Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Import prywatny

Data publikacji: Autor: Aureliusz Mikos

 Prywatny import samochodów osobowych z krajów Unii europejskiej z roku na rok wzrasta. Najczęściej przywozimy sobie auta z Niemiec i Francji.

Przejdź do: Jak stare auta sprowadzamy? | Import indywidualny w/g marek | Skąd sprowadzano najwięcej

Prywatny import samochodów osobowych z krajów Unii europejskiej z roku na rok wzrasta. Najczęściej przywozimy sobie auta z Niemiec i Francji, a najpopularniejszą marką jest Opel. Najchętniej sprowadzamy samochody 9-10-letnie.

W ubiegłym roku używanych aut prywatnie przywieźliśmy 202 974, a dwa lata temu - 130 722. Mamy więc do czynienia z aż 50-procentowym wzrostem. Tymczasem nowych samochodów sprowadzono w ubiegłym roku 177 222, a więc w sumie o 25 000 mniej niż używanych. Najbardziej takim rozwojem sytuacji zaniepokojeni są producenci i oficjalni importerzy. Powszechna jest teza, że każdy samodzielnie sprowadzony pojazd, to dla którejś z działających firm samochód stracony.
Najwięcej sprowadziliśmy samochodów 9-letnich (40 333), potem w kolejności 10-letnich (38 905), 8-letnich (24 129) i 7-letnich (17 597). Dominują więc samochody stare.

Opel przede wszystkim
Ulubioną marką importerów prywatnych jest Opel - w ubiegłym roku sprowadziliśmy 53 712 tych aut. Potem w kolejności przywieźliśmy: 40 440 Fordów, 36 423 Volkswageny, 15 701 Renaultów i 11 489 Seatów. W tym przypadku nasze upodobania są niezmienne od lat. Na uwagę zasługuje jedynie rosnąca ilość sprowadzanych prywatnie Seatów. To, jakie marki najchętniej sprowadzamy jest odpowiedzią na to, co na rynku cieszy się poważaniem i uznaniem. Większość aut jest sprowadzanych w celach handlowych, a nikt towaru niechodliwego nie będzie przecież sprowadzał. Bardzo ważnym czynnikiem jest dostęp do części zamiennych.

Niemcy najbliżej, czy najtaniej?
Niemcy są krajem, z którego przywozimy najczęściej. W 2001 roku importowaliśmy stamtąd 142 570 samochodów osobowych. Na drugim miejscu jest Francja (25 324), potem Hiszpania (16 408) i Włochy (6395). Na uwagę zasługuje fakt, że w ubiegłym roku sprowadzono do Polski 5403 samochody z Wielkiej Brytanii i 1846 z Japonii.

W tym roku
W pierwszych dwóch tygodniach stycznia tego roku sprowadzono do Polski prywatnie ponad 17 000 samochodów, a więc można szacować, że w całym styczniu było ich ponad 30 000. Może się więc okazać, że ten rok będzie rekordowy. Za import indywidualny biorą się także sprzedawcy aut nowych. Jeden z dealerów poznańskich właśnie sprowadził 115 aut z Hiszpanii, w drodze są już kolejne transporty.
Czy import używanych samochodów utrzyma się w najbliższym czasie na tak wysokim poziomie? Znając fiskusa, to ten zaraz dociąży je jakimiś podatkami.

Do początku artykułu

Jak stare auta sprowadzamy?

1992 40 333
1991 38 905
1993 24 129
1994 21 886
1995 17 597
1996 14 508
1998 13 531
1997 11 694
1999 10 539
2000 7 343
2001 1 729
1990 303
1989 165
1988 103
1987 58
1986 38
1985 24
Pozostałe lata 89
Razem 202 974

Import indywidualny w/g marek

1. Opel 53 712
2. Ford 40 440
3. VW 36 423
4. Renault 15 791
5. Seat 11 489
6. Audi 7 129
7. Fiat 5 737
8. Mercedes 5 692
9. Peugeot 5 525
10. Citroen 4 571
11. BMW 3 610
12. Nissan 3 042
13. Volvo 1 844
Pozostałe 5 122
Razem 202 974

Skąd sprowadzano najwięcej

1. Niemcy 142 570
2. Francja 25 324
3. Hiszpania 16 408
4. Włochy 6 395
5. W. Brytania 5 403
6. Japonia 1 846
7. Holandia 1 449
8. Szwecja 1 342
9. Czechy 678
10. Belgia 380
11. Turcja 10
12. Słowacja 6
Pozostałe kraje 1 163
Razem 202 974

Dane: Główny Urząd Ceł

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości