Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36541 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Dacia Sandero – pierwsza jazda

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. Maciej Pobocha Dacia Sandero to znany już Logan, tyle że w wersji hatchback. Produkowana jest w Rumunii na podzespołach Renault. Ceny auta z silnikiem benzynowym 1.4 zaczynają się od 28 500 zł.

Renault kupiło Dacię po to, by produkować tanie samochody. Najpierw pojawił się Logan sedan, później 7-osobowa wersja MCV, użytkowy Van i Pick-up (dwa ostatnie nie są dostępne w Polsce). Teraz do sprzedaży wprowadzane jest Sandero z 5-drzwiowym nadwoziem. W Europie oferowane jest jako Dacia, a np. w Brazylii, Argentynie i Indiach jako Renault. Francuzi najwyraźniej nie chcieli psuć sobie marki na Starym Kontynencie. Fot. Maciej Pobocha

Auto wykorzystuje ponad 70 proc. podzespołów Logana sedan. Te zresztą w znacznej części pochodzą od Renault. Płytę podłogową wzięto z Modusa (stosowana jest też w Nissanie Micra), zawieszenie i układ kierowniczy (nieco przeprojektowane) z Clio drugiej generacji, silniki Fot. Maciej Pobocha wykorzystywane były wcześniej w Thalii, a 5-stopniowa skrzynia biegów montowana jest też w Megane.

CZYTAJ TAKŻE:

Dacia Logan MCV - wrażenia z jazdy

Dacia Duster 1.5 dCI - wrażenia z jazdy

Samochód plasuje się w segmencie B, czyli niezbyt dużych aut miejskich. Ma bagażnik o pojemności 320 l. To więcej niż w konkurencyjnych: Chevrolecie Aveo (220 l), Hyundaiu Getzie Fot. Maciej Pobocha (254 l) czy Kii Rio (272 l) z nadwoziami typu hatchback. Sandero jest też od nich tańsze. Jego ceny zaczynają się od 28 500 zł, Aveo od 36 750 zł, Getza – 34 700 zł, Rio – 36 900 zł.

Tyle, że Dacia ustępuje rywalom pod względem wyposażenia. W podstawowej wersji brakuje m.in. wspomagania kierownicy, dzielonej tylnej kanapy, regulowanej na wysokość kierownicy, centralnego zamka, elektrycznego sterowania przednich szyb o czujnikach parkowania nie wspominając (standard w Kii i Fot. Maciej Pobocha Hyundaiu). Aby mieć te wszystkie elementy, trzeba wybrać najdroższą odmianę kosztującą 34 400 zł. W tej sytuacji różnica cen jest znacznie mniejsza. Rozważanie to ma o tyle sens, że Polacy coraz rzadziej decydują się na samochód-golasa, pozbawionego udogodnień.

Ciekawostką jest możliwość zamówienia w Dacii pakietu szumnie nazwanego „SUV”, składającego się z plastikowej Fot. Maciej Pobocha osłony przedniej i kratek na światłach przeciwmgłowych, nakładek na progi i osłony tylnej. Nie czynią one z Sandero samochodu terenowo-rekreacyjnego, a tylko chronią przed zadrapaniem lakieru. Jedyne, co łączy auto z SUV-ami jest spory jak na segment B prześwit, dzięki któremu łatwiej wyjeżdża się na krawężniki i pokonuje głębsze kałuże.

Sandero jest dostępna z dwoma silnikami benzynowymi: 1,4 l o mocy 74 KM i 1,6 l osiągającym 87 KM. Obie jednostki współpracują z 5-stopniową, ręczną skrzynią biegów. Na początku 2009 r. wprowadzony zostanie diesel 1,5 l w dwóch wersjach mocy – 68 i 85 KM.

Wrażenia z jazdy

Testowaną przez nas Dacię napędzał silnik 1,6 l zapewniający autu przeciętną dynamikę. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać już przy ok. 3200 obr./min. 5-biegowa skrzynia jest niezbyt precyzyjna, głównie przez długie skoki przełożeń. Zastrzeżenia można mieć do układu kierowniczego i zawieszenia – samochód przechyla się na boki podczas pokonywania zakrętów i wykonywania gwałtowniejszych manewrów. Zawieszenie dobrze tłumi za to nierówności drogi. Plastiki wewnątrz są przyzwoitej jakości jak na segment, do którego należy Sandero.

Kłopotliwe jest składanie tylnej kanapy. W wersji, w której nie jest ona dzielona, należy pociągnąć za uchwyt po jednej stornie, a następnie przejść dokoła auta i pociągnąć uchwyt po drugiej stronie. Dopiero wówczas oparcie da się położyć. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda z siedziskiem. Po podniesieniu dotyka ono oparć przednich siedzeń na tyle niefortunnie, że utrudnia zamknięcie tylnych drzwi, a w siedzisko wbijają się rączki do otwierania tylnych okien.

Wybrane dane techniczne

Typ silnika

benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1598

Moc maksymalna (KM/obr./min):

87/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

128/3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,5

Prędkość maksymalna (km/h):

174

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,6/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

402 x 174,6 x 153,4

Rozstaw osi (cm):

258,8

Pojemność bagażnika (l)

320/1200

Cena (zł):

33 400


więcej zdjęć Dacii Sandero w naszej galerii

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Krystianek

    Stokroć ładniejszy od sedana. Na tym już zawieszę oko jak koło mnie przejedzie.

  • Abenador

    Bardzo fajny samochodzik miejski, jako trzeci w rodzinie. Można dać do jeżdżenia dorastającemu dziecku, albo gosposi na zakupy. Jakość Dacii nie jest wcale taka zła. Oni dają na takie toczydełka 3 lata gwarancji, tak więc - dla emeryta, starszego Pana w kapeluszu, - autko Cacy ! To tak jak w reklamie Mastercard, gdy Syn chce zrobic ojcu prezent i kupuje duzego Fiata. Starsi ludzie maja sentyment do takich wozków...

  • udo

    Samochodzik może i byłby ciekawy gdyby nie ta cena. Za góra te 27 tys. to ta Dacia powinna być oferowana już ze wszyskimi bajerami może poza skórą . Czekam na wejście na polski rynek hindusów z Tata , wtedy dopiero nastąpi weryfikacja śmiesznych cen u nas.

  • dacia (gość)

    Zajebisty samochód!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Dacia Sandero zdjęcia

Dacia Sandero dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Dacia Sandero Cena