Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Skoda Octavia Combi. Rodzinne auto z dostępem do sieci

Data publikacji: Autor: Bartłomiej Pobocha

Czytasz ostatnią stronę tego artykułu.
Jest smartfon i smart TV, musi być i smart car

Skoda Octavia Combi

Powszechny dostęp do internetu, aplikacji mobilnych, smartfonów, tabletów i inteligentnych telewizorów spowodował zmianę technologiczną wśród młodszych pokoleń. Tak jak wszystkie gadżety stają się bardziej smart, tak też samochody muszą być coraz bardziej inteligentne – i to nie tylko w sferze jazdy autonomicznej. Poza nawigacją i systemem Bluetooth wyposażone są dziś w rozbudowane systemy pełne opcji online – tak jak w najnowszej Skodzie Octavii. 

fot. Bartłomiej PobochaDługie podróże i spędzanie czasu w nowej Octavii ma umilać rozbudowany system rozrywki, a także internet rozsyłany na pokładzie. O zaspokojenie potrzeb użytkowników samochodów ery connected dba mierzący 9,2 cala ekran dotykowy, umieszczony w centralnej części deski rozdzielczej. Odpowiada on zarówno za wyświetlanie podstawowych informacji o pojeździe, obsługę radia, jak i cały szereg funkcji dodatkowych, które zmieniają rodzinne kombi w smartfon na kółkach. Projektanci zadecydowali o tym, by nowoczesny wyświetlacz został pozbawiony jakichkolwiek przycisków fizycznych. Na ramkę go okalającą trafiły jedynie dwa, ułatwiające nawigację w menu – Home i Menu.

Sam ekran umieszczony w konsoli środkowej jest niezwykle responsywny i w obsłudze przypomina nowoczesne tablety. Jedynym jego minusem jest połyskliwa powierzchnia, która mocno odbija promienie słoneczne i utrudnia użytkowanie w bezchmurne dni. Problem ten szczególnie daje się we znaki w połączeniu z otwartym szyberdachem lub odsłoniętym dachem panoramicznym. Przydałyby się też pokrętła do regulacji głośności czy zmiany skali mapy - rozwiązania stricte cyfrowe są od nich mniej wygodne.

W ramach rozbudowy systemów connected, Octavia zyskała slot na kartę SIM, który umożliwia dostęp do funkcji sieciowych bez wychodzenia z auta. Pozwala on zamienić auto w jeżdżący hot-spot, dzięki któremu podróżni mają szansę połączyć się z „samochodowym” Wi-Fi. Wystarczy karta z pakietem lub abonamentem na internet mobilny. Kierowca zyskuje możliwość skonfigurowania sieci bezprzewodowej, ustawienia hasła zabezpieczającego i korzystania z bezprzewodowej sieci w aucie.

Skoda Octavia Combi

Powszechny dostęp do internetu, aplikacji mobilnych, smartfonów, tabletów i inteligentnych telewizorów spowodował zmianę technologiczną wśród młodszych pokoleń. Tak jak wszystkie gadżety stają się bardziej smart, tak też samochody muszą być coraz bardziej inteligentne – i to nie tylko w sferze jazdy autonomicznej. Poza nawigacją i systemem Bluetooth wyposażone są dziś w rozbudowane systemy pełne opcji online – tak jak w najnowszej Skodzie Octavii. 

fot. Bartłomiej PobochaKarta SIM powoduje również, że Octavia staje się online. W tym celu opracowano Skoda Connect, za którego pośrednictwem użytkownicy auta zyskują dostęp do online'owych aplikacji oraz serwisów Skody. I mimo że to ciekawe rozwiązanie, same funkcjonalności odrobinę rozczarowują. Przykład? Zakładka „Wiadomości” pozwala sprawdzić najnowsze doniesienia medialne z serwisu AFP, ale tylko po angielsku. Przydałby się dostęp do informacji z rodzimych serwisów. Twórcy opcji łącznościowych Skody pomyśleli o wszystkich tankujących – zakładka „Stacje paliw” wyszukuje w sieci najbliższe punkty tankowania, podając cenę zakupu litra benzyny na każdym z obiektów. Są to jednak ceny przybliżone, czyli nie zawsze aktualne. W związku ze zmieniającymi się stawkami oraz opóźnieniami w aktualizacji danych, trudno oczekiwać pełnej dokładności.

Poza tym w Skoda Connect znajdziemy także, „Parkingi” wskazujące najbliższe miejsca postojowe takie jak np. P+R. Dzięki funkcji celów online, za pośrednictwem specjalnej aplikacji, kierowca może wysyłać do auta wcześniej zaplanowane trasy, a opcja „Ruch drogowy” uwzględnia dane trafficowe, dzięki czemu kierowcy Octavii zyskują wgląd w informacje dotyczące zakorkowania najbliższych ulic, a nawigacja uwzględniając je, dobiera najbardziej optymalną trasę dojazdu do miejsca docelowego. Funkcjonalność tę opracowano w oparciu o współpracę z Google.

Skoda Octavia Combi

Powszechny dostęp do internetu, aplikacji mobilnych, smartfonów, tabletów i inteligentnych telewizorów spowodował zmianę technologiczną wśród młodszych pokoleń. Tak jak wszystkie gadżety stają się bardziej smart, tak też samochody muszą być coraz bardziej inteligentne – i to nie tylko w sferze jazdy autonomicznej. Poza nawigacją i systemem Bluetooth wyposażone są dziś w rozbudowane systemy pełne opcji online – tak jak w najnowszej Skodzie Octavii. 

fot. Bartłomiej PobochaNa pokład nowej Octavii trafiły również trzy systemy odpowiedzialne za łączność ze smartfonami. Są to Android Auto, Mirror Link i Apple Car Play. Najbardziej kompletnym i najlepiej funkcjonującym jest ten ostatni. Pozwala bowiem wszystkim użytkownikom urządzeń spod znaku nadgryzionego jabłka korzystać z ulubionych funkcjonalności swoich smartfonów – map Apple (dostarczanych przez firmę TomTom), muzyki ze Spotify, odbierania SMS-ów czy połączeń. System Android Auto funkcjonujący w krajach Europy Zachodniej u nas nadal nie doczekał się działającej wersji. Można próbować aktywować go w oparciu o pobierane z sieci pliki .api, jednak nie polecamy tego rozwiązania, bo smartfon nie dokonuje wówczas automatycznych aktualizacji i nie we wszystkich modelach "apka" z zewnątrz będzie prawidłowo działać. Nie wiadomo też do końca, czy nie pobiera się programu mającego w tle kraść dane użytkownika.

Dobrze ma się za to Mirror Link, który w połączeniu z Sony Xperią Z5 był w stanie wyświetlać 1:1 na samochodowym ekranie to, co pojawia się w smartfonie lub korzystać z aplikacji, które posiadają certyfikat MirrorLink. Niestety, większość z nich działa jedynie na postoju, podobnie jak lustrzane odbicie. Chodzi o względy bezpieczeństwa, chociaż jest to zastanawiające np. w przypadku aplikacji Coyote – ostrzegacz nie działa w trakcie jazdy, chociaż do tego przecież został stworzony.

Podsumowanie

Octavia to świetne auto. Przestrzenne, komfortowe, a przy odpowiedniej konfiguracji może posiadać większość udogodnień znanych z droższych propozycji koncernu VAG. Pomimo kilku mankamentów systemu infotainment, projektanci Skody idą w dobrym kierunku i można spodziewać się, że na przestrzeni lat wiele funkcji connected będzie „skrojonych” na potrzeby wszystkich miłośników ery smart. Octavia w połączeniu ze 180-konnym silnikiem to auto w miarę oszczędne i dynamiczne. Gama kolorystyczna oraz możliwość wyboru materiałów tapicerskich pozwala stworzyć samochód, który może się podobać, a do tego będzie niezwykle użyteczny.

Plusy:
+ świetnie zaprojektowana przestrzeń bagażowa
+ przestronność wnętrza
+ szeroki wachlarz dodatków
+ wbudowany router
+ duży, nowoczesny i responsywny wyświetlacz główny

Minusy:
- połyskliwa powierzchnia ekranu utrudnia jego użytkowanie w słoneczne dni
- brak języka polskiego w sekcji wiadomości w Skoda Connect

Skoda Octavia 1.8 TSI i wybrani konkurenci - dane techniczne i ceny:

Marka/model Skoda Octavia III 2018 Style Opel Astra V 2018 Dynamic Ford Focus III 2018 ST-Line
Cena (zł) 97 900 89 600 92 940
Typ nadwozia/liczba drzwi Kombi / 5 Kombi / 5 Kombi / 5
Liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy      
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4667 / 1814 / 1465 4702 / 1871 / 1510 4560 / 1823 / 1492
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1549 / 1540 1544 / 1558 b.d.
Rozstaw osi (mm) 2686 2662 2648
Masa własna (kg) 1337 1468 1425
Pojemność bagażnika (l) 610 540 490
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 60 55
Układ napędowy      
Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
Pojemność (cm3) 1 798 1598 1499
Liczba cylindrów 4 4 4
Napędzana oś na przednią oś na przednią oś na przednią oś
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń manualna/6 manualna/6 manualna/6
Osiągi      
Moc (KM) przy obr/min 180 KM przy 5100 200 KM przy 4700 182 KM przy 6000
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min 250 przy 1250-5000 300 przy 1700-4700 240 przy 1600-5000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,4 7,7 8,7
Prędkość maksymalna (km/h) 229 235 222
Średnie spalanie (l/100 km) 5,9 6,2 5,6
Emisja CO2 (g/km) 136 142 128
Skoda Octavia Combi

Powszechny dostęp do internetu, aplikacji mobilnych, smartfonów, tabletów i inteligentnych telewizorów spowodował zmianę technologiczną wśród młodszych pokoleń. Tak jak wszystkie gadżety stają się bardziej smart, tak też samochody muszą być coraz bardziej inteligentne – i to nie tylko w sferze jazdy autonomicznej. Poza nawigacją i systemem Bluetooth wyposażone są dziś w rozbudowane systemy pełne opcji online – tak jak w najnowszej Skodzie Octavii. 

fot. Bartłomiej Pobocha

Skoda Octavia Combi

Powszechny dostęp do internetu, aplikacji mobilnych, smartfonów, tabletów i inteligentnych telewizorów spowodował zmianę technologiczną wśród młodszych pokoleń. Tak jak wszystkie gadżety stają się bardziej smart, tak też samochody muszą być coraz bardziej inteligentne – i to nie tylko w sferze jazdy autonomicznej. Poza nawigacją i systemem Bluetooth wyposażone są dziś w rozbudowane systemy pełne opcji online – tak jak w najnowszej Skodzie Octavii.

fot. Bartłomiej Pobocha

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • nasił (gość)

    Combi źle mi się kojarzy. Moja rodzina liczy 6 osób więc dla nas potrzebny jest większy samochód. Teraz mamy mieć jazdę próbną rodiusem. Wolimy już zainwestować w coś większego. Czekaliśmy też na wyprzedaż rocznika żeby było taniej a dodatkowo tam respektują katrę dużej rodziny więc zobaczymy czy właśnie na niego się nie zdecydujemy.

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości