Skrzynia biegów Multitronic w samochodach marki Audi. Czy zawsze należy się jej bać?

Mariusz Zbyszyński
Automatyczna i bezstopniowa skrzynia biegów o nazwie Multitronic dostępna była w samochodach marki Audi ze wzdłużnie zamontowanym silnikiem i napędem na przednią oś. Wiele osób obawia się tej konstrukcji, głównie z powodu krążących opinii o jej ponadprzeciętnej awaryjności i wysokich kosztów napraw. Czy słusznie?Fot. Źródło Audi
Automatyczna i bezstopniowa skrzynia biegów o nazwie Multitronic dostępna była w samochodach marki Audi ze wzdłużnie zamontowanym silnikiem i napędem na przednią oś. Wiele osób obawia się tej konstrukcji, głównie z powodu krążących opinii o jej ponadprzeciętnej awaryjności i wysokich kosztów napraw. Czy słusznie?Fot. Źródło Audi
Automatyczna i bezstopniowa skrzynia biegów o nazwie Multitronic dostępna była w samochodach marki Audi ze wzdłużnie zamontowanym silnikiem i napędem na przednią oś. Wiele osób obawia się tej konstrukcji, głównie z powodu krążących opinii o jej ponadprzeciętnej awaryjności i wysokich kosztów napraw. Czy słusznie?

Skrzynia biegów Multitronic. Podstawy

Zacznijmy jednak od początku. W przekładniach manualnych i automatycznych o klasycznej budowie ilość biegów jest ograniczona. Wpływ na taki stan rzeczy ma wynik między kosztem produkcji, masą, rozmiarem, a wygodą w codziennej eksploatacji.

W skrzyniach bezstopniowych ten problem nie występuje, ponieważ mają praktycznie nieograniczoną ilość przełożeń i dopasowują je do aktualnej potrzeby. Multitronic w zależności od wersji i roku produkcji był w stanie przenosić od 310 do 400 Nm momentu obrotowego, co powodowało, że nie z każdym silnikiem mógł zostać zesparowany lub też niektóre jednostki miały specjalnie ograniczaną moc, aby skrzynia ta mogła z nimi współpracować.

Skrzynia biegów Multitronic. Zasada działania

Jej zasadę działania można przyrównać do systemu pracy przerzutek rowerowych, z tą różnicą, że w samochodowych skrzyniach nie używa się kół zębatych, a w zamian za to kół pasowych o kształcie stożków. Połączenie tworzone jest za pośrednictwem pasa lub łańcucha, a przełożenia zmienia się w wyniku zsuwania lub rozsuwania kół.

Ważnym elementem przekładni jest również sterownik, to on dopasowuje obroty do aktualnej potrzeby. Lekkie wciśnięcie pedału przyspieszenia sprawia, że obroty utrzymywane są na stałym (niskim) poziomie, a samochód nabiera prędkości. Przy pełnym otwarciu przepustnicy, obroty oscylują w zakresie mocy maksymalnej, aż do momentu osiągnięcia żądanej prędkości i zwolnienia pedału gazu. Następnie obroty spadają do niższego poziomu niż miałoby to miejsce np. w manualnej skrzyni biegów. W Multitronicu moment obrotowy przenoszony jest w sposób ciągły, brak szarpnięć i płynność jazdy, to wyróżniki, które zadowolą spokojnie jeżdżącego kierowcę.  

Skrzynia biegów Multitronic. Wirtualne przełożenia

Dla pozostałych użytkowników jednostajny odgłos pracy silnika na stałych i niekiedy dość wysokich obrotach może być irytujący. W związku z tym, inżynierowie wymyślili pewne udogodnienie, a mianowicie możliwość manualnego przełączania elektronicznie zaprogramowanych przełożeń. Dodatkowo Multitronic stosowany po 2002 roku ma sportowy tryb pracy, w którym wirtualne biegi zmieniane są przez elektronikę.

Skrzynia biegów Multitronic. Eksploatacja i usterki

Żywotność skrzyni Multitronic została oszacowana na przebiegi rzędu maksymalnie 200 tys. km, choć zdarzają się wyjątki od tej reguły. W tej kwestii dużo zależy od sposobu eksploatacji i jakości prowadzonego serwisu. Znane są przypadki, gdzie skrzynia uległa awarii dużo poniżej 100 tys. km, a są i takie, gdzie bezproblemowo dotarła do granicy 300 tys. km, a jej obsługa ograniczała się tylko i wyłącznie do regularnej wymiany oleju.

Pierwszym sygnałem, że ze skrzynią dzieje się coś niedobrego jest szarpanie (przy niskich obrotach jednostki napędowej), a także „pełzanie” auta w momencie kiedy lewarek znajduje się w położeniu neutralnym, czyli „N”. Często na desce rozdzielczej wyświetla się również ostrzeżenie, którego lepiej nie ignorować.

Większość usterek skrzyni jest rozpoznawana samoistnie przez program tak zwanej autodiagnozy. Jednoczesne wyświetlenie się wszystkich ikon trybów jazdy oznacza konieczność udania się do serwisu. Jeśli pojawi się ponadto czerwony prostokąt, to znak, że usterka jest poważna, a jeśli symbole zaczną migać, to niestety zapowiedź tego, że ponowne ruszenie po zatrzymaniu będzie niemożliwe.

Skrzynia biegów Multitronic. „Krążące” opinie i koszty

Wśród klientów i samych użytkowników znaleźć można wiele opinii, że Multitronic to nie najlepszy wybór do wymarzonego Audi, ale są i tacy, którzy bardzo chwalą tak skonfigurowany zespół napędowy. Warto pamiętać, że nowocześniejsza dwusprzęgłowa skrzynia, także ulegnie naturalnemu zużyciu, a koszt wymiany pakietu sprzęgieł nie będzie niski.

W Multitronicu pierwsze co ulega wypracowaniu to łańcuch, którego koszt to mniej więcej 1200 – 1300 zł. Często zawodzą koła pasowe, ich regeneracja to wydatek rzędu 1000 zł. Jeśli nie zakwalifikują się do naprawy, to trzeba będzie je wymienić, a za nowe będziemy musieli zapłacić ponad 2000 zł. Zwracamy również uwagę na pojawiające się usterki elektroniki i układu hydraulicznego. Opisywana skrzynia biegów mechanikom jest dobrze znana, części zamiennych nie brakuje, a to duży plus, ponieważ wpływa to pozytywnie na rachunek końcowy za ewentualną naprawę. Skrzynia była również z biegiem lat modernizowana, więc im nowszy Multitronic, tym lepiej.

Skrzynia biegów Multitronic. W jakich modelach występuje skrzynia Multitronic?

Skrzynię producent montował w następujących modelach i silnikach:

  1. Audi A4 B6 (1.8T, 2.0, 2.0 FSI, 2.4 V6, 3.0 V6, 1.9 TDI, 2.5 V6 TDI)
  2. Audi A4 B7 (1.8T, 2.0, 2.0 TFSI, 3.2 V6 FSI, 2.0 TDI, 2.5 V6 TDI, 2.7 V6 TDI)
  3. Audi A4 B8 i A5 8T (1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 3.2 V6 FSI, 2.0 TDI, 2.7 V6 TDI, 3.0 V6 TDI)
  4. Audi A6 C5 (1.8T, 2.0, 2.4 V6, 2.8 V6, 3.0 V6, 2.7 V6, 1.9 TDI, 2.5 V6 TDI)
  5. Audi A6 C6 (2.0 TFSI, 2.4 V6, 2.8 V6 FSI, 3.2 V6 FSI, 2.0 TDI, 2.7 V6 TDI)
  6. Audi A6 C7 (2.0 TFSI, 2.8 FSI, 2.0 TDI, 3.0 TDI), a także A7 C7.
  7. Audi A8 D3 (2.8 V6 FSI, 3.0 V6, 3.2 V6 FSI) oraz A8 D4 (2.8 V6 FSI)

Co ciekawe, Multitronica nie znajdziemy w kabrioletach, a produkcję przekładni ostatecznie zakończono w 2016 roku.

Skrzynia biegów Multitronic. Podsumowanie

Aby cieszyć się (możliwie długo) sprawną skrzynią Multitronic, przede wszystkim należy zadbać o jej regularny serwis w sprawdzonym warsztacie i odpowiednie traktowanie. Specjaliści rekomendują wymianę oleju co 60 tys. km. Po porannym starcie pierwsze kilometry warto przejeżdżać spokojnie - szczególnie zimą. Należy unikać ostrych startów oraz długotrwałej jazdy z wysoką prędkością, która powoduje, że skrzynia bardzo się grzeje. Jeśli zastosujemy się do tych paru zasad, to jest duże prawdopodobieństwo, że skrzynia nie wygeneruje ponadplanowych kosztów i będzie służyć przez lata.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty