Kolejne zdjęcia z rekonstrukcji CWS T-1

(ip)
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Ludwik Rożniakowski z Wejherowa od kilku miesięcy w zaciszu domowego garażu buduje replikę pierwszego polskiego samochodu osobowego - CWS T-1. Własnoręcznie wykonał już szkielet pojazdu, a dotychczasowe efekty można podziwiać na załączonych niżej zdjęciach.
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski

Pojazdy z silnikami zamiast koni, były kontynuacją rozwoju transportu, toteż pierwsze samochody miały cechy swoich poprzedników: karet i powozów. Konstrukcje ram i nadwozi wykonywali zazwyczaj rzemieślnicy zajmujący się, dotychczas, pojazdami konnymi. Elementy drewniane samochodów, w miarę rozwoju technicznego, zostawały zastępowane stalą. W pierwszej kolejności, zaniechano wykonywania drewnianych ram pojazdów. Pod koniec lat dwudziestych, ramy samochodów wykonywano już zazwyczaj z kształtowych elementów z blachy stalowej, połączonych w całość poprzez nitowanie.
Natomiast szkielet nadwozia nadal był wykonywany z drewna, na który nakładano poszycie z blachy stalowej. W miarę postępu technologicznego, drewno coraz częściej zastępowano kształtownikami ze stali, a drewniana pozostawała już tylko dekoracja wnętrza, nadająca styl pojazdu.

Do dziś, zachowało się niewiele materiałów dokumentujących pierwszy polski, historyczny samochód CWS T-1: trochę zdjęć i parę rysunków, dających

Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski

niepełny obraz konstrukcji samochodu. Szczególnie mało wiadomo na temat szkieletu nadwozia ukrytego pod poszyciem stalowym. Można założyć, że jego konstrukcja była typowa dla czasów, w których powstała. Wykonywanie rekonstrukcji z tak wieloma niewiadomymi, ma charakter wręcz detektywistyczny. Powstające, po ponad 80 latach od czasu produkcji, nadwozie jest sporym wyzwaniem konstrukcyjnym i ma charakter prototypowy.

- "Zakładając konieczność wykonywania poprawek i adaptacji kształtu podczas prac, szkielet nadwozia został oparty na zasadzie rozłączności. Na konstrukcję nośną użyłem drewna bukowego, zaś podłoga i inne elementy widoczne są wykonane z drewna jesionowego. Podstawę szkieletu samochodu stanowią progi nośne, które są bezpośrednio mocowane do wsporników ramy. Na nich opiera się większość elementów konstrukcyjnych, a przestrzeń między nimi wypełnia deskowanie podłogi. Całość konstrukcji, przed ostatecznym montażem, zostanie zabezpieczona pokostem" - wyjaśnia Ludwik Rożniakowski.

Następnym etapem prac będzie wykonanie poszycia stalowego nadwozia. Bieżący postęp prac można śledzić na: www.cwst1.koon.pl 

Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
Fot. Ludwik Rożniakowski
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty