Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38119 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Porady / Eksploatacja

Na co diagności kładą nacisk podczas kontroli pojazdu na przeglądzie?

Data publikacji: Autor: ml; Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.

Czytasz ostatnią stronę tego artykułu.
Oświetlenie i szyby

Jadąc na badanie powinniśmy zadbać o działanie obowiązkowego oświetlenia samochodu. Na pewno będzie sprawdzane działanie świateł pozycyjnych, mijania, drogowych, cofania, tylnego przeciwmgielnego oraz kierunkowskazów. Diagnosta ma obowiązek sprawdzić jak świecą przednie reflektory i ewentualnie skorygować wysokość wiązki światła. Klosze lamp nie mogą być popękane, a na szkłach reflektorów nie może być odprysków.

Problemy mogą sprawiać m.in. niehomologowane żarniki ksenonowe montowane w lampach halogenowych. Nie posiadają one prawidłowego odcięcia linii światła i w konsekwencji oślepiają jadących z przeciwka. Podobnie jest z pojawiającymi się żarówkami LED-owymi bez europejskiej homologacji. Ich stosowanie jest dozwolone jedynie w przypadku oświetlenia nieobowiązkowego, np. wnętrza pojazdu, natomiast nie wolno ich stosować jako świateł zewnętrznych, np. pozycyjnych.

Na co diagności kładą nacisk podczas kontroli pojazdu na przeglądzie?

Samochód, aby mógł poruszać się po drogach, musi być w nienagannym stanie technicznym. Właśnie dlatego każdy pojazd musi regularnie pojawiać się w Stacji Kontroli Pojazdów (SKP). Oto, jakie warunki trzeba spełnić, by taka wizyta przebiegła bezstresowo i zakończyła się wbiciem pieczątki do dowodu rejestracyjnego.

fot. Marcin LewandowskiSzyby samochodu to także element sprawdzany podczas badania. Najważniejsza jest przednia szyba, która nie może mieć pęknięć, lub odprysków. W zakresie pola widzenia kierowcy nie może być też porysowana. Oprócz tego, jeśli auto ma przyciemniane szyby sprawdzana jest przepuszczalność świetlna szyby czołowej i szyb w drzwiach przednich. Reszta może być dowolnie zaciemniona.

Skład spalin

Wbrew obiegowym opiniom badanie składu spalin w SKP nie jest bardzo restrykcyjne, często nie jest w stanie wykryć uszkodzenia, lub braku katalizatora, albo innego podzespołu służącego do oczyszczania spalin. Problemy zazwyczaj pojawiają się w przypadku wyeksploatowanych silników z zapłonem iskrowym (benzynowych), w których spalana jest duża ilość oleju silnikowego. Badanie okazuje się łagodniejsze dla zużytych silników z zapłonem samoczynnym (Diesla), które po rozgrzaniu uszczelniają się na tyle, że nie powodują dymienia. Usunięcie katalizatora, lub filtra cząstek stałych jest niezgodne z przepisami i jeśli zostanie wykryte skutkuje niezaliczeniem badania technicznego.

Identyfikacja pojazdu

Na co diagności kładą nacisk podczas kontroli pojazdu na przeglądzie?

Samochód, aby mógł poruszać się po drogach, musi być w nienagannym stanie technicznym. Właśnie dlatego każdy pojazd musi regularnie pojawiać się w Stacji Kontroli Pojazdów (SKP). Oto, jakie warunki trzeba spełnić, by taka wizyta przebiegła bezstresowo i zakończyła się wbiciem pieczątki do dowodu rejestracyjnego.

fot. Marcin LewandowskiOprócz stanu technicznego pojazdu podczas badania dokonywana jest identyfikacja pojazdu. Polega ona na odczytaniu numeru VIN i sprawdzeniu go z dowodem rejestracyjnym. Numer ten musi być czytelny. Kolejnym elementem jest sprawdzenie czytelności i poprawności tablic rejestracyjnych oraz naklejki kontrolnej nanoszonej na przednią szybę. Muszą one być kompletne i czytelne.

Dodatkowe elementy – też istotne

Posiadanie samochodu z instalacją LPG to spore oszczędności w codziennej eksploatacji, ale też dodatkowe koszty związane m.in. z badaniem technicznym (162 zł). Potrzebne jest jeszcze zaświadczenie potwierdzające dopuszczenie butli LPG do użytkowania, które trzeba okazywać podczas każdego badania. Jest ono wydawane na okres 10 lat, ale bez niego pojazd nie przejdzie badania technicznego. Jeśli więc kupiliśmy samochód z instalacją bez takiego dokumentu, czeka nas konieczność wyrobienia duplikatu, lub wymiana butli na nową.

Na co diagności kładą nacisk podczas kontroli pojazdu na przeglądzie?

Samochód, aby mógł poruszać się po drogach, musi być w nienagannym stanie technicznym. Właśnie dlatego każdy pojazd musi regularnie pojawiać się w Stacji Kontroli Pojazdów (SKP). Oto, jakie warunki trzeba spełnić, by taka wizyta przebiegła bezstresowo i zakończyła się wbiciem pieczątki do dowodu rejestracyjnego.

fot. Marcin LewandowskiPo zamontowaniu haka holowniczego należy udać się do SKP w celu przeprowadzenia kontroli. Hak musi posiadać tabliczkę znamionową z numerem homologacji. Badanie jest jednorazowe, a jego koszt to 35 zł. Po wbiciu adnotacji do dowodu rejestracyjnego dodatkowe kontrole haka nie będą już przeprowadzane. Jeśli w pojeździe zamontowana jest blokada alkoholowa, kierowca musi posiadać dokument potwierdzający kalibrację urządzenia. Jest on wystawiany na okres 12 miesięcy. Badanie techniczne może być zaliczone jedynie po okazaniu ważnego dokumentu.

Podsumowanie

Kluczowe dla pozytywnego przejścia przez badanie techniczne jest utrzymywanie pojazdu we właściwym stanie technicznym. Kierowcy regularnie serwisujący swoje samochody rzadziej mają problemy z zaliczeniem obowiązkowych badań. Większość usterek jest bowiem wyłapywana przez mechaników podczas przeglądów okresowych i usuwana na bieżąco. W takich wypadkach wizyta w SKP jest zazwyczaj formalnością.

Na co diagności kładą nacisk podczas kontroli pojazdu na przeglądzie?

Samochód, aby mógł poruszać się po drogach, musi być w nienagannym stanie technicznym. Właśnie dlatego każdy pojazd musi regularnie pojawiać się w Stacji Kontroli Pojazdów (SKP). Oto, jakie warunki trzeba spełnić, by taka wizyta przebiegła bezstresowo i zakończyła się wbiciem pieczątki do dowodu rejestracyjnego.

fot. Marcin Lewandowski

Na co diagności kładą nacisk podczas kontroli pojazdu na przeglądzie?

Samochód, aby mógł poruszać się po drogach, musi być w nienagannym stanie technicznym. Właśnie dlatego każdy pojazd musi regularnie pojawiać się w Stacji Kontroli Pojazdów (SKP). Oto, jakie warunki trzeba spełnić, by taka wizyta przebiegła bezstresowo i zakończyła się wbiciem pieczątki do dowodu rejestracyjnego.

fot. Marcin Lewandowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Grzesiek (gość)

    Trzeba naprawde dobrze poszukac ludzi, ktorzy odpowiednio sprawdza twoje auto bys mogl czuc sie bezpiecznie. Ja i moja rodzina od lat koszystamy z aso at garage na Strykowskiej i nigdy sie nie zawiedlismy. Zawsze podchodza solidnie do swoich obowiazkow.

  • Adrian (gość)

    A co jeśli stacja uszkodzi mój samochód?

  • Dup...a (gość)

    Ble ble ble

  • Dup...a (gość)

    Gowno prawda

  • kamikuł (gość)

    Ostatnio robiłem szybki wakacyjny przegląd samochodu w ASO Forda, takie podstawowe sprawdzanie pojazdu, ciśnienia w oponach, poziomu oleju, ustawienia lamp itd. Zapłaciłem za to wszystko 79 pln, wcale nie dużo a posprawdzane mam co najwazniejsze :)

  • siersciuch (gość)

    Dupa jasiu pierdzi stasiu.

  • Akuku (gość)

    Pic na wodę fotomontaż Zbigniew

  • kampik (gość)

    Ja zawsze jeżdżę do ASO Forda, ostatnio robiłem am nawet inspekcję samochodu i nie wyszło mnie to wcale drogo. akcjaserwisowa.pl/osobowe_inspekcja tutaj szczegóły takiej inspekcji.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Tipo zdjęcia

Fiat Tipo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Tipo Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł