Pojazdy z silnikami zamiast koni, były kontynuacją rozwoju transportu, toteż pierwsze samochody miały cechy swoich poprzedników: karet i powozów. Konstrukcje ram i nadwozi wykonywali zazwyczaj rzemieślnicy zajmujący się, dotychczas, pojazdami konnymi. Elementy drewniane samochodów, w miarę rozwoju technicznego, zostawały zastępowane stalą. W pierwszej kolejności, zaniechano wykonywania drewnianych ram pojazdów. Pod koniec lat dwudziestych, ramy samochodów wykonywano już zazwyczaj z kształtowych elementów z blachy stalowej, połączonych w całość poprzez nitowanie.
Natomiast szkielet nadwozia nadal był wykonywany z drewna, na który nakładano poszycie z blachy stalowej. W miarę postępu technologicznego, drewno coraz częściej zastępowano kształtownikami ze stali, a drewniana pozostawała już tylko dekoracja wnętrza, nadająca styl pojazdu.
Do dziś, zachowało się niewiele materiałów dokumentujących pierwszy polski, historyczny samochód CWS T-1: trochę zdjęć i parę rysunków, dających
niepełny obraz konstrukcji samochodu. Szczególnie mało wiadomo na temat szkieletu nadwozia ukrytego pod poszyciem stalowym. Można założyć, że jego konstrukcja była typowa dla czasów, w których powstała. Wykonywanie rekonstrukcji z tak wieloma niewiadomymi, ma charakter wręcz detektywistyczny. Powstające, po ponad 80 latach od czasu produkcji, nadwozie jest sporym wyzwaniem konstrukcyjnym i ma charakter prototypowy.
- "Zakładając konieczność wykonywania poprawek i adaptacji kształtu podczas prac, szkielet nadwozia został oparty na zasadzie rozłączności. Na konstrukcję nośną użyłem drewna bukowego, zaś podłoga i inne elementy widoczne są wykonane z drewna jesionowego. Podstawę szkieletu samochodu stanowią progi nośne, które są bezpośrednio mocowane do wsporników ramy. Na nich opiera się większość elementów konstrukcyjnych, a przestrzeń między nimi wypełnia deskowanie podłogi. Całość konstrukcji, przed ostatecznym montażem, zostanie zabezpieczona pokostem" - wyjaśnia Ludwik Rożniakowski.
Następnym etapem prac będzie wykonanie poszycia stalowego nadwozia. Bieżący postęp prac można śledzić na: www.cwst1.koon.pl
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?