Fiat 500 Twin Air

Tomasz Szmandra
Produkowany od niedawna w Bielsku-Białej silnik Twin Air o pojemności 900 cm3 na początek trafił pod maskę Fiata 500. Tym samym włoski koncern wraca do dwucylindrowych jednostek napędowych.
Fot. Fiat
Fot. Fiat

Produkcję tych jednostek uruchomiono w czerwcu w zakładzie Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej. Włosi zainwestowali w nią około 300 milionów euro, a pełna zdolność produkcyjna będzie wynosiła 450 000 sztuk silników rocznie.

W konstrukcji silnika zastosowano elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi Multiair oraz rozrząd napędzany łańcuchem. Intensywnie pracowano nad redukcją silnych drgań, typowych dla dwucylindrowego silnika. W tym celu zastosowano równoważący wał pośredni.

W zależności od wersji - z turbiną lub bez, lub zasilany gazem ziemnym CNG - silnik TwinAir może dysponować mocą od 65 do 105 KM. To imponujące wartości jak na jednostkę o pojemności zaledwie 900 cm3. Pod maską Fiata 500 debiutuje wersja turbo o mocy 85 KM. Pewne jest, że to rekordowy silnik jeśli chodzi o ekologię. Emisję dwutlenku węgla udało się ograniczyć do poziomu 95 gr/km.

Fot. Fiat
Fot. Fiat

Dwucylindrowa jednostka w Fiacie 500 jest dostępna z oszczędzającym paliwo systemem Start&Stop, który steruje czasowym wyłączaniem silnika w sytuacji, gdy samochód stoi w korku lub na światłach. Według producenta pozwala zaoszczędzić dodatkowe 12 procent paliwa podczas jazdy w mieście. W redukcji zużycia paliwa dodatkowo ma pomagać kierowcy system ecodrive, czyli specjalne oprogramowanie, które przez port USB w systemie Blue&Me umożliwia dokonywanie komputerowej analizy sposobu prowadzenia samochodu przez kierowcę, pomagając mu w zaoszczędzeniu dodatkowych litrów paliwa.

Fot. Fiat
Fot. Fiat

Auto z tym silnikiem rozpędza się do "setki" w 11 sekund, a maksymalnie może pojechać z prędkością 173 km/h. Według danych producenta, średnie zużycie benzyny w cyklu mieszanym nie powinno przekroczyć 4,1 l na 100 km. Jeszcze mniej ma spalać wersja współpracująca z zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic.

W oszczędzaniu paliwa pomaga przycisk ECO, znajdujący się na desce rozdzielczej. Silnik Twin Air rozwija maksymalny moment 145 Nm. Wciśnięcie przycisku ECO sprawia, że dostarczany na koła moment obniża się do wartości 100 Nm przy 1750 obr./min. Auto zużywa wówczas mniej paliwa, jednak kosztem pogorszenia dynamiki jazdy.

Na razie przedstawiciele Fiata nie chcieli ujawnić w których jeszcze modelach koncernu pojawią się silniki Twin Air. "Pięćsetki" z tymi jednostkami trafią do sprzedaży w Polsce we wrześniu. Na razie więc znamy tylko cenę na rynku włoskim: 13 250 euro, czyli ok. 53 900 zł.

Fot. Fiat
Fot. Fiat
Fot. Fiat
Fot. Fiat
Fot. Fiat
Fot. Fiat

**Zobacz także:

Nowy silnik w Bielsku-Białej

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty