Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Mniej dachowań

Data publikacji: Autor: Rzeczoznawcy - PZM

 Koncepcja wczesnego wykrywania niebezpieczeństwa dachowania opiera się na analizie informacji uzyskiwanych z czujnika prędkości obrotowej pojazdu...

Samochody produkowane współcześnie są z roku na rok coraz doskonalsze. Postęp prac zmierza do zapewnienia bezpieczeństwa podróżowania oraz spełnienia coraz ostrzejszych wymagań w zakresie ochrony środowiska naturalnego.

Wymagania ekologiczne powodują coroczne zmniejszanie ilości paliwa zużywanego przez silniki oraz znaczne ograniczenie emisji szkodliwych składników znajdujących się w spalinach. W dziedzinie bezpieczeństwa wdrożono już wiele skutecznych rozwiązań niewidocznych dla użytkownika, jak systemy antyblokujące, antypoślizgowe i kontroli trakcji oraz wiele urządzeń znanych każdemu kierowcy, tzn. poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa czy bezpieczne kolumny kierownicy. Jednak prace nad "samochodem jutra" trwają i przynoszą nowe odkrycia.

Przewidują wypadek
Z analizy wypadków drogowych przeprowadzonej w USA wynika, że przyczyną połowy wszystkich śmiertelnych zdarzeń było tzw. dachowanie pojazdu. Te alarmujące informacje zainspirowały konstruktorów do opracowania odpowiednich czujników, wykrywających niebezpieczeństwo przewrócenia się samochodu na dach. Firmą, która jako pierwsza opracowała wspomniane urządzenia jest Bosch.
Koncepcja wczesnego wykrywania niebezpieczeństwa dachowania opiera się na analizie informacji uzyskiwanych z czujnika prędkości obrotowej pojazdu oraz 2. czujników przyspieszenia zintegrowanych w centralnym sterowniku poduszki powietrznej.

Zmniejszają prędkość
Czujnik prędkości obrotowej informuje o prędkości wokół osi podłużnej pojazdu, a czujniki przyspieszenia mierzą przyspieszenie pojazdu w kierunku poprzecznym i pionowym.
Parametrami krytycznymi są wartości:
- prędkości obrotowej wokół osi podłużnej pojazdu
- przyspieszeń wywołujących siły odrywające auto od nawierzchni.
Po przekroczeniu wartości granicznych tych parametrów automatycznie wysyłany jest sygnał, powodujący zmniejszenie prędkości pojazdu, przy jednoczesnym uruchomieniu systemu podnoszącego bezpieczeństwo pasażerów, czyli np. wczesne uruchamianie napinaczy pasów.
Czujniki są odporne na wahania temperatury i uszkodzenia mechaniczne oraz spełniają wszystkie wymagania konstrukcyjne samochodów. Zastosowanie tych urządzeń w konkretnych rozwiązaniach przewidywane jest już na ten rok.

» Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości