Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37861 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Octavia RS. Test sportowego i rodzinnego liftbacka z silnikiem 2.0 TSI o mocy 245 KM

Data publikacji: Autor: Marcin Rejmer

Czytasz drugą z trzech stron tego artykułu.

Silnik

Skoda Octavia RS 245

Octavia RS - 6,6 sekundy do "setki" z 2-litrową jednostką TSI o mocy 245 KM z automatyczną przekładnią DSG

Fot: Skoda Octavię RS 245 wyposażono w silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 245 KM. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km /h wynosi 6,6 sekundy,  maksymalny moment obrotowy – 370 Nm.

Jaki ma to wpływ na osiągi samochodu? Im wyższy moment obrotowy, tym więcej silnik ma siły, aby przeciwstawić się oporom pojawiającym się podczas jazdy. Niezwykle istotny jest też zakres obrotów, przy których występują maksymalne wartości momentu obrotowego. Optymalnym scenariuszem byłoby utrzymywanie się wysokiego momentu obrotowego na stałym poziomie przez cały zakres obrotów silnika. 

Wracamy do Skody RS. Auto napędzane jest na koła przednie, ale aby zminimalizować problemy z trakcją przy szybkim starcie, model ten seryjnie wyposażono w VAQ, czyli elektronicznie regulowaną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi. Blokada mechanizmu różnicowego dba o równomierne rozłożenie napędu. Eliminuje sytuację, gdy np. jedno koło jest nieruchome, a drugie obraca się (buksuje) w miejscu, bo nie natrafia na opór (błoto, lód). Jest to dokładnie takie samo rozwiązanie jakie Volkswagen oferujcie w pakiecie Performance do Golfa GTI.

Silnik połączony został z 7-biegową skrzynią DSG. Skrzynia DSG posiada dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Jej praca polega na wykorzystaniu dwóch przekładni. Pozwala to na minimalizację czasu zmiany przełożenia. Może pracować w trybie automatycznym oraz trybie sekwencyjnym. Maksymalne osiągi i właściwości silnika pozwala wykorzystać tryb sportowy, mimo że zmiana biegu następuje automatycznie.

Wyposażenie

Skoda Octavia RS 245

Octavia RS - 6,6 sekundy do "setki" z 2-litrową jednostką TSI o mocy 245 KM z automatyczną przekładnią DSG

Fot: Skoda Wyposażenie standardowe Octavii RS 245 jest bogate, w jego skład wchodzi między innymi: centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, klimatyzacja automatyczna, radio i cztery głośniki z przodu i z tyłu (w sumie 8 głośników), czujniki parkowania z przodu i z tyłu, elektronicznie sterowany fotel kierowcy i pasażera, funkcja start-stop, kurtyny powietrzne, poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy i pasażera z przodu (w sumie 7 poduszek), poduszka kolanowa kierowcy, przednie światła w technologii LED, system kontroli ciśnienia w ogumieniu, tempomat, trójramienna skórzana perforowana sportowa kierownica, obręcze kół ze stopów lekkich w kolorze czarnym (19 cali).

W Octavii RS 245 znajdziemy też szereg systemów bezpieczeństwa. Dla porządku, krótko przypominamy czego dotyczą:

ASR – system kontroli trakcji, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem);

ABS – układ ograniczający siłę hamowania tak, by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu, w którym nie działa kierowanie samochodem, a w przypadku różnicy w przyczepności poszczególnych kół do podłoża występuje zmiana toru jazdy lub obracanie się pojazdu;

ESP – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR;

MSR – układ przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem;

EDS – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Umożliwia przeniesienie napędu na koło o dobrej przyczepności, gdy drugie koło utraci przyczepność;

DSR – system podpowiadający ruchy kierownicy. W razie potrzeby, np. poślizgu nadsterownego, system uruchamia wspomaganie kierownicy, który skręca odpowiednio koła. Kierowca może poddać się oporowi lub też trzymając mocno kierownicę, nie dopuścić do tego;

MKB – to system, który jest dodatkowym zabezpieczeniem w razie wypadku. Polega na tym, że po wykryciu kolizji, samochód automatycznie dodatkowo hamuje w celu uniknięcia kolejnych zderzeń;

TPM – system kontroli ciśnienia w ogumieniu;

ACS – funkcja po kolizji: automatyczne odblokowanie centralnego zamka, odcięcie dopływu paliwa, włączanie świateł awaryjnych.

Skoda Octavia RS 245

Octavia RS - 6,6 sekundy do "setki" z 2-litrową jednostką TSI o mocy 245 KM z automatyczną przekładnią DSG

Fot: Marcin Rejmer

Skoda Octavia RS 245

Octavia RS - 6,6 sekundy do "setki" z 2-litrową jednostką TSI o mocy 245 KM z automatyczną przekładnią DSG

Fot: Marcin Rejmer

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Franciszek.L. (gość)

    Modele Skody ogólnie mają niemałe możliwości. Wypożyczałem właśnie ostatnio jeden z ich modeli i na dłuższym odcinku fajnie się sprawdził. Byłem nawet nieco zaskoczony.

  • kolos9 (gość)

    Co do rodzinności to mam wątpliwości, my teraz kupiliśmy peugeota 5008 i dopiero tutaj możemy się spakować spokojnie z 3 dzieci i bagażami na jakiś wyjazd czy coś. Długo się nad tym autem zastanawiałem ale to był jednak strzał w 10

  • pioter (gość)

    Wszystko super, tylko dlscxzego nikt nie pomyslal ze pod taki silnik bak 50l to jakas kpina. Na stacje co 3 dni :(

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Octavia zdjęcia

Skoda Octavia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Octavia Cena