Fiat kupuje Amerykę

Jerzy Iwaszkiewicz
Fiat 500 America,  Fot: Fiat
Fiat 500 America, Fot: Fiat
Ciekawe rzeczy dzieją się w motoryzacji. Fiat postanowił podbić Amerykę. Sergio Marcionne, szef Fiata zamiast inwestować w nowe modele, zainwestował w Chryslera i Fiat ma już 61% akcji tej wielkiej amerykańskiej firmy. Na włoskie zaczęto też przerabiać samochody Chryslera. Chrysler Voyager nazywa się teraz w Europie Lancia Voyager i nadal dobrze się sprzedaje mimo, że Włosi, jak to lubią, dodali dużo kolorowych światełek.

Najlepiej udała się przeróbka Chryslera 300 M wielkiej limuzyny do przewozu luksusowych kobiet i ludzi biznesu. Model ten nazywa

Jerzy Iwaszkiewicz, Fot: Archiwum Polskapresse
Jerzy Iwaszkiewicz, Fot: Archiwum Polskapresse

się teraz w Europie  Lancia Thema i, o dziwo, jako włoski nabrał dodatkowego wdzięku. Do amerykańskiej prostoty dodano elegancję i jest to obecnie samochód jak najbardziej uniwersalny. Nadaje się do ślubu, na elegancki pogrzeb, a gdyby chciał się nim przejechać wicepremier Waldemar Pawlak, to Lancia Thema też by się nadawała. Sześciocylindrowy silnik, 3,6 l, 284 KM, cena od 183 tys. zł., a Diesel 216 tys. Za 200 tys. przeróbka się udała, jak jedzie amerykańska-włoska Lancia, to ludzie się oglądają.
Przerobiona z Chryslera sama też hamuje. Kiedy kierowca się zagapi i podjedzie bliżej niż 20 metrów, to najpierw rozlega się brzęczyk i zapala światełko, a potem włącza się automatyczny hamulec. Zadziwiająco precyzyjnie, bez sekundy opóźnienia pracuje też automatyczna skrzynia biegów.

Fiat razem z Chryslerem staje się marką coraz bardziej globalną. W Australii Fiaty i Alfy Romeo sprzedawane są (pisaliśmy) w sieci Chryslera. Produkcja samochodów Fiata rozpocznie się niebawem w Chinach - Fiat Viaggio, limuzyna na płycie podłogowej Giulietty. Szykuje się też rozpoczęcie produkcji ślicznej, nowej Alfy Romeo C4, którą na ubiegłorocznych targach we Frankfurcie pokazywano w kolorze barszczu ukraińskiego i bardzo się podobała. Włosi wspólnie z Mazdą przystąpili również do prac nad projektem nowego auta typu roadster.

Fiat, który nie oferuje zbyt wiele nowości w Europie jest coraz bardziej widoczny na świecie. Taka jest strategia Sergio Marcionne i póki co, Chrysler - powtórzmy - należy już do Fiata, co jest sensacją współczesnej motoryzacji. Na salonie w Paryżu (26-28 września) pokazany ma być m.in. Fiat Panda z napędem 4 x 4. Handlują Pandą jak w Polsce bigosem. Jednak jak na tak wielki koncern, nie jest to zbyt duża oferta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty