Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat 500X vs Mazda CX-3. Porównanie kompaktowych crossoverów

Kamil Rogala
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.Fot. materiały producentów
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.Fot. materiały producentów
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.

Historia
Pojedynek włoskiej i japońskiej motoryzacji trwa od lat. Gdy Włosi tworzyli fantastyczne supersamochody, Japończycy starali się opracowywać własne wersje, jak choćby słynna Honda NSX czy też Datsun 280Z. Gdy Włosi wprowadzali do produkcji auta miejskie i wiedli w tym segmencie rynkowy prym, Japończycy nie próżnowali i obmyślali swoje modele samochodów, które sprawdzają się w mieście. Dziś rynek jest nieco inny i konkurencja rządzi się własnymi prawami. Klienci sami decydują, czym chcą jeździć i to producenci muszą się do tego dostosować.

Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.

Fot. materiały producentów

Dlatego też w 2014 powstał Fiat 500X, czyli kolejna wariacja na temat 500-tki, która przecież powinna być mała i zwinna. Auto z dopiskiem X w nazwie również nie jest duże, ale pomieści z pewnością o wiele więcej, niż jego prekursor. Pojazd jest na rynku od kilku lat ale już zdążył podpić serca wielu osób swoją łagodną, typowo włoską stylistyką, niezłymi właściwościami jezdnymi i mnogością dostępnych wersji – od niedrogich benzyn z napędem na przednią oś, po mocnego diesla z napędem 4X4 i 9-biegowym automatem. Warto wspomnieć, że Fiat 500X dzieli mnóstwo podzespołów z modelem Jeep Renegade, który ze względu na specyficzną stylistykę, celuje w zupełnie inną grupę odbiorców.

Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.

Fot. materiały producentów

Nieco inny target ma także Mazda CX-3, która jest na rynku od 2015 roku. Jak widać oba auta nie mają swojej historii i powstały na potrzebę rynku. CX-3 dość mocno przypomina „cywilną” Mazdę 3, choć liczne dodatki stylistyczne i zmiany w zawieszeniu sprawiły, że auto wskoczyło do segmentu crossoverów i stało się bardzo chętnie wybieraną propozycją.

Stylistyka
Oba auta są zupełnie inne stylistycznie, dzięki czemu zadowolą inną grupę odbiorców. Fiat 500X w sposób naturalny i oczywisty nawiązuje do „zwykłej” 500-tki, ale podwyższone zawieszenie, liczne dodatki dodające mu terenowego pazura (szczególnie w odmianach Cross), opcjonalny napęd 4X4 oraz mnóstwo akcentów personalizacyjnych sprawia, że to zupełnie inne, odrębny samochód w ofercie. Nie ma mowy o wrażeniu doklejenia kilku elementów na siłę i udawania terenówki.

Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.

Fot. materiały producentów

Praktycznie jedyną wspólną cechą wszystkich modeli z serii 500 jest ramka grilla utrzymana w klimacie retro. Poza tym mamy duże klosze przednich lamp, niżej osadzono lampy przeciwmgielne, masywny i naszpikowany terenowymi nakładkami zderzak, nakładki na nadkola i progi, z tyłu zaś charakterystyczne światła z chromowaną ramką i piękne, chromowane skrzydełka nad tablicą rejestracyjną. Całość oczywiście kojarzy się z łagodną, miejską 500-tką o obłych kształtach, ale mnogość dodatków i akcentów nadaje całości nieco agresywnego, zadziornego stylu.

Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.

Fot. materiały producentów

Podobnie jest z Mazdą CX-3, choć tu podobieństw do „cywilnej” 3-ki jest o wiele więcej. Na dobrą sprawę można uznać, że CX-3 jest podniesioną i wizualnie uterenowioną Mazdą 3 poprzedniej generacji. To jednak tylko złudne wrażenie, bowiem zmian jest tak dużo, że po bliższym kontakcie wszelkie skojarzenia i błędne wrażenia znikają. Swoją drogą zapewne już wkrótce pojawi się nowa generacja CX-3, która zaczerpnie stylistykę z nowej Mazdy 3, bardzo ładnej i atrakcyjnej wizualnie. Powstał także projekt koncepcyjny CX-30. Wróćmy jednak do „starej” CX-3, która prezentuje się bardzo dynamicznie i zadziornie, mimo terenowego charakteru. Wyraźnie wyższy prześwit oraz liczne nakładki z tworzywa sztucznego nadają całości agresywnego charakteru. Strzeliste klosze lamp współgrające z dużym przednim grillem i połączone z nim szeroką chromowaną listwą prezentują się rewelacyjnie. Tył jest bardzo zgrabny, kompaktowy, zaś duże światła nie pozwalają pomylić Mazdy z żadnym innym autem. Liczne przetłoczenia i zagięcia sprawiają, że całość prezentuje się lekko i dynamicznie.

Wnętrze

Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.

Fot. materiały producentów

Również we wnętrzu panują zupełnie inne stylistyczne światy. Minimalizm i elegancja w Maździe CX-3 ściera się z finezją i włoskim polotem w Fiacie 500X. Producent z Turynu postanowił kontynuować tradycję znaną z kultowej 500-tki i zaproponował ferię krągłości i łagodnych kształtów. Nawet duży ekran w konsoli centralnej nie przeszkadza, gdyż jego ramka jest łagodna i płynnie wpisuje się w całość. Poniżej zastosowano trzy okrągłe panele przełączników, niżej szeroki zestaw kratek nawiewu. Cały przedni panel deski rozdzielczej pokryty jest lakierem w kolorze nadwozia, co z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom nietypowych, nieco ekstrawaganckich rozwiązań.

Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.

Fot. materiały producentów

Mazda CX-3 to zupełne przeciwieństwo radosnego wnętrza 500X. Nie oznacza to oczywiście, że jest nudno. Styliści postawili na niemal skrajny minimalizm i prostotę, ale w eleganckim, stylowym ujęciu. Niewielki ekran nieśmiało wystaje nad panelem centralnym, a pod nim znalazło się miejsce na niewielką, okrągłą kratkę nawiewu. Sterowanie podstawowymi funkcjami zostało przeniesione nisko, tuż nad tunel środkowy. Wszystko zostało zaprojektowane tak, aby w jak najmniejszym stopniu odwracało uwagę kierowcy od drogi. Można nawet odnieść wrażenie, że styliści aż za bardzo popędzili w kierunku ascezy i sprawili, że CX-3 wygląda aż za skromnie.

Silniki
W obu modelach wybór jednostek napędowych jest niewielki, ale powinien zaspokoić potrzeby większości potencjalnych nabywców. W ofercie Fiata 500X znajdziemy trzy jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne, w Maździe CX-3 może natomiast pracować jeden z dwóch silników benzynowych lub jeden wysokoprężny.

Najsłabszym silnikiem benzynowym w 500X jest motor 1.6 E-TorQ generujący 110 KM przy 5500 obr./min oraz 152 Nm przy 4500 obr./min. Osiągi są bardzo przeciętne – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Również średnie spalanie nie imponuje – około 7l /100km. Nieco lepszymi parametrami charakteryzuje się motor 1.0 generujący 120 KM oraz 190 Nm już przy 1750 obr./min. Do setki rozpędza się w 10,9 sekundy, może pędzić z prędkością maksymalną 188 km/h i spala średnio 6 l/100km. Topowy 150-konny 1.3 to najciekawsza propozycja dla tego auta. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje przyzwoite 9,1 sekundy, prędkość maksymalna to 200 km/h a średnie spalanie to około 6,5 l/100km.

Podstawową propozycją wysokoprężną jest silnik 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM osiąganej przy 3750 obr./min oraz 320 Nm dostępnych przy 1750 obr./min. Przy współpracy z dwusprzęgłowym 6-biegowym automatem, 500X przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,7 sekundy i osiąga 186 km/h. Średnie spalanie w tym przypadku to niecałe 5 l/100km. Topowa odmiana 2.0 MultiJet II łączona jest tylko z 9-stopniową przekładnią automatyczną i napędem na cztery koła, stanowiąc najciekawszą i jednocześnie najdroższą ofertę w cenniku. Silnik ten generuje 150 KM przy 4000 obr./min oraz 350 Nm dostępnych już przy 1500 obr./min. Prędkość maksymalna w tym modelu to 196 km/h zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nieco ponad 10 sekund. Spalanie – około 6,4 l/100km.

W Maździe CX-3 podstawową propozycją jest silnik benzynowy 2.0 SKYACTIVE-G o mocy 121 KM dostępnej przy 6000 obr./min oraz z momentem obrotowym 206 Nm przy 2800 obr./min. Takie parametry wystarczą, aby zapewnić naprawdę zadowalające osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 9 sekund, a prędkość maksymalna to 192 km/h. Mocniejsza, 150-konna odmiana tej jednostki oferuje taki sam moment obrotowy, ale nieco lepsze osiągi – 8,8 sekundy do setki w połączeniu ze skrzynią manualną i 200 km/h. Pamiętajmy jednak, że w tym przypadku mamy do czynienia z napędem 4WD. Średnie spalanie to około 7,4 l/100km.

Napęd na cztery koła dostępny jest także z silnikiem Diesla. To motor 1.8 SKYACTIV-D o mocy 115 KM dostępnych przy 4000 obr./min z momentem obrotowym 267 Nm, który oferowany jest w zakresie od 1600 do 2600 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h z manualną przekładnią zajmuje 10,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 181 km/h. Średnie spalanie to nieco ponad 6 l/100km. Warto zaznaczyć, że każda wersja dostępna jest z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, zaś napęd na przednią oś oferowany jest tylko z podstawową jednostką benzynową.

Ceny i wyposażenie

Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.

Fot. materiały producentów

Najtańszego Fiata 500X kupimy już za 67 000 złotych. Będzie to skromna odmiana Urban z silnikiem 1.6 E-TorQ o mocy 110 KM. Za mocniejszą odmianę 1.0 120 KM zapłacimy 73 000 złotych, zaś za 150-konną benzynę 1.3 trzeba zapłacić już 88 000 złotych (odmiana City Cross). Podstawowy silnik wysokoprężny z manualną przekładnią (odmiana Urban) to koszt 78 000 złotych, ale dla chętnych na automat czeka niemiła niespodzianka, bowiem ten dostępny jest dopiero w wyposażeniu Cross, a to kosztuje aż 92 000 złotych. Lepszą propozycją wydaje się kosztująca 104 000 złotych topowa odmiana wysokoprężna 2.0 MultiJet II o mocy 150 KM, wyposażona w automatyczną 9-biegową przekładnię i napęd na cztery koła.

W podstawowym wyposażeniu Urban w Fiacie 500X znajdziemy między innymi: system Lane Assist, 3,5-calowy monochromatyczny ekran TFT pomiędzy zegarami, manualną klimatyzację, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, wielofunkcyjną kierownicę, tempomat, 16-calowe felgi stalowe, radio Uconnect™ z 7" ekranem dotykowym i systemem Bluetooth oraz funkcjonalnością Apple CarPlay / Android Auto etc.

Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją
Segment kompaktowych crossoverów bez wątpienia bije rekordy popularności i staje się naprawdę ciekawym polem walki pomiędzy producentami, którzy dwoją się i troją, aby zaproponować potencjalnym klientom ciekawe modele. Przykładem jest Fiat 500X oraz Mazda CX-3. Oto pojedynek włoskiej finezji z japońską precyzją.

Fot. materiały producentów

Najtańsza Mazda CX-3 to koszt 68 900 złotych. Jest to wersja SkyGO ze 121-konnym silnikiem 2.0 SKYACTIV-G. Niestety tutaj też musimy zainwestować w wyższą odmianę wyposażenia SkyMOTION, aby otrzymać automat – koszt 80 900 złotych. Mocniejsza 150-konna odmiana benzynowa nie jest dostępna z podstawowym wyposażeniem. Wersja SkyMOTION z tym silnikiem to koszt 87 900 (MT) lub 92 900 (AT). Silnik Diesla jest dostępny tylko z topowym wyposażeniem SkyPASSION i kosztuje odpowiednio 107 000 lub 112 000 złotych. Dość drogo biorąc pod uwagę fakt, że dostajemy w zamian tylko 115 KM.
W Maździe CX-3 w najtańszej wersji SkyGO otrzymamy między innymi: system i-stop, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane lusterka boczne, radio AM/FM z RDS z odtwarzaniem plików MP3 (4 głośniki), wielofunkcyjną kierownicę, 16-calowe felgi stalowe itp.

Podsumowanie
Obie propozycje wydają się bardzo ciekawe i atrakcyjne, choć spoglądając na cenniki wydaje się, że nieco lepiej kalkuluje się Fiat 500X, szczególnie w topowej odmianie z silnikiem Diesla. Kosztuje mniej, oferuje więcej mocy i lepsze osiągi. Mazda z kolei daje napęd na wszystkie koła również w połączeniu z silnikiem benzynowym, co zapewne dla wielu jest dużo lepszym rozwiązaniem.

Wybrane dane techniczne: Fiat 500X (Urban) 1.6 110 KM FWD (MT) vs Mazda CX-3 (SkyGO) 2.0 121 KM FWD (MT)

 

Fiat 500X (Urban) 1.6 110 KM FWD (MT)

Mazda CX-3 (SkyGO) 2.0 121 KM FWD (MT)

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1598

1998

Moc maksymalna (KM/obr/min)

110/5500

121/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

152/4500

206/2800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,5

9,0

Prędkość maksymalna (km/h)

180

192

Pojemność bagażnika (l)

352

350

Pojemność zbiornika paliwa (l)

48

48

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

7

6,6

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4264/1796/1603

4275/1765/1535

Rozstaw osi (mm)

2570

2570

Masa własna (kg)

1275

1230

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

3/12

Cena (zł)

67 000

68 900

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Fiat 500X (Urban) 1.6 110 KM FWD (MT)

Mazda CX-3 (SkyGO) 2.0 121 KM FWD (MT)

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/O

S/O

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena 

 

Fiat 500X (Urban) 1.6 110 KM FWD (MT)

Mazda CX-3 (SkyGO) 2.0 121 KM FWD (MT)

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

 

+

Osiągi

 

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

Wynik końcowy

+++++ (5)

++++++ (6)

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty