Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36700 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Fabia kombi 1.2 HTP

Data publikacji: Autor: Jerzy Witaszczyk

 Od kilku miesięcy Skoda Fabia dostępna jest z czterema nowymi silnikami.

Nadwozie kombi wciąż uznawane jest za najładniejsze
z całej rodziny, w skład której wchodzi jeszcze
hatchback i sedan
Fot. Jerzy Witaszczyk

Benzynowe silniki to dwie odmiany 3-cylindrowej jednostki o pojemności 1,2 litra. Silnik 1.2 HTP z dwoma zaworami na cylinder osiąga moc 54 KM, a silnik 1.2 12V HTP z czterema zaworami w cylindrze - 64 KM. Oba silniki weszły na miejsce niezbyt nowoczesnego, chociaż zmodernizowanego, 1,4-litrowego silnika, który pamiętał jeszcze czasy skody rapid. Trzecią jednostką jest silnik wysokoprężny 1.9 TDi o mocy 130 KM, a czwartą - także wysokoprężna 3-cylindrowa jednostka 1.4 TDi PD o mocy 75 KM.

Fabią kombi z mocniejszą odmianą silnika 1.2 HTP (64 KM) przejechałem prawie dwa tysiące kilometrów. Pierwsza cecha, jaka daje się zauważyć, to bardzo dobre wytłumienie odgłosów pracy. Na wolnych obrotach praktycznie silnika w kabinie nie słychać.

Wbrew obawom, silnik jest dość dynamiczny - aby wykorzystać jego możliwości, wystarczy pamiętać, po co samochód ma skrzynię biegów. Tutaj na szczęście jest ona dobrze zestopniowana. Kiedy w fabrycznych danych zobaczyłem, że fabia z tą jednostką przyśpiesza do 100 km/h w 15,9 sekundy, byłem przekonany, że to pomyłka. Wydawało mi się, że potrzebuje na to mniej czasu.

Nowy silnik 1.2 HTP został sprawdzony w seryjnych
samochodach produkowanych przez inne marki
w Grupie Volkswagena
Fot. Jerzy Witaszczyk

Oba silniki 1.2 HTP są dobrze wyważone, charakteryzują się dość wysoką kulturą pracy, co m.in. jest efektem zastosowania wałka wyrównoważającego. Zaletą obu są niewielkie wymagania w zakresie obsługi. Na przykład trudne do przecenienia jest zastosowanie łańcuszka rozrządu. W odróżnieniu od pasków, nie trzeba pamiętać o ich okresowej wymianie, gdyż pracują przez cały okres eksploatacji silnika. Dzięki temu nie zachodzi obawa, że zapominając o wymianie paska, doprowadzi się do jego zerwania, czego skutkiem będzie poważna awaria silnika.

Mimo dość nieoszczędnego trybu jazdy (trochę miasta i trasa z prędkością zbliżoną do maksymalnej), zużycie paliwa nigdy nie przekroczyło 6,4 litra na 100 km. Przy spokojnej jeździe (ok. 90 km/h) udało mi się przejechać kilkaset kilometrów przy średnim zużyciu 4,8 l/100 km. Należy z tego wnosić, że przy spokojnej jeździe silnik jest oszczędny. Niestety, nie miałem okazji zbadać zużycia paliwa w warunkach miejskich - egzemplarz przeze mnie eksploatowany nie był wyposażony w komputer, który pokazuje chwilowe i średnie spalanie.

Mimo że fabia ma już czwarty rok, wciąż jest przebojem polskiego rynku samochodowego. Pierwsze, co trzeba podkreślić - kombi wciąż się podoba. Auto jest zgrabne. Chociaż powstało na tej samej płycie podłogowej co hatchback, wcale nie sprawia wrażenia przerośniętego.

Podstawowe pozytywne cechy - obszerne i wygodne wnętrze, dobre właściwości jezdne i precyzyjny układ kierowniczy - wciąż potwierdzają się w codziennej praktyce, zwłaszcza jeśli eksploatuje się fabię kombi.

Deska rozdzielcza nie poraża wyrafinowaniem,
ale jest praktyczna
Fot. Jerzy Witaszczyk

Przedłużone nadwozie dało zysk w postaci zwiększonej przestrzeni bagażnika. W hatchbacku wynosi ona 260 litrów; tutaj - 426 litrów. Pojemność bagażnika jest więc taka, jaką dysponują znacznie większe samochody klasy średniej w nadwoziu sedan. Po złożeniu tylnych siedzeń (dzielonych asymetrycznie) przestrzeń bagażowa wzrasta do 1225 litrów. Na pewno bagażnik kombi sprawdzi się przy okazji rodzinnych wyjazdów.

Fabia kombi ma bardzo dobre właściwości jezdne, mimo przedłużenia karoserii o 26 centymetrów. Niezależnie od tego, czym pokryta jest jezdnia, auto trzyma się znakomicie, dobrze wchodzi w zakręty i hamuje bez zarzutu, utrzymując zadany kierunek.

Niewątpliwie może trochę przeszkadzać dość twarde zawieszenie, ale trzeba pamiętać, że nic nie ma za darmo - to m.in. dzięki tej twardości fabia trzyma się drogi chyba najlepiej spośród wszystkich konkurentów w klasie.

Warto dodać, że fabia jest pojazdem bezpiecznym - w trudnym teście EuroNCAP otrzymała cztery mocne gwiazdki, co jest godnym pochwały osiągnięciem.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • posiadacz (gość)

    Nie trzeba pamiętać o wymianie łańcucha rozrządu, akurat w tym przypadku to kompletna bzdura... Wiecej problemow z tym rozrzadem niz z innymi ktore maja pasek.

  • tomaszt2121 (gość)

    Święta prawda

  • Max (gość)

    Kompletna lipa ten silnik 1.2 12V 64km HTP dzwiękiem przypomina latającego owada co bardzo denerwuje. Przy ruszaniu trzeba zwiększyć obroty do min 2,5 tyś bo inaczej zgasnie. Jest za słaby do takich samochodów jak Fabia czy Polo. Spalanie to 8-9 litrów na 100 km przy spokojnej jeździe. Miałem ten silniczek w VW Polo z 2005 roku kupiony jako nowy i to był największy błąd jaki mogłem popełnić w wyborze silnika ale nie wiedziałem że będzie tak źle, sprzedawca w salonie deklarował że spokojnie wystarczy do takiego samochodu jakim jest Polo co oczywiscie okazało się nieprawdą. Żałuje że nie dopłaciłem 2,5 tyś do 1.4 ale cóż człowiek całe życie uczy się na błędach. Na szczęscie już się go pozbyłem. Nie polecam nikomu tego silnika.

  • SSap (gość)

    troche malo 70km na auto kombi. rozumiem ze skoda ma dosyc mala mase wlasna (okolo 1.2t z kierowca i kilkoma kroplami paliwa do testu) ale jak zaladujemy to i owo do bagaznika + zaprosimy 4 osoby to cudow nie wroze, skoro 0-100 na testach wychodzi im 16s (imo o 8s za duzo od optymalnego). wezcie pod uwage ze do testow przyspieszenia uzywa sie calej mocy, calego zakresu obrotow, startuje na granicy przyczepnosci i ciagnie biegi do odciny (badz sensownego momentu zmiany biegu) czyli przy delikatnej codziennej jezdzie 0-100 przy 4 osobach i bagazach na wakacje moze wyniesc 3x sekund... osiagi godne busa, dostawczaka...

  • SSap (gość)

    w spalanie tez nie wierze, mialem kiedys 1.2 i zeby to w ogole szlo trzeba bylo na obroty krecic... konczylo sie na 15-16 litrach gazu (12-13 benzyny). wazylo 1315 wiec moze ciut wiecej, 85KM mialo

  • xxx (gość)

    1.2 htp 12V kombi - 9 lat bezawaryjna , spalanie przy spokojnej jeździe podmiejsko miejskiej w zależności od pory roku 5 - 6,5 litra benzyny na 100 km

  • Zbyszek (gość)

    1.2 htp 12V kombi classic - samochód z listopada 2003 roku, przejechane 265000 km. Przy przebiegu 198000 założona instalacja gazowa. Spalanie gazu na trasie od 6,8 do 8,5 w zależności od trasy i prędkości, miasto max 10 litrów. Auto przez pierwsze 5 lat chodziło w firmie, jestem drugim właścicielem i jestem zadowolony. Poważniejsze awarie to padła pompa wspomagania i zapchał się katalizator. W tamtym roku sprawdzałem ciśnienie na cylindrach było po 14 bar. Jeżdżę na oleju półsyntetycznym Platinum a wymiany robię co 10tys km.

  • wujek (gość)

    1.2 htp 12 v kombi 2005 jak narazie nie narzekam spalanie miasto 6.8 -7.0 / trasa 5.0 - 90 km/h Edytowany przez moderatora 2014-06-03 10:58

  • dajan55 (gość)

    Witam !. Mam skodę fabię kombi z silnikiem 64 KM - ci co piszą o potwornym spalaniu , braku mocy , pomyłce - powinni albo jechać do warsztatu albo przesiąść się do rakiety . Jeżdżę już 150.000 km - spalanie w/g danych producenta . Owszem słychać łańcuch ( pewnie zdało by się w niedługim czasie wymienić ) ale nic nie jest wieczne !. Jak kupowałem to znałem dane tego silnika i wiedziałem co się można spodziewać - inaczej kupiłbym ferrari !!!

  • spidi (gość)

    ja by cię było stać na ferrari,nie jeździłbyś skodą

  • onkell (gość)

    Mam 1.2 htp 64 KM 2005 r spalanie 6.5 l/100 km .Przebieg 100 000 km. Wymiana cewki oraz swiece. Nic wiecej nie bylo robione . Nie bez powodu Skoda wycofuje te silniki z nowych egzemplarzy poniewaz przez swoja bezawaryjnosc nie przynosza dochodu.Tyle w temacie. Pzdr

  • mankell (gość)

    Ja bardzo polecam to autko, jest wygodne, komfortowe, a do tego bardzo tanie w naprawie. Spojrzcie jak malo mozna zaplacic za kompleksowa naprawe. www.motospace.pl/porady/skoda_fabia_1.2_12v_z_roku_2004_na_warsztacie/

  • Daniel (gość)

    Witam, posiadam 2004 kombi 1,2 12V, średnie spalanie w granicach 6,5l/100. Bardzo precyzyjna skrzynia biegów. Mnóstwo różnych drobnych mankamentów np. Pękające plastiki w mechanizmie otwierania i zamykania szyb, szalejący centralny zamek, który w czasie jazdy działa jak chce tzn. nagle się zamyka i otwiera. Jeżeli chodzi o łańcuch to właśnie jestem po remoncie silnika bo ów bezobsługowy rozrząd się rozleciał. Mechanik zalecił wymianę rozrządu średnio jak w silniku z paskiem. Poza tymi Drobnymi wadami jeździ się dobrze. Pozdrawiam Fabiowiczów :)

  • jump (gość)

    przejechałem skodą 1.2 64 kM hatchback 170 tys. km w tym 60 tys. na gazie, spalanie 4.8 czy 6.4 przy maxie to jakaś bajka na autostradzie przy prędkości 150-160 i miejscami 170 km/h spaliła 13l/gazu obroty 4500 do 5000 co do miasta spala ok 8-10l gazu przy normalnej jeździe i warunków korki zima itd. założyłem gaz ze względu na koszty bo na benzynie spalała podobnie ok 20% mniej. łańcuch rozrządu wymieniłem przy 165 tys. km silnik BME ślizgi poprawione i tak się wyciąga, słychać pierwsze objawy przy odpalaniu, ważne jest kontrola stanu oleju, u mnie może troszkę więcej pali bo mam olej mobil 5w50, co prawda jest to skoda ale tania w utrzymaniu i generalnie nie miałem przy tym przebiegu żadnych problemów z motorem, denerwujące jest kilka dupereli czyli: zamki w drzwiach standard w vw jak nie używasz kluczem to się zapieką, ma to passat, ma to golf, polo i też skoda, tuleje na wahaczach wymieniałem już 2 razy, hamulce tarcze i klocki ale to zależy od jazdy, ja mam raczej ciężką nogę,

  • Stan (gość)

    Skoda fabia 1,2 54 KM po 60 tys poszła głowica.podczas sprawdzania w serwisie skody wlano olej na tłoki.Gdy odpalono silnik była zasłona dymna tak jak za czołgiem .Od 70000 tys.km pali się kontrolka silnika/błąd katalizatora-kasowany około 10 razy/.Po 120000 tys km znowu głowica /pęknięty grzybek zaworu-objaw gaśnięcie silnika na niskich obrotach/.2 razy wymiana katalizatora. Dodatkowo wymieniłem rozrząd -dzwonił. Wlany olej robi się czarny po paru dniach.Obecnie 145000 km.

  • Zygmunt (gość)

    Eksploatuję Skodę Fabię jako drugi użytkownik (1,2 56 KM)przeleciałem 70000 (razem 146000)Wymieniłem rozrząd , tarcze hamulcowe , teleskopy tylne , łożyska nad teleskopami przód, cewka wysokiego napięcia, Olej syntetyk co rok bez limitu przebiegu. Swiece ,zbiornik gazowy- ( po 10 latach) Miałem 6 samochodów do VW włącznie nie narzekam.INTERESUJE MNIE MAX PRZEBIEG TYCH SILNIKÓW proszę o wiadomość.

  • Ecik (gość)

    Ja osobiście wyleczyłem się z skody - z resztą czesko-niemieckie "sztrucle" są przereklamowane - co to za silnik , żeby po 67 tys. kilometrów wypalił się w głowicy silnika zawór ? a wiadomo z jakimi kosztami to się wiąże.

  • marek (gość)

    Jestem właścicielem Skody 12 http 54 konie rocznik 2003 Kupiłem ją nową i jeżdżę do tej pory przy przebiegu 165 tysięcy silnik przestał pracować dobrze okazało się że nie pali na trzecim cylindrze No i remont głowica do regeneracji cylindry wytarte ale że nie ma do nich części musiałem kupić używany dół do silnika tak zwany słupek naprawa kosztowała mnie 4200 zł łącznie z rozrządem wkurwiające jest to że do tego silnika nie ma żadnych części trzeba sobie radzić chałupniczo jeździłem na oleju Castrol 5W 30 wymieniałem olej co 10000 albo i częściej silnika nie żałowałem jeździłem raczej ostrożnie i właśnie z tego powodu denerwuje się że po 165 tysiącach silnik był do remontu też żałuję że nie kupiłem silnika 1.4 Przynajmniej jest mniej problemowych i części są do niego jeżeli kiedykolwiek będę kupował Skodę to na pewno nie z tym silnikiem po prostu remont po 165 tysiącach to porażka wcześniej wiem Polonezem w nowym na silniku Zrobiłem prawie 300000 i oleju brał około pół litra na 1000 km

  • Marek (gość)

    Ja mam skodę fabia 1.2 htp z 2004r. Od początku w rodzinie, ja jestem jej drugim właścicielem. Na obecną chwilę auto ma przebieg 210500km. Z "poważnych napraw" (mowa o silniku) było trzeba wymienić dwie cewki zapłonowe i czujnik temperatury. Łączne wydatki to niecałe 300zł. Od samego początku silnik zalewany olejem Mobil1 5W50. Wymiana co 12-15 tys, ostatnia po 17 tys km (moje złe obliczenia do tego doprowadziły). Auto używane głównie na krótkich odcinkach, czasami dłuższe wyjazdy, po autostradzie zgodnie z przepisami obroty na poziomie 4500-5000 obr/min Osobiście z czystym sumieniem polecam fabię 1 z tym silnikiem.

  • Tomasz (gość)

    Mam fabię z 2007 12htp przebieg 140tys km. W silniku był wymieniony co roku olej i filtry , z napraw były wymienione klocki tarcze i tyle! co do spalania technika jazdy od6-8l. Mogę do spokojnej jazdy polecić to auto małe ale przyjemne a ogrzewanie super! Bendę zmieniał na skodę Octavię mam nadzieję że o skodzie nie zmienię opinii...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Fabia zdjęcia

Skoda Fabia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Skoda Fabia opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Fabia Cena