Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37001 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody użytkowe

Toyota. Tak wygląda autobus na wodór

Data publikacji: Autor: (ip)

Na początku 2017 roku Toyota rozpocznie sprzedaż autobusów Toyota FC Bus napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Producent planuje wprowadzić do użytku ponad 100 takich pojazdów przed Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio w 2020 roku.

Fot. Toyota Na początku 2017 roku Toyota rozpocznie sprzedaż autobusów Toyota FC Bus napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Producent planuje wprowadzić do użytku ponad 100 takich pojazdów przed Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio w 2020 roku.

W przyszłym roku Biuro Transportu władz Tokio zakupi do swojego parku pojazdów dwa autobusy wodorowe Toyoty. Będzie to sposobność dla japońskiego koncernu do zintensyfikowania działań na rzecz zwiększenia świadomości Japończyków na temat korzyści z wykorzystywania pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w transporcie publicznym.

Sprzedaż nowego pojazdu zostanie zwiększona w 2018 roku, aby przed rozpoczęciem Igrzysk Olimpijskich osiągnąć liczbę 100 wodorowych autobusów, wożących pasażerów na regularnych trasach komunikacji miejskiej. Większość nowych pojazdów trafi do floty autobusowej tokijskiej metropolii.

 Podczas opracowywania autobusu FC Bus Toyota skorzystała z doświadczenia zdobytego dzięki współpracy z Hino Motors, producentem autobusów i pojazdów ciężarowych należącym do Toyota Group. System ogniw paliwowych Toyoty (Toyota Fuel Cell System, TFCS1) został pierwotnie opracowany z myślą o debiutującej w 2014 roku Toyocie Mirai, a następnie dostosowany do potrzeb większego pojazdu. Autobusy Toyota FC Bus przeszły wielokrotne testy drogowe, których celem było sprawdzenie praktycznych aspektów ich użytkowania w systemie transportu publicznego wielkiego miasta.

Redakcja poleca:

Kara za brak polisy OC. Ile zapłacimy w 2017 roku?
Używany Citroen C3. Wady i zalety
To nowe auto sprzedawane jest co 40 sekund

Pojazdy wykorzystujące technologię ogniw paliwowych przynoszą wiele korzyści swoim użytkownikom, społeczeństwu i środowisku naturalnemu. Napęd na ogniwa paliwowe Toyoty wyróżnia się znacznie większą wydajnością energetyczną w porównaniu z silnikami spalinowymi. Jednocześnie nie emituje żadnych spalin, a jedynie parę wodną, przyczyniając się do ograniczenia skażenia powietrza w mieście i do ochrony środowiska.

Autobusy FC będą pełniły ważną funkcję w polityce bezpieczeństwa japońskich miast. Toyota zamontowała w nich system produkcji energii o dużej pojemności na potrzeby zewnętrznych odbiorników. Toyota FC Bus dostarcza maksymalnie 9 kW mocy i 235 kWh2 energii, może być zatem wykorzystywana jako źródło energii w sytuacjach kryzysowych, m.in. do zasilania miejsc ewakuacji ludności czy centrów zarządzania kryzysowego.

 W 2014 roku firma wprowadziła na rynek napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi sedana Mirai. W krótkim czasie Toyota zebrała kilka tysięcy zamówień na ten pojazd od klientów indywidualnych, biznesowych oraz instytucjonalnych. Japoński koncern inwestuje w rozwój kolejnych produktów napędzanych wodorem – autobusów i wózków widłowych, nowych modeli aut osobowych oraz stacjonarnych agregatów wykorzystujących ogniwa paliwowe do zasilania domów i biur. Toyota współpracuje z inwestorami prywatnymi oraz władzami lokalnymi i państwowymi w wielu krajach na rzecz rozbudowy infrastruktury produkcji i dystrybucji wodoru, opartych na odnawialnych źródłach energii. W ten sposób japoński koncern dąży do realizacji idei społeczeństwa wodorowego.

Specyfikacja Toyota FC Bus

Pojazd

Długość / szerokość / wysokość

10 525 / 2 490 / 3 340 mm

Liczba miejsc (miejsca siedzące + stojące + kierowca)

77 (26+50+1)

Zestaw ogniw paliwowych

Nazwa

Toyota FC Stack

Typ

Ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym

Moc maksymalna

114 kW × 2 zestawy (155 KM ×2)

Silnik

Typ

Synchronizatory AC

Moc maksymalna

113 kW × 2 zestawy (154 KM × 2)

Maksymalny moment obrotowy

335 Nm× 2

Wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru

Liczba zbiorników

10

Ciśnienie wodoru

70 MPa (około 700 barów)

Procentowe stężenie wagowe

5,7 wt%

Wewnętrzna pojemność zbiorników

600 l

Akumulatory

Typ

Niklowo-wodorkowy

System zasilania zewnętrznych odbiorników energii o wysokiej pojemności

Moc maksymalna

9 kW

Pojemność energetyczna

235 kWh

1System ogniw paliwowych Toyoty łączy technologię hybrydową z technologią wodorowych ogniw paliwowych oraz z wysokociśnieniowymi zbiornikami wodoru.

2Po konwersji DC/AC we wzmacniaczu napięcia. Pojemność energetyczna zależy od wydajności wzmacniacza napięcia, ilości dostępnego wodoru i zapotrzebowania na energię.

 

Na początku 2017 roku Toyota rozpocznie sprzedaż autobusów Toyota FC Bus napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Producent planuje wprowadzić do użytku ponad 100 takich pojazdów przed Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio w 2020 roku.

Fot. Toyota

Na początku 2017 roku Toyota rozpocznie sprzedaż autobusów Toyota FC Bus napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Producent planuje wprowadzić do użytku ponad 100 takich pojazdów przed Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio w 2020 roku.

Fot. Toyota

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • loki (gość)

    autobus na wodór. skoro toyota wprowadziła mirai i się przyjęła to dlaczego autobus miałby być odrzucony. jeśli jego zbiorniki są tak samo szczelne jak w mirai to nie ma się czego obawiać. toyota cały ten system porządnie przemyślała

  • tomek (gość)

    autobus jak autobus, nic w nim poza napędem nie robi wrażenia jak dla mnie. toyota nad bezpieczeństwem mirai 10 lat siedziała więc dopracowany jest każdy szczegół. tak samo będzie z tymi autobusami.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Toyota zdjęcia

Toyota dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Toyota opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Toyota Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł