Legendy motoryzacji: Mitsubishi PX33

Przemysław Pepla
Fot. Lennart Coopmans, licencja CC 2.0
Fot. Lennart Coopmans, licencja CC 2.0
Marka Mitsubishi uważana jest za jednego z najlepszych konstruktorów pojazdów terenowych na świecie. Stało się tak głównie za sprawą produkowanego od 1982 roku modelu Pajero. Mało osób zdaje sobie jednak sprawę, że pierwsze auto ze stałym napędem na 4 koła opuściło fabrykę Mitsubishi już w 1934 roku.
Fot. Lennart Coopmans, licencja CC 2.0
Fot. Lennart Coopmans, licencja CC 2.0

Choć obecnie infrastruktura drogowa w Japonii należy do jednych z najbardziej rozwiniętych na świecie, w okresie przedwojennym dominowały w tym kraju polne drogi, nieprzejezdne dla większości ówczesnych samochodów. Importowane z USA i Europy pojazdy nie były w stanie poruszać się w tak trudnym terenie, dlatego Japończycy byli zmuszeni do korzystania z aut w bardzo ograniczonym zakresie.

**CZYTAJ TAKŻE

Legendy motoryzacji: Bugatti Type 57SC AtlantiqueLegendy motoryzacji: CWS T-1

**

Innym zmartwieniem japońskich kierowców był problem z dostępem do benzyny. Ówczesne pojazdy cechowały się bardzo dużym jego zużyciem, co znacznie skracało ich zasięg.

Naprzeciw tym wymaganiom wyszła firma Mitsubishi Heavy Industries, która po udanej próbie stworzenia pierwszego japońskiego samochodu, rozpoczęła prace nad pojazdem z napędem na obie osie. Zlecenie na produkcję takiego modelu pochodziło od rządu Japonii, który potrzebował lekkiego auta terenowego na użytek wojska.

Prototyp o nazwie PX33 opuścił fabrykę Mitsubishi Jukogyo K.K. w 1934 roku. Auto było pierwszym japońskim samochodem ze stałym napędem na obie osie. Wyróżniał je także rodzaj jednostki napędowej. W przeciwieństwie do większości ówczesnych pojazdów, pod maską nie pracowała jednostka benyznowa, lecz wysokoprężna. Był to silnik 445AD o pojemności 6.7 litra. Moc maksymalna tego motoru wynosiła 70 KM.

Niestety po 3 latach prac rozwojowych, rząd japoński zdecydował o porzuceniu projektu. Głównym powodem tej decyzji było nadanie priorytetu projektom autobusów i samochodów ciężarowych. W tym okresie powstały jedynie 4 egzemplarze PX33, a jeden z nich można obecnie podziwiać w muzeum Mitsubishi w Okazaki.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty