Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Samochód hybrydowy. Zasada działania, rodzaje hybryd, przykłady aut

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

Fot. Toyota Toyota Prius – nie trzeba być miłośnikiem i znawcą motoryzacji, aby znać ten model. To najpopularniejsza hybryda na świecie, która w pewnym sensie zrewolucjonizowała rynek motoryzacyjny. Poznajmy sposób działania hybryd, jak również rodzaje oraz przykłady zastosowania.

W wielkim skrócie napęd hybrydowy można opisać jako połączenie silnika elektrycznego oraz spalinowego, ale ze względu na kilka typów tego napędu, uogólniony opis nie ma racji bytu. Już sam stopień zaawansowania napędu hybrydowego wprowadza podział na mikrohybrydy, łagodne hybrydy i pełne hybrydy.

  • Mikrohybrydy (micro hybrid)

Fot. Ford W przypadku mikrohybryd silnik elektryczny nie jest wykorzystywany do napędzania samochodu. Pełni on rolę alternatora oraz rozrusznika, może napędzać wał korbowy w momencie, gdy kierowca chce uruchomić silnik, natomiast podczas jazdy zamienia się w generator prądu odzyskujący energię, gdy kierowca zwalnia lub hamuje i zamienia ją w prąd do ładowania akumulatora.

  • Łagodna hybryda (mild hybrid)

Łagodna hybryda ma nieco bardziej skomplikowaną konstrukcję, ale nadal silnik elektryczny nie może napędzać samochodu w sposób samodzielny. Pełni on jedynie rolę pomocnika jednostki spalinowej, zaś jego zadaniem jest przede wszystkim odzyskiwanie energii podczas hamowania oraz wspomaganie silnika spalinowego podczas rozpędzania auta.

  • Pełna hybryda (full hybrid)

To najbardziej zaawansowane rozwiązanie, w którym silnik elektryczny pełni wiele ról. Może zarówno napędzać samochód, jak również wspomagać silnik spalinowy oraz odzyskiwać energię podczas hamowania.

Napędy hybrydowe różnią się między sobą również pod względem sposobu połączenia ze sobą silnika spalinowego oraz elektrycznego. Mowa o hybrydach szeregowych, równoległych oraz mieszanych.

  • Hybryda szeregowa

W hybrydzie szeregowej znajdziemy silnik spalinowy, ale nie jest on w żaden sposób połączony z kołami napędowymi. Jego rolą jest napędzanie generatora prądu elektrycznego – jest to tzw. range extender. Wytworzony w ten sposób prąd wykorzystywany jest przez silnik elektryczny, który odpowiada za napędzanie samochodu. W wielkim skrócie, silnik spalinowy wytwarza prąd, który kierowany jest do silnika elektrycznego napędzającego koła.

Zobacz także: Dacia Sandero 1.0 SCe. Budżetowe auto z oszczędnym silnikiem

Redakcja poleca:

Prawo jazdy. Kierowca nie straci uprawnień za punkty karne
Co z OC i AC Przy sprzedaży auta?
Alfa Romeo Giulia Veloce w naszym teście

Tego typu układ napędowy do działania wymaga dwóch jednostek elektrycznych, z których jedna pełni rolę generatora prądu, druga zaś źródła napędu. Ze względu na fakt, że silnik spalinowy nie jest połączony mechanicznie z kołami, może pracować w optymalnych warunkach tj. w odpowiednim zakresie obrotów oraz niewielkim obciążeniem. Sprawia to, że zużycie paliwa oraz jednostki spalinowej jest niewielkie.

Podczas jazdy, gdy akumulatory zasilające silnik elektryczny są naładowane, silnik spalinowy jest wyłączony. Gdy zgromadzone zasoby prądu wyczerpują się, jednostka spalinowa uruchamia się i napędza generator prądotwórczy, zasilający jednostkę elektryczną. Takie rozwiązanie sprawia, że możemy kontynuować jazdę bez konieczności ładowania akumulatorów z gniazdka, choć z drugiej strony, nic nie stoi na przeszkodzie, aby po dojechaniu do celu skorzystać z kabla zasilającego i naładować akumulatory korzystając z sieci elektrycznej.

Zalety:

- Możliwość jazdy w trybie elektrycznym bez użycia silnika spalinowego (cisza, ekologia itp.).

Wady:

- Wysokie koszty budowy.

- Spore wymiary i masa napędu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Michał (gość)

    Teraz znajdziesz tanie ubezpieczenie OC i AC w telefonie to proste i szybkie w aplikacji Kupdirect z Google Play skanujesz tylko kod z dowodu rejestracyjnego, bez wpisywania danych i w 5 sek masz porównanie składek a w 40 sek polisę na mailu

  • ryweKK (gość)

    Hybrydy są świetne, brat ma hybrydowego rav4 i dzięki silnikowi elektrycznemu układ generuje 218 KM. A spalanie jak w moim małym benzyniaku. Gdyby tylko nie ta cena to już by stał u mnie w garażu :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości