Inteligentne materiały w modelu Corvette

(ip)
Najnowsza, siódma generacja sportowego modelu to pierwszy samochód w ofercie General Motors, który wykorzystuje lekki element wykonany ze stopów metali z pamięcią kształtu w miejsce cięższego siłownika sterującego pracą klapy wentylacyjnej., Fot: Chevrolet
Najnowsza, siódma generacja sportowego modelu to pierwszy samochód w ofercie General Motors, który wykorzystuje lekki element wykonany ze stopów metali z pamięcią kształtu w miejsce cięższego siłownika sterującego pracą klapy wentylacyjnej., Fot: Chevrolet
W ciągu 60 lat historii w modelu Corvette zadebiutowało wiele lekkich, nowatorskich materiałów, które miały za zadanie poprawić osiągi – od włókien szklanych nadwozia w 1953 roku po aluminiowe podwozie w wersji z 2014 roku, która jest lżejsza od poprzedniczki o 44,9 kg.

Najnowsza, siódma generacja sportowego modelu to jednocześnie pierwszy samochód w ofercie General Motors, który

Najnowsza, siódma generacja sportowego modelu to pierwszy samochód w ofercie General Motors, który wykorzystuje lekki element wykonany ze stopów metali
Najnowsza, siódma generacja sportowego modelu to pierwszy samochód w ofercie General Motors, który wykorzystuje lekki element wykonany ze stopów metali z pamięcią kształtu w miejsce cięższego siłownika sterującego pracą klapy wentylacyjnej., Fot: Chevrolet

wykorzystuje lekki element wykonany ze stopów metali z pamięcią kształtu w miejsce cięższego siłownika sterującego pracą klapy wentylacyjnej. Odprowadza on powietrze z bagażnika podczas jego zamykania, co w poprzednich wersjach mogło być utrudnione.

Ponieważ w typowym samochodzie znajduje się przeciętnie około 200 ruchomych elementów, które można zastąpić lekkimi, inteligentnymi materiałami, firma GM widzi potencjał na znaczne ograniczenie masy swoich modeli.

Stopy z pamięcią kształtu – zwykle wykonane z połączenia miedzi, aluminium i niklu lub niklu z tytanem – należą do grupy inteligentnych materiałów, które pod wpływem ciepła, nacisku, pola magnetycznego lub energii elektrycznej mogą zmieniać kształt, wytrzymałość i/lub sztywność. Stopy te „zapamiętują” swój oryginalny kształt, do którego powracają po ustaniu działania wymienionych powyżej czynników.

W nowym Chevrolecie Corvette stopy metali z pamięcią kształtu – wykorzystując ciepło energii elektrycznej – uchylają klapę otworu wentylacyjnego po otwarciu pokrywy bagażnika, aktywując się automatycznie, podobnie jak oświetlenie przedziału bagażowego. Linka wykonana z inteligentnego materiału kurczy się i przesuwa ramię dźwigni, co uchyla klapę otworu wentylacyjnego i tym samym umożliwia swobodne zamknięcie pokrywy bagażnika. Po jej zatrzaśnięciu dopływ prądu zostaje odcięty, linka stygnie i powraca do swojego wyjściowego kształtu, co powoduje zamknięcie klapy wentylacyjnej i zapobiega wychłodzeniu wnętrza.

Stopy metali z pamięcią kształtu pozwalają również obniżyć masę własną pojazdu, co ma korzystny wpływa na osiągi i oszczędność paliwa. Mechanizm użyty w najnowszej generacji modelu Corvette jest o około 0,5 kg lżejszy od konwencjonalnych rozwiązań.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty