Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Raport TÜV 2020. Najbardziej awaryjne samochody

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Janusz Wójtowicz Niemiecki TUV corocznie tworzy ranking aut pod kątem usterek wykrytych podczas obowiązkowych, okresowych przeglądów technicznych. Jakie auta okazały się najbardziej awaryjne?

Ranking aut, tworzony rokrocznie przez niemiecki TÜV nie jest może w pełni obiektywnym źródłem informacji o awaryjności i trwałości pojazdów, ale z pewnością daje sporą wiedzę na temat jakości poszczególnych modeli

Ponieważ podstawą do jego tworzenia są niedomagania stwierdzone jedynie podczas obowiązkowych, okresowych badań technicznych samochodów w Niemczech, to siłą rzeczy nie można mówić o pełnym obrazie kondycji każdego z aut.

Trudno jednak zaprzeczyć, że liczba usterek stwierdzonych na stanowisku diagnostycznym, zwłaszcza tych poważnych, określa w pewien sposób podejście producenta do kwestii jakości. Na tej podstawie każdy z użytkowników albo potencjalnych nabywców aut z rynku wtórnego może wyrobić sobie opinię o konkretnym modelu. Rozumowanie jest proste – jeśli elementy i podzespoły badane podczas kontroli diagnostycznych są mało usterkowe, to również te pozostałe nie powinny sprawiać kłopotów. I odwrotnie. Praktyka pokazuje, że taki scenariusz rzeczywiście sprawdza się. Dlatego mimo pewnych ograniczeń raporty tego typu co zestawienie TÜV są bardzo cenione wśród osób poważnie podchodzących do zakupu samochodu używanego.

TÜV grupuje auta według wieku i określa odsetek egzemplarzy usterkowych z ogólnej liczby samochodów danego modelu i rocznika. Im niższy, tym model bardziej niezawodny. Instytucja bierze pod uwagę wykryte podczas przeglądów usterki, które stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Samochody dzieli na następujące grupy: dwu- i trzyletnie, cztero- i pięcioletnie, sześcio- i siedmioletnie, ośmio- i dziewięcioletnie oraz dziesięcio- i jedenastoletnie.

Raport TÜV. O czym mówi?

Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA,czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych, a trzecią GTÜ czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług. Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach  a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu.

 Zobacz także: Ile kosztuje nowy Volkswagen Golf?

Raport TÜV. Jak jest tworzony?

Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta w tabelach raportu TÜV. Zaskoczeni brakiem konkretnego modelu mogą być również ci, którzy planują zakup używanego samochodu i chcieli by sprawdzić jego pozycję w rankingu awaryjności. Twórcy zestawienia biorą bowiem pod uwagę tylko te modele, które przyjechały na kontrolne badania techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy. Jeśli ten warunek nie został spełniony auto po prostu nie jest klasyfikowane w raporcie TÜV. Chodzi nie tylko o te pojazdy, które z racji swej elitarności obecne są na rynku w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Problem dotyczy również samochodów popularnych na innych rynkach europejskich, ale nie oferowanych oficjalnie w Niemczech, albo cieszących się na tamtym rynku mizerną popularnością.

Raport TÜV. Najbardziej awaryjne auta

(w nawiasie podano odsetek awaryjności)

Auta 2-3 letnie

1. Dacia Logan (13,6%)

2. Dacia Duster (11,7%)

3. Citroen Berlingo (11,2%)

4. Fiat Punto (10,8%)

5. Ford Ka (10,7%)

 

Auta 4-5 letnie

1. Chevrolet Spark (24,2%)

2. Volkswagen Sharan (20,2%)

3. Seat Alhambra (19,9%)

4. Fiat Punto (18,7%)

5. Ford Galaxy (18,2%)


Auta 6-7 letnie

1. Chevrolet Spark (31,9%)

2. Dacia Logan (31,0%)

3. Renault Kangoo (29,7%)

4. Dacia Sandero (28,5%)

5. Ford Galaxy (26,9%)


Auta 8-9 letnie

1.Chevrolet Matiz (38,8%)  

2. Dacia Logan (38,5%)

3. Renault Kangoo (34,9%)

4. Dacia Sandero (34,7%)

5. Fiat Panda (34,3%)

 

Auta 10-11 letnie

1. Chevrolet Matiz (43,1%) 

Dacia Logan (43,1%)  

3. Volkswagen Sharan (39,6%)

4. Dacia Sandero (39,5%)

5. Ford Ka (39,0%)

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Adam (gość)

    Dane powyżej nie są wiarygodne. To są dane tylko z warsztatów, które prowadzą statystyki i to pewnie tylko z wybranych. To po pierwsze, a po drugie, mało kto decyduje się na naprawę swojego auta w drogim warsztacie/autoryzowanym serwisie. Rzesza ludzi naprawia swoje tańsze samochody w małych warsztatach lub samodzielnie i nie ma tu mowy o jakimkolwiek rankingu, więc rzeczywisty/prawdziwy ranking powinien wyglądać zupełnie inaczej. Gdyby ktoś się to tego przyłożył uczciwie, to zjeździłby kilkadziesiąt warsztatów, zapytał mechaników o opinie i uzyskałby dane wiarygodne. Mam za sobą przejechane 1 milion kilometrów, rocznie przejeżdżam 50-60 tys. W tym czasie jeździłem różnymi samochodami i mam na każdy z nich wyrobione zdanie i w/w wymieniony ranking z nim się zupełnie nie pokrywa. Ogólna moja opinia jest taka, że samochody do 2005 roku były produkowane dla użytkownika, a po 2005 roku dla serwisu. Bardziej szczegółowo każdy samochód mógłbym opisać przy innej okazji - brak czasu

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości