Koniec FSO!?

Mikołaj Krupiński
W 60-letniej historii żerańskiej firmy było wiele przełomowych momentów. Wszystko wskazuje na to, że fabryka musi zmierzyć się kolejnym, tym razem najtrudniejszym.

Po 60 latach obecności na rynku żerańska fabryka kończy swoją działalność. Tak przynajmniej wynika z dokumentów przedstawionych związkom zawodowym, przez zarząd zakładu. Od listopada zaczną być wręczane wymówienia dla pracowników bezpośrednio zatrudnionych przy produkcji, pracownikom produkcji pośredniej oraz pozostałej części kadry. W sumie, do marca przyszłego roku wypowiedzenia otrzyma blisko 1800 osób, czyli cała załoga. Szacuje się, że pieniądze na odprawy mogą pochodzić z potencjalnej sprzedaży 110 ha gruntów należących do spółki. Teren, pod którym znajdę się fabryka wyceniany jest na ok. 1 - 3 mld zł - informuje PAP.

- Ubolewam z żalu nad zakładem, który współtworzył historię stolicy i był z nią nierozerwalnie związany przez dziesiątki lat - komentuje Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji, który w latach 60. zaczynał przygodę z motoryzacją na Żeraniu, przy produkcji modelu Warszawa.

Powody decyzji zarządu FSO upatrywane są w nienajlepszej kondycji finansowej spółki, która ubiegły rok zakończyła pod kreską z wynikiem 189 mln zł. Sytuacji z pewnością nie poprawi fakt, iż z końcem marca 2011 roku dobiega licencyjna produkcja Chevroleta Aveo. Montaż zestawów modelu Lanos na rynki wschodnie może nie być na tyle opłacalny, by poprawić kondycję finansową firmy.

Od dłuższego czasu spekulowało się, iż ratunkiem dla FSO, kontrolowanego przez ukraiński UkrAwto może być podpisanie nowego kontraktu na produkcję lub montaż aut z którymś z producentów z Chin. Jednak do tej pory nie padły żadne deklaracje kooperacji z nowym partnerem.

Żerańska Fabryka Samochodów Osobowych została zbudowana na przełomie lat 40 i 50. Zajmowała się produkcją i montażem pojazdów osobowych i specjalistycznych. Z linii montażowych zjeżdżały m.in. Warszawy, Syreny, Polskie Fiaty 125p/FSO, Polonezy, a także szeroka gama modeli Daewoo: Tico, Espero, Nubira, Tacuma, Leganza, Matiz, Lanos i obecnie Chevrolet Aveo.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Fot. FSO
Fot. FSO
Fot. FSO
Fot. FSO
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty