Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Co trzeba sprawdzać w aucie, by uniknąć poważnych wydatków?

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Czytasz drugą z trzech stron tego artykułu.
Płyn wspomagania kierownicy

To w zasadzie olej o specyficznych właściwościach - nie pieni się, odporny jest na działanie wysokich temperatur, ma dobre właściwości smarne.  W zależności od auta powinno się go wymieniać co kilka lat lub tylko dolewać. Reguły nie ma. Nie ma również urządzeń do kontroli jego jakości. Wymienia się go, gdy widać, że jest mętny, zabrudzony. Dolewać wolno tylko taki, jaki zaleca producent. Pomyłka może kosztować nas awarią pompy wspomagania. Litr płynu do wspomagania kosztuje 30-50 zł. Poziom płynu w układzie wspomagania kierownicy warto sprawdzać co dwa-trzy tygodnie. Powinien on utrzymywać się w górnej połowie obszaru między wskazaniem minimalnym i maksymalnym. Jeśli poziom płynu będzie zbyt wysoki, grozi to rozszczelnieniem przewodów układu wspomagania kierownicy i wyciekiem płynu.

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?Poziom płynu do spryskiwaczy

Jeśli płynu zabraknie w dalszej podróży, kierowca może być na dłuższy czas narażony na jazdę z szybami, przez które niewiele widać. Dlatego stan płynu warto uzupełniać na bieżąco. Jego stan trzeba kontrolować przynajmniej raz na dwa tygodnie.

Zobacz też:
- Rozrząd - wymiana, napęd paskiem i łańcuchem. Poradnik

- ABC prawidłowego serwisu klimatyzacji samochodowej. Poradnik Regiomoto.pl

Światła i kierunkowskazy

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?Zgodnie z polskim kodeksem drogowym na światłach mijania jeździmy przez cały rok. Mimo tego wielu kierowców nie dba o ich ustawienie i kondycję. Jeśli jeżdżą głównie w dzień, często nawet nie wiedzą o spalonej żarówce. Dlatego stan żarówek wszystkich świateł auta oraz kierunkowskazów należy regularnie kontrolować. W przypadku przepalenia, najlepiej wymieniać je parami. Niezwykle istotna jest także regulacja świateł. Można ją wykonać chociażby w stacji diagnostycznej za kilkanaście złotych. Przy pomocy specjalnego wózka diagnosta skieruje strumień światła na drogę, zapobiegając oślepianiu innych kierowców oraz pieszych.        

Ciśnienie w oponach

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?Wielu kierowców o kontroli ciśnienia powietrza w oponach przypomina sobie dwa razy do roku, podczas sezonowej wymiany ogumienia. A to bardzo poważny błąd, ponieważ poziom napompowania kół wpływa na zużycie paliwa, długość drogi hamowania, ścieranie opon, a nawet uszkodzenia felg i zawieszenia. Zbyt mocno napompowane opony zużywają się szybciej w środkowej części, niedopompowane na obrzeżach. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia i wpływa na wzrost spalania, a miękka opona nie chroni należycie felg w starciach z krawężnikami i dziurami.

Jeśli ciśnienie jest za wysokie, dodatkowo cierpi zawieszenie. Powód? Twarda opona nie tłumi nierówności, ale wszystkie drgania i uderzenia z większą siłą przenosi na podzespoły odpowiadające za amortyzację i prowadzenie auta. Ciśnienie sprawdzamy co dwa-trzy tygodnie. Zalecana przez producenta samochodu wartość jest wybita na tabliczce znamionowej, którą znajdziemy na słupku, po wewnętrznej stronie drzwiczek wlewu paliwa lub od środka na drzwiach. Najczęściej producenci zalecają mocniejsze pompowanie kół na podróż z pełnym obciążeniem i dużymi prędkościami. Do codziennej jazdy w pojedynkę, lekkim autem ciśnienie może być niższe.

Przeczytaj więcej:
- Renowacja i naprawa felg samochodowych. Ile kosztuje i na czym polega?
- Zestaw naprawczy do opon. Ceny, zalety i wady

Dokręcenie kół

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?Problematyczne może okazać się zarówno zbyt słabe, jak i zbyt mocne dokręcenie śrub. Niedokręcone śruby zagrażają bezpieczeństwu, gdyż w trakcie jazdy mogą się z czasem odkręcić i doprowadzić do odpadnięcia koła. Co prawda przypadki, gdy odkręciły się wszystkie cztery lub pięć śrub są bardzo rzadkie, ale się zdarzają. Czym grozi odpadnięcie koła w czasie jazdy, szczególnie szybkiej, nikomu nie trzeba tłumaczyć.

Z kolei śruba dokręcona za mocno może sprawiać kłopoty w przypadku konieczności wymiany koła na drodze. Jeśli się zapiecze, a jeszcze gorzej, jeśli zostanie uszkodzony gwint, pozostanie tylko rozwiercenie. Bardzo często wiążące się z uszkodzeniem powłoki lakierniczej felgi, a nawet koniecznością wymiany piasty i łożyska. Dlatego prawidłowo śruby dokręcamy tylko przy pomocy klucza dynamometrycznego. Dla małych i średnich samochodów osobowych zalecana wartość momentu na kluczu to 90-120 Nm. Dla samochodów terenowych i SUV-ów ok. 120-160 Nm, a dla busów i pojazdów dostawczych 160-200 Nm.

Regulacja lusterek

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?Sprawdź ich ustawienie zawsze przed rozpoczęciem jazdy. To szczególnie ważne, jeśli samochód dzielisz z innym kierowcą, który stosuje inne ustawienia. Prawidłowe ustawienie lusterek to podstawa bezpiecznego obserwowania sytuacji na drodze.

Szyby

Niby błahostka, ale wyobraźmy sobie następującą sytuację. W upalny dzień kierowca parkuje samochód przed domem i zostawia uchyloną szybę. Podczas gdy robi coś w domu, nadciąga burza. Woda spływając z dachu dostaje się do środka i zalewa drzwi, fotele oraz podłogę. Dostaje się pod przyciski sterowania szybami i lusterkami, zamacza głośnik zamontowany w drzwiach i mechanizm centralnego zamka. Namakają maty wygłuszające drzwi od środka. Skutek? Samochód w najlepszym razie wymaga gruntownego suszenia, wiążącego się z rozebraniem tapicerki a także wyciągnięciem spod podłogi gąbki, która jeśli pozostanie nasiąknięta przyspieszy korozję podłogi. Nierzadko konieczne jest także pranie tapicerki, która zalana w jednej części samochodu będzie się różniła odcieniem od pozostałych. Zamknięcie szyb należy skontrolować zawsze przed wyjście z auta, niezależnie od pogody. 

Przeczytaj także:
- Akumulator samochodowy. Jak dobrać i kiedy wymienić?
- Świece żarowe w silnikach diesla. Eksploatacja, wymiana. Poradnik
- Wideorejestrator samochodowy. Jaki wybrać, na co zwracać uwagę przy zakupie?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Arek (gość)

    jak korzysta się z dobrego serwisu to oni powinni wiedzieć co sprawdzić i nie powinno to być na naszej głowie, ja jak auto do auto serwis wadowicka oddaje na przegląd to wiem, że zrobią wszystko tak żebym ja miał spokojną głowę, ostatnio na szczęście przegląd punto przeszło bez żadnych problemów

  • lukaszkrakow (gość)

    Niektórzy ludzie nie rozumieją, że mając auto trzeba o nie regularnie dbać i serwisować żeby służyło. Miałem przypadek gdzie na warsztat przyjechała kobieta z usterką szarpanie przy ruszaniu, gaśnięcie silnika. Zaleciłem wymianę świec zapłonowych, które były kompletnie zniszczone. Sama cewka zapłonowa zużywa się szybciej przez zaniedbanie w wymianie świec. Kobieta powiedziała, że się nie znam, ona tak jeździ od 8 lat i nic się nie działo i nie zgadza się na wymianę tych świec cytuję "po co skoro silnik odpala"

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości