Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Doładowanie przez kolektor

Data publikacji: Autor: (g)

 Ponieważ użytkownicy aut chcą jeździć coraz dynamiczniej i rzadziej zmieniać biegi, dlatego działania naukowców muszą mieć praktyczny wymiar.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają

Aby urzeczywistnić wymagania nabywców, przedsięwzięcia techniczne muszą spowodować wzrost momentu obrotowego z jednoczesnym spłaszczeniem jego charakterystyki oraz podniesienie mocy maksymalnej silnika.

Sprężarki
Dotychczas, aby uzyskać zwiększenie mocy i momentu obrotowego stosowano doładowanie różnego rodzaju sprężarkami. Najbardziej wydajne z nich są skomplikowane konstrukcyjnie i drogie, dlatego przyjęły się w samochodach sportowych oraz w najdroższych wersjach samochodów osobowych.

Kolektor dolotowy
Obecnie, w dobie szerokiego stosowania nowoczesnych silników zasilanych wielopunktowym wtryskiem paliwa, odkryto stosunkowo prostą metodę poprawy jego osiągów. Podczas badań nad wpływem długości kolektora dolotowego na moc i moment obrotowy silnika spalinowego stwierdzono, że jest on na tyle istotny, że może być wykorzystany w praktyce.
W spalaniu benzyny uczestniczy powietrze pobierane przez silnik w trakcie suwu ssania. Od jego temperatury, ilości i stopnia zawirowania zależy ilość paliwa, która może ulec spaleniu. Nie ma już kłopotów z zapłonem mieszanek, bowiem układy zapłonowe o wysokiej energii iskry pozwalają zainicjować zapłon w różnych mieszankach od bogatych po zubożone.
Badania dowiodły, że "długi" kolektor ssący wpływa korzystnie na poprawę charakterystyki momentu obrotowego, natomiast "krótki" przyczynia się do podniesienia mocy maksymalnej. Zjawiska, które zachodzą podczas przepływu powietrza w kolektorach podlegają prawom przepływu gazów oraz ruchu falowego.

Kolektory o zmiennej długości
Inżynierowie wprowadzili teorię do praktycznych zastosowań, budując kolektory o zmiennej długości, zwane również kolektorami o zmiennej charakterystyce akustycznej. Kolektor to zespół dwóch kanałów rozdzielonych przepustnicą. Ruchami przepustnicy steruje siłownik pneumatyczny, który otrzymuje impulsy z modułu generującego zapłon. Wspólne dla obu kanałów jest miejsce zasysania powietrza i otwór wylotowy. Gdy przepustnica jest zamknięta, zassane powietrze przechodzi przez długi kanał o mniejszej średnicy. W momencie, gdy siłownik pneumatyczny otworzy przepustnicę, powietrze płynie przez krótki kanał o dużej średnicy, umożliwiając spalenie odpowiedniej ilości paliwa koniecznego do wytworzenia mocy maksymalnej. Sterowanie przepustnicą odbywa się automatycznie, bez udziału kierowcy.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości