Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Jak zmniejszają hałas?

Data publikacji: Autor: (gw)

Współcześni producenci starają się ograniczać poziom hałasu emitowanego przez pojazd. Aby osiągnąć zamierzony cel, akustycy uczestniczą w procesie powstawania auta już od momentu kształtowania się jego koncepcji.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają

Kształt samochodu, nawet tego najlepszego jest daleki od doskonałości. Powietrze opływające nadwozie wykorzystuje każdą możliwość do wytworzenia dźwięku, są również inne zespoły, które w zasadniczy sposób uczestniczą w kształtowaniu dźwiękowego obrazu samochodu.

Poza nadwoziem, w samochodzie wyróżnia się kilka głównych źródeł powstawania hałasu emitowanego na zewnątrz są to: silnik, układ wydechowy oraz ogumienie. Można oczywiście znacznie ograniczyć hałas pochodzący z wymienionych zespołów, jednak w projektowaniu pojazdu chodzi o to, aby osiągnąć właściwą relację pomiędzy planowanym efektem a kosztami jego realizacji.

Metoda pomiarów
Poziom natężenia dźwięku wytwarzanego przez samochód mierzy się za pomocą specjalnych mikrofonów ustawionych obok płaskiej asfaltowej drogi o średniej granulacji asfaltu, po której porusza się pojazd. Pomiary wykonuje się podczas rozpędzania samochodu, na drugim i trzecim biegu począwszy od prędkości 50 km/h. Badania wykazały, że na biegu drugim głównymi emitorami hałasu są: silnik, opony i powietrze opływające karoserię, na biegu trzecim najgłośniejsze są opony i od nich pochodzi aż 60 procent hałasu.

Im szybciej, tym głośniej
Jak wykazano, wraz ze zwiększaniem prędkości jazdy wzrasta udział hałasu pochodzącego od toczących się opon. Emitują one hałas poprzez promieniowanie akustyczne. Bieżnik kontaktując się z twardą nawierzchnią drogi, wywołuje wibracje rozchodzące się na ściany boczne. Dodatkowym źródłem hałasu jest zjawisko naprzemiennego ściskania i rozprężania powietrza w bieżniku. Aby ograniczyć ogólny poziom hałasu samochodu, producenci wybierają dostawców opon gwarantujących wysoką jakość wyrobu i niską hałaśliwość opon.
Na niższych biegach około 20 procent hałasu pochodzi od silnika. Silnik wibruje pod wpływem sił pochodzących ze spalania paliwa oraz ruchu części obrotowych.

Najcichsze
Najcichsze są jednostki napędowe, które mają dużą sztywność, a ich ścianki wibrują w umiarkowanym stopniu, ponieważ drgania silnika przenoszą się na całą komorę silnikową i natężenie hałasu wzrasta. Działania ograniczające poziom hałasu obejmują: zmniejszenie luzów tłoków, zaworów i łożysk wału korbowego, ograniczenie drgań wału korbowego, wyciszenie na pędu rozrządu i optymalizację procesu wtrysku w silnikach wysokoprężnych.

Układ wydechowy
Układ wydechowy, to jedno ze źródeł hałasu, które jest optymalizowane na późniejszym etapie projektowania. Akustycy pracują tu nad poziomem natężenia dźwięku oraz poprawą zjawisk na wylocie gazów z rury wydechowej. W celu zmniejszenia hałasu wstawia się wzmocnienia usztywniające tłumiki, optymalizuje przepływ gazów przez komory i wykłada wnętrza tłumików wełną mineralną.
Należy podkreślić, że obecnie tylko samochody firmy Renault Laguna II i Vel Satis są jedynymi pojazdami w Europie, które spełniają przyszłe przepisy określające dopuszczalny poziom hałasu 71 dBA (obecnie 74 dBA). Jest to hałas o 9 decybeli niższy niż hałas towarzyszący ruchowi ulicznemu.

Andrzej Jastrzębski
z-ca Dyrektora Oddziału Warszawskiego Spółki
Eksperci Techniczno Motoryzacyjni "Rzeczoznawcy PZM" S.A.
rzeczoznawca certyfikowany

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości