Jak zmniejszają hałas?

(gw)
Współcześni producenci starają się ograniczać poziom hałasu emitowanego przez pojazd. Aby osiągnąć zamierzony cel, akustycy uczestniczą w procesie powstawania auta już od momentu kształtowania się jego koncepcji.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają
Kształt samochodu, nawet tego najlepszego jest daleki od doskonałości.
Powietrze opływające nadwozie wykorzystuje każdą możliwość do wytworzenia
dźwięku, są również inne zespoły, które w zasadniczy sposób uczestniczą
w kształtowaniu dźwiękowego obrazu samochodu.
Poza nadwoziem, w samochodzie wyróżnia się kilka głównych źródeł powstawania
hałasu emitowanego na zewnątrz są to: silnik, układ wydechowy oraz ogumienie.
Można oczywiście znacznie ograniczyć hałas pochodzący z wymienionych zespołów,
jednak w projektowaniu pojazdu chodzi o to, aby osiągnąć właściwą relację
pomiędzy planowanym efektem a kosztami jego realizacji.
Metoda pomiarów
Poziom natężenia dźwięku wytwarzanego przez samochód mierzy się za
pomocą specjalnych mikrofonów ustawionych obok płaskiej asfaltowej drogi
o średniej granulacji asfaltu, po której porusza się pojazd. Pomiary wykonuje
się podczas rozpędzania samochodu, na drugim i trzecim biegu począwszy
od prędkości 50 km/h. Badania wykazały, że na biegu drugim głównymi emitorami
hałasu są: silnik, opony i powietrze opływające karoserię, na biegu trzecim
najgłośniejsze są opony i od nich pochodzi aż 60 procent hałasu.
Im szybciej, tym głośniej
Jak wykazano, wraz ze zwiększaniem prędkości jazdy wzrasta udział hałasu
pochodzącego od toczących się opon. Emitują one hałas poprzez promieniowanie
akustyczne. Bieżnik kontaktując się z twardą nawierzchnią drogi, wywołuje
wibracje rozchodzące się na ściany boczne. Dodatkowym źródłem hałasu jest
zjawisko naprzemiennego ściskania i rozprężania powietrza w bieżniku. Aby
ograniczyć ogólny poziom hałasu samochodu, producenci wybierają dostawców
opon gwarantujących wysoką jakość wyrobu i niską hałaśliwość opon.

Na niższych biegach około 20 procent hałasu pochodzi od silnika. Silnik
wibruje pod wpływem sił pochodzących ze spalania paliwa oraz ruchu części
obrotowych.
Najcichsze
Najcichsze są jednostki napędowe, które mają dużą sztywność, a ich
ścianki wibrują w umiarkowanym stopniu, ponieważ drgania silnika przenoszą
się na całą komorę silnikową i natężenie hałasu wzrasta. Działania ograniczające
poziom hałasu obejmują: zmniejszenie luzów tłoków, zaworów i łożysk wału
korbowego, ograniczenie drgań wału korbowego, wyciszenie na pędu rozrządu
i optymalizację procesu wtrysku w silnikach wysokoprężnych.
Układ wydechowy
Układ wydechowy, to jedno ze źródeł hałasu, które jest optymalizowane
na późniejszym etapie projektowania. Akustycy pracują tu nad poziomem natężenia
dźwięku oraz poprawą zjawisk na wylocie gazów z rury wydechowej. W celu
zmniejszenia hałasu wstawia się wzmocnienia usztywniające tłumiki, optymalizuje
przepływ gazów przez komory i wykłada wnętrza tłumików wełną mineralną.

Należy podkreślić, że obecnie tylko samochody firmy Renault Laguna
II i Vel Satis są jedynymi pojazdami w Europie, które spełniają przyszłe
przepisy określające dopuszczalny poziom hałasu 71 dBA (obecnie 74 dBA).
Jest to hałas o 9 decybeli niższy niż hałas towarzyszący ruchowi ulicznemu.

Andrzej Jastrzębski

z-ca Dyrektora Oddziału Warszawskiego Spółki

Eksperci Techniczno Motoryzacyjni "Rzeczoznawcy PZM" S.A.

rzeczoznawca certyfikowany

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty