obiekt, o jego obecności poinformuje nas specjalny czujnik.
Citroen Berlingo.Wygoda i bezpieczeństwo
Informację o aktualnej prędkości kierowca uzyskuje m.in. z wyświetlacza head-up (standard w pakiecie Shine) w postaci szkiełka wysuwanego przed przednią szybą. Pojawiają się na nim także wskazówki nawigacyjne i znak informujący o aktualnym ograniczeniu prędkości. Standardowo we wszystkich wersjach Berlingo wyposażone jest w pakiet Safety, obejmujący aktywny system monitorowania pasa ruchu z korektą toru jazdy.
W testowanej wersji ze skrzynią manualną zamontowano także Start&Stop (który można wyłączyć jednym przyciskiem). Podobnie jak w innych nowoczesnych autach, załącza się on po wyhamowaniu i wrzuceniu biegu jałowego. W Berlingo jednak, poza odłączeniem silnika skutkuje dodatkowo blokadą kierownicy, co uniemożliwia kierowcy manewrowanie, chociażby podczas powolnego staczania się w korkach. Dopiero agresywniejsze poruszenie kierownicą lub zmiana biegu odblokowuje system.
Standardowe czujniki parkowania z tyłu, w pakiecie Shine wspomagane są przez czujniki boczne i przednie oraz precyzyjną i czytelną kamerę cofania Top Rear Vision. System monitorowania pola wokół samochodu dodatkowo ułatwia i tak proste manewrowanie autem. Łatwa w obsłudze, precyzyjna nawigacja (dostępna opcjonalnie za 2000 zł.) z czytelną mapą wyświetlana jest m.in. na 8-calowym ekranie dotykowym z funkcją Mirrorscreen (umożliwiającą współdzielenie monitora z innymi urządzeniami), bez zarzutu obsługującym Bluetooth. Cały pakiet, obejmujący także dwa wejścia USB i radio, jest standardem powyżej wersji Feel. Jeśli natomiast jesteśmy fanami płyt, zmuszeni będziemy dopłacić 500 zł za czytnik CD.
Citroen Berlingo.Tańszy od konkurencji
Citroen Berlingo w wersji M z podstawowym silnikiem benzynowym 1.2 PureTech o mocy 110 KM, obsługującym system Start&Stop w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną kosztuje 61 900 zł. Najtańsza wysokoprężna jednostka 1.5 BlueHDi o mocy 75 KM to wydatek rzędu 64 900 zł. Dla porównania, najbliżsi konkurenci w swoim absolutnie najprostszym wydaniu – Peugeot Rifter i Opel Combo Life – katalogowo kosztują odpowiednio 74 800 zł i 69 650 zł.
Citroen Berlingo. Miłe zaskoczenie
Citroen Berlingo jest szybszy niż mogłoby się wydawać. Podróżuje się nim bardziej komfortowo niż można by się spodziewać, a w dodatku jest ciekawszy niż można by przypuszczać. Samochody typu kombivan (poza sporadycznymi przypadkami) raczej nieczęsto trafiają na listy życzeń kierowców. Szukając auta przestronnego i praktycznego, którym mogłaby podróżować cała rodzina, myślimy o SUV-ach, klasycznym kombi lub dużym sedanie. Nowe Berlingo te wszystkie zachcianki znosi w spokoju, wiedząc, że to właśnie on stanowi idealną odpowiedź dla ludzi pragnących auta „multifunkcyjnego”. Niestety, pomimo poprawionej sylwetki, jego problem nadal polega na tym, że najpierw trzeba faktycznie nim pojeździć, by zrozumieć, dlaczego jest tak udany.
Citroen Berlingo. Zalety:
- atrakcyjna stylistyka;
- przestronność;
- praktyczne rozwiązania;
- niskie zużycie paliwa;
- duży zasięg jazdy;
- widoczność;
- cena niższa od konkurencji.
Citroen Berlingo.Wady:
- blokada kierownicy przez system Start&Stop.
Dane techniczne Citroena Berlingo M 1.5 BlueHDi 130 KM Shine i jego konkurentów
Marka/model | Citroen Berlingo M 1.5 BlueHDi 130 KM Start&Stop Shine | Peugeot Rifter Standard 1.5 BlueHDi 130 KM Start&Stop Allure | Opel Combo Life 1.5 Turbo Diesel 130 KM Start/Stop Elite |
92 800 | 97 000 | 100 800 | |
typ nadwozia/liczba drzwi | kombivan/5 | kombivan/5 | kombivan/5 |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4403/1848/1844 | 4403/1848/1837 | 4403/1921/1841 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1553/1567 | 1553/1567 | 1553/1567 |
rozstaw osi (mm) | 2785 | 2785 | 2785 |
masa własna (kg) | 1430 | 1430 | 1480 |
pojemność bagażnika (l) | 983 | 775 | 850 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 | 60 | 60 |
układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
pojemność (cm³) | 1499 | 1499 | 1499 |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
skrzynia biegów/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 130/3750 | 130/3750 | 130/3750 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 300/1750 | 300/1750 | 300/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 11,5 | 11,5 | 11,6 |
Prędkośc maksymalna (km/h) | 185 | 185 | 185 |
średnie spalanie (l/100km) | 4,4 | 4,4 | 4,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 115 | 115 | 113 |
Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?