Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37456 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Toyota Yaris MMT

Data publikacji: Autor: Marek Wicher

 Manualna skrzynia, ale bez sprzęgła? Taka konfiguracja wydaje się niemożliwa, a jednak!

Manualna skrzynia, ale bez sprzęgła? Taka konfiguracja wydaje się niemożliwa, a jednak. MMT to tradycyjna przekładnia, tyle że z elektryczną nakładką eliminującą potrzebę używania sprzęgła. Z tego też powodu w Yarisie MMT nie znajdziemy takiego pedału, zaś obsługa najmniejszej toyoty sprowadza się do naciskania hamulca i gazu. Aha, poza tym biegi można zmieniać niczym w bolidzie F1, przesuwając dźwignię w kierunku plusa lub minusa.

Mimo, że yaris to najmniejszy w ofercie Toyoty samochód, spośród wszystkich sprzedawanych nad Wisłą modeli ma... największy wybór skrzyń biegów. Klienci mogą zamawiać tradycyjne skrzynie ręczne, czterobiegowy automat lub manualną przekładnię MMT (Multi-mode Manual Transmision) z elektryczną przystawką pozwalająca na pracę w trybie automatycznym lub sekwencyjnym. Co ciekawe, dwie ostatnie skrzynie wymagają dokładnie takiej samej dopłaty, w wysokości 3000 złotych.

Skrzynia MMT może pracować w trzech trybach: R, E oraz M. Pierwszy z nich to po prostu bieg wsteczny. W yarisie z tą przekładnią jego włączenie sygnalizowane jest dźwiękiem o wysokim natężeniu. Tryb E przeznaczony jest do jazdy w przód, zaś jego zasada opiera się na w pełni automatycznej zmianie przełożeń. Oznaczenie to nie jest przypadkowe; oprócz tego, że zdejmuje z kierowcy obowiązek zmiany biegów, to na dodatek poprzez optymalny dobór przełożenia zapewnia ekonomiczną jazdę.

Najciekawszym trybem jest ten, w instrukcji opisywany jako manualny - M. Przesunięcie dźwigni w lewo powoduje przejście przekładni w tryb sekwencyjnej zmiany biegów. Niczym w sportowych samochodach, kierujący sam ustala na którym biegu będzie w danej chwili jechał, lekko przesuwając drążek do przodu lub do tyłu. Wybranie wyższego biegu to ruch w kierunku plusa. Redukcja wymaga przesunięcia dźwigni w stronę minusa. Przekładnia ta wydaje się znakomitą alternatywą dla osób nie lubiących automatów, znudzonych jednak klasycznymi "manualami".

Skrzynia MMT łączona może być jedynie z jednolitrowym silnikiem o mocy 68 koni mechanicznych. Przy momencie napędowym na poziomie 90 Nm yaris potrzebuje na sprint do setki 15.8 sekundy, zaś maksymalna prędkość takiej toyoty to 155 km/h. Średnie zużycie paliwa jest od 0,2 do 0,4 litra mniejsze, niż przy ręcznej skrzyni biegów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • złom (gość)

    złom

  • Jacek (gość)

    W jakich rocznikach mozna spotkac ta polautomatyczna skrzynie? Pytam, zeby uniknac yarisa z taka wlasnie skrzynia.

  • jurek (gość)

    rok 2004 ma taki wynalazek

  • Milit_L (gość)

    Witam wszystkich Geniuszy fachowców. Skrzynia MMT sprawdza się bez problemu. Jak w każdej wymiana oleju co 60k i nie wysilanie skrzyni. To cała droga do "sukcesu w eksploatacji". Tańsza w ewentualnej naprawie niż CVT. Pozdrawiam "Januszy Mechaników"

  • lol (gość)

    mija 14 lat a moja yariska z mmt dalej jezdzi bez napraw, pozdrawiam wszystkich ktorzy dorabiaja ideologie do techniki :P

  • Marcos (gość)

    Tańsza w naprawie ? 10 tysi w ASO

  • Marcos (gość)

    14 lat bez awarii ? Gratulacje. Tylko się cieszyć. Pewnie 1.0 benzin i raz w tygodniu do kościółka jeżdzi . a olej chociaż wymieniłeś ?

  • Marcos (gość)

    Skrzynia MMT łączona może być jedynie z jednolitrowym silnikiem o mocy 68 koni mechanicznych. Przy momencie napędowym na poziomie 90 Nm. Więc dlaczego połączyli z 1.4 D4D 90 KM i 240 Nm ? !

  • Marcos (gość)

    Inżynierowie Toyoty dali dupy z tą skrzynią. Ma poważną wadę konstrukcyjną.

  • Marcos (gość)

    Przede wszystkim sterowniki.

  • Marcos (gość)

    Manualna skrzynia, ale bez sprzęgła? Taka konfiguracja wydaje się niemożliwa, a jednak! Aaa tak na marginesie, Marek Wicher, w tej skrzyni jest sprzęgło. Iii nie jest manualna ;-)

  • Marcos (gość)

    Jest to mechaniczna zautomatyzowana skrzynia biegów.

  • Marcos (gość)

    Skrzynia biegów MMT to mechaniczna 5 lub 6-biegowa przekładnia. Połączona z silnikiem, prawie takim samym suchym sprzęgłem, jak w klasycznym manualu. Biegi przełączane są automatycznie przez siłowniki,silniczkiem elektrycznym, którymi steruje komputer. Wyciska on sprzęgło, które w odpowiednim momencie zmienia przełożenia. Elektroniczna jednostka sterująca (ECU) odpowiada za pracę silnika, dba o jego obroty, tak aby były one odpowiednio dopasowane do danego przełożenia.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Toyota Yaris zdjęcia

Toyota Yaris dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Toyota Yaris opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Toyota Yaris Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł