Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Światła do jazdy dziennej - halogeny, LED czy ksenony? - poradnik

Data publikacji: Autor: Piotr Walczak

Światła do jazdy dziennej - halogeny, LED czy ksenony? - poradnik Na rynku, obok powszechnie znanych ksenonowych świateł do jazdy dziennej, pojawia się coraz więcej modułów w technologii LED. Zużywają one nie tylko mniej energii, ale są bardziej trwałe od lamp halogenowych czy ksenonów. Działają nawet 10 tysięcy godzin.

Innowacyjność technologii LED pozwala na emisję większej ilości światła przy mniejszym zużyciu energii. Oprócz większego bezpieczeństwa i oszczędności paliwa, światła LED poprawiają wygląd auta, nadając mu indywidualny charakter.

LED-owe światła do jazdy dziennej - są energooszczędne

- Technologia LED pozwala znacząco ograniczyć zużycie paliwa - potwierdza Tomasz Supady, ekspert Philips Automotive Lighting. - Przykładowo, zestaw dwóch żarówek halogenowych pobiera 110 W energii, zestaw standardowych świateł do jazdy dziennej od 32 do 42 W, a LED-owych jedynie 10 W. Do wyprodukowania 110 W energii potrzeba 0,23 litra benzyny na 100 km.

Specjalista tłumaczy, że w przypadku świateł do jazdy dziennej LED wytworzenie 10 W energii na 100 km kosztuje nas znikome 0,02 litra benzyny. Nowoczesne światła, dostępne w sklepach motoryzacyjnych, nie sprawiają trudności użytkownikom dzięki automatycznemu włączaniu i wyłączaniu. Produkty LED-owe są znacznie trwalsze w porównaniu z ksenonami czy halogenami - działają przez 10 tysięcy godzin, co odpowiada 500 000 km przejechanym z prędkością 50 km/h. Średnio diody LED działają do 30 razy dłużej niż typowe żarówki H7 stosowane w reflektorach.

Moduły LED emitują światło o niezwykle wysokiej temperaturze barwowej (6 tys. stopni Kelwina). Takie światło, ze względu na jasną, białą barwę gwarantuje, że prowadzony przez nas samochód jest już z dalekiej odległości zauważalny na drodze dla innych uczestników ruchu drogowego. Dla porównania, lampy ksenonowe emitują światło w granicach 4100-4800 st. Kelvina.

Uwaga na podróbki świateł

Kupując światła do jazdy dziennej, należy zwrócić uwagę, czy posiadają one homologację, czyli pozwolenie na użytkowanie produktu na terenie danego kraju.

- Należy szukać świateł z wytłoczoną homologacją E, np. E1 - wyjaśnia Tomasz Supady. - Oprócz tego, legalne światła do jazdy dziennej muszą mieć na kloszu literki RL. Aby uniknąć kłopotów, należy kupować oświetlenie samochodowe od sprawdzonych producentów.

Specjaliści podkreślają, że nie powinniśmy kupować w ciemno świateł, od których roi się na internetowych aukcjach. Ekspert z Philipsa tłumaczy, że bardzo atrakcyjna cena lamp ksenonowych, czy LED-owych powinna wzbudzić naszą podejrzliwość.

Montując w samochodzie podrabiane, produkowane zazwyczaj w Chinach światła, ryzykujemy utratę dowodu rejestracyjnego, bo niemal na pewno nie będą one miały homologacji. Do tego słaba jakość wykonania lampy drastycznie obniża jej trwałość. W podrabianych światłach występują często problemy z nieszczelnością i brakiem efektywnego odprowadzania ciepła. Takie lampy po prostu świecą gorzej, a dodatkowo mogą przeszkadzać kierowcom jadącym z naprzeciwka.

Montaż świateł do jazdy dziennej

Światła do jazdy dziennej zgodnie z przepisami muszą być białego koloru. Jeżeli przekręcimy kluczyk w stacyjce, powinny się włączać automatycznie. Ale tak samo powinny się wyłączać, jeżeli kierowca włączy światła mijania, drogowe lub przeciwmgielne.

Montując je z przodu samochodu trzeba pamiętać, że powinny znajdować się na wysokości nie niższej niż 25 cm od ziemi i nie wyższej niż 150 cm. Odległość między modułami musi wynosić minimum 60 cm. Trzeba je montować w miejscu nie dalszym niż 40 cm od bocznego obrysu samochodu.

Ceny

Ceny świateł do jazdy dziennej są zróżnicowane. Standardowe światła do jazdy dziennej kosztują około 50 zł. Ceny LED-owych są wyższe. Zależą od jakości użytych w nich diod (posiadanych certyfikatów, homologacji) oraz ich liczby
w module. Przykładowo: 5-diodowe modele klasy premium kosztują około 350 zł.

Warto wiedzieć

Zgodnie z europejską normą ECE R48, producenci samochodowi są zobligowani do montowania modułu świateł do jazdy dziennej we wszystkich nowych samochodach już od 7 lutego 2011 r. Należy pamiętać, że do jazdy nocą, w czasie deszczu czy we mgle służą światła mijania.

Piotr Walczak

Światła do jazdy dziennej - halogeny, LED czy ksenony? - poradnik
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Światła do jazdy dziennej - halogeny, LED czy ksenony? - poradnik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości