Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Felietony

Fiat kupuje Amerykę

Data publikacji: Autor: Jerzy Iwaszkiewicz

Fiat 500 America,  Fot: Fiat Ciekawe rzeczy dzieją się w motoryzacji. Fiat postanowił podbić Amerykę. Sergio Marcionne, szef Fiata zamiast inwestować w nowe modele, zainwestował w Chryslera i Fiat ma już 61% akcji tej wielkiej amerykańskiej firmy. Na włoskie zaczęto też przerabiać samochody Chryslera. Chrysler Voyager nazywa się teraz w Europie Lancia Voyager i nadal dobrze się sprzedaje mimo, że Włosi, jak to lubią, dodali dużo kolorowych światełek.

Najlepiej udała się przeróbka Chryslera 300 M wielkiej limuzyny do przewozu luksusowych kobiet i ludzi biznesu. Model ten nazywa Jerzy Iwaszkiewicz, Fot: Archiwum Polskapressesię teraz w Europie  Lancia Thema i, o dziwo, jako włoski nabrał dodatkowego wdzięku. Do amerykańskiej prostoty dodano elegancję i jest to obecnie samochód jak najbardziej uniwersalny. Nadaje się do ślubu, na elegancki pogrzeb, a gdyby chciał się nim przejechać wicepremier Waldemar Pawlak, to Lancia Thema też by się nadawała. Sześciocylindrowy silnik, 3,6 l, 284 KM, cena od 183 tys. zł., a Diesel 216 tys. Za 200 tys. przeróbka się udała, jak jedzie amerykańska-włoska Lancia, to ludzie się oglądają.
Przerobiona z Chryslera sama też hamuje. Kiedy kierowca się zagapi i podjedzie bliżej niż 20 metrów, to najpierw rozlega się brzęczyk i zapala światełko, a potem włącza się automatyczny hamulec. Zadziwiająco precyzyjnie, bez sekundy opóźnienia pracuje też automatyczna skrzynia biegów.

Fiat razem z Chryslerem staje się marką coraz bardziej globalną. W Australii Fiaty i Alfy Romeo sprzedawane są (pisaliśmy) w sieci Chryslera. Produkcja samochodów Fiata rozpocznie się niebawem w Chinach - Fiat Viaggio, limuzyna na płycie podłogowej Giulietty. Szykuje się też rozpoczęcie produkcji ślicznej, nowej Alfy Romeo C4, którą na ubiegłorocznych targach we Frankfurcie pokazywano w kolorze barszczu ukraińskiego i bardzo się podobała. Włosi wspólnie z Mazdą przystąpili również do prac nad projektem nowego auta typu roadster.

Fiat, który nie oferuje zbyt wiele nowości w Europie jest coraz bardziej widoczny na świecie. Taka jest strategia Sergio Marcionne i póki co, Chrysler - powtórzmy - należy już do Fiata, co jest sensacją współczesnej motoryzacji. Na salonie w Paryżu (26-28 września) pokazany ma być m.in. Fiat Panda z napędem 4 x 4. Handlują Pandą jak w Polsce bigosem. Jednak jak na tak wielki koncern, nie jest to zbyt duża oferta.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • stanczyk/ernwopr@wp.pl (gość)

    Welcome to "Global-Prodakt" ! Panie Redaktore Prowadzący, nawet jeżeli wspomniany amerykaniec "upstrzony" włoskimi gadżetami (Lancia Thema) podobać sie może ... to ... nadal pozostaje amerykańcem "upstrzonym"... a nie oryginalnym włoskim produktem , jakim powinien od początku być ... /// Alfy Romeo C4 - na to czekamy, bo ma to byc oryginalny wynalazek: niebrzydki i szybki ... , natomiast na roadstera powstającego we współpracy z Mazdą już niekoniecznie, z przyczyn wymienionych powyżej (z-unifikowany Global-Prodakt --> miejmy nadzieje, że chociaż silniki Alfa da swoje .. żeby nie powtórzyła się historia z Toyobaru, bo choć to fajne auta to bliźniaki Toyobaru powinny się różnić między sobą mocą i designem ! )

  • noras

    stanczyk o co ci chodzi?

  • Jarpoz (gość)

    W okresie kryzysu tylko globalizacja i redukcja kosztów pozwolą przetrwać producentom aut. Dotyczy to zwłaszcza marek przeciętnych, a tym bardziej poniżej przeciętnej jak Fiat. Natomiast w okresie globalnej koniunktury większą szansę będą miały indywidualne i drogie produkty, ale zanosi się na długotrwały nie tylko "zachodnio-europejski", ale również światowy kryzys. Wracając do artykułu to być może Fiat odnosi sukcesy w USA, ale przewiduję totalną porażkę Europie i Polsce.

  • mi;ro (gość)

    tresc jest fantastyczna,,tylko co w tej ameryce kupowac jak tam same dlugi i konca nie widac,ci co maja kase to jest zdeponowana w bezpiecznych bankach a ci co jej nie maja to drukuje dla niech,,,FED,,szkoda imienia marki ,Fiat,,bo moze sie obudzic z glowa w nocniku,z napisem ,ameryka,,ale miejmy nadzieje ze szefostwo firmy wie co robi,bo jak nie to przyjdzie nam tylko zyc w europie z jednym koncernem samochpdowym ktory bedzie mial na imie,,VW,

  • MZ (gość)

    "Najlepiej udała się przeróbka Chryslera 300 M...." 300 C Panie Redaktorze, 300 C.

  • stanczyk (gość)

    "Natomiast w okresie globalnej koniunktury większą szansę będą miały indywidualne i drogie produkty" .. - eee .. luxus ma się dobrze zawsze .. niezaleznie od koniunktury ... /// Problem jest taki, że te "oryginalne produkty" przestaja byc oryginalne (Bentley'e , Por$chaki etc ..) bo Nowobogactwo (luxusowe-kobiety i ich z-bucowane chłoopaki/mężowie:) , które kupuje te auta z "wyzszej półki" (cenowej - bo inne kryteria niekoniecznie "included" ...)) to generalnie banda moto-ignorantów ... /// W dzisiejszym globalnym systemie Turbo-kapitalistycznym, gdzie ruguje się ze społeczeństwa "klasę średnią", niedługo będą tylko dostepne Bentleje dla nowobogactwa i Skody/Łady (dla popsólstwa) .. (pocieszające tylko to , że te Bentleje będą budowane na starych platformach VW-agena .. :)

  • Do stanczyk. (gość)

    Zgadzam się, ale z małą dygresją. BARDZO drogie produkty ( luksusowe ) mają się niemal zawsze dobrze, natomiast DROGIE wymagają koniunktury, chyba że są tego po prostu warte. Podzielam twoją opinię że niestety tym kraju niszczy się klasę średnią, a zielone światło mają "szemrani biznesmeni" i "bezużyteczne świnie przy korytach".

  • Marek (gość)

    o Freemoncie ani słowa. A to najlepszy i najtańszy samochód tej klasy chyba w całej Europie. Wszędzie się sprzedaje i dlatego u nas go nie reklamują, bo i poco.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości