Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38596 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Toyota Yaris MMT

Data publikacji: Autor: Marek Wicher

 Manualna skrzynia, ale bez sprzęgła? Taka konfiguracja wydaje się niemożliwa, a jednak!

Manualna skrzynia, ale bez sprzęgła? Taka konfiguracja wydaje się niemożliwa, a jednak. MMT to tradycyjna przekładnia, tyle że z elektryczną nakładką eliminującą potrzebę używania sprzęgła. Z tego też powodu w Yarisie MMT nie znajdziemy takiego pedału, zaś obsługa najmniejszej toyoty sprowadza się do naciskania hamulca i gazu. Aha, poza tym biegi można zmieniać niczym w bolidzie F1, przesuwając dźwignię w kierunku plusa lub minusa.

Mimo, że yaris to najmniejszy w ofercie Toyoty samochód, spośród wszystkich sprzedawanych nad Wisłą modeli ma... największy wybór skrzyń biegów. Klienci mogą zamawiać tradycyjne skrzynie ręczne, czterobiegowy automat lub manualną przekładnię MMT (Multi-mode Manual Transmision) z elektryczną przystawką pozwalająca na pracę w trybie automatycznym lub sekwencyjnym. Co ciekawe, dwie ostatnie skrzynie wymagają dokładnie takiej samej dopłaty, w wysokości 3000 złotych.

Skrzynia MMT może pracować w trzech trybach: R, E oraz M. Pierwszy z nich to po prostu bieg wsteczny. W yarisie z tą przekładnią jego włączenie sygnalizowane jest dźwiękiem o wysokim natężeniu. Tryb E przeznaczony jest do jazdy w przód, zaś jego zasada opiera się na w pełni automatycznej zmianie przełożeń. Oznaczenie to nie jest przypadkowe; oprócz tego, że zdejmuje z kierowcy obowiązek zmiany biegów, to na dodatek poprzez optymalny dobór przełożenia zapewnia ekonomiczną jazdę.

Najciekawszym trybem jest ten, w instrukcji opisywany jako manualny - M. Przesunięcie dźwigni w lewo powoduje przejście przekładni w tryb sekwencyjnej zmiany biegów. Niczym w sportowych samochodach, kierujący sam ustala na którym biegu będzie w danej chwili jechał, lekko przesuwając drążek do przodu lub do tyłu. Wybranie wyższego biegu to ruch w kierunku plusa. Redukcja wymaga przesunięcia dźwigni w stronę minusa. Przekładnia ta wydaje się znakomitą alternatywą dla osób nie lubiących automatów, znudzonych jednak klasycznymi "manualami".

Skrzynia MMT łączona może być jedynie z jednolitrowym silnikiem o mocy 68 koni mechanicznych. Przy momencie napędowym na poziomie 90 Nm yaris potrzebuje na sprint do setki 15.8 sekundy, zaś maksymalna prędkość takiej toyoty to 155 km/h. Średnie zużycie paliwa jest od 0,2 do 0,4 litra mniejsze, niż przy ręcznej skrzyni biegów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Tagi:

Komentarze

  • złom (gość)

    złom

  • Jacek (gość)

    W jakich rocznikach mozna spotkac ta polautomatyczna skrzynie? Pytam, zeby uniknac yarisa z taka wlasnie skrzynia.

  • jurek (gość)

    rok 2004 ma taki wynalazek

  • Milit_L (gość)

    Witam wszystkich Geniuszy fachowców. Skrzynia MMT sprawdza się bez problemu. Jak w każdej wymiana oleju co 60k i nie wysilanie skrzyni. To cała droga do "sukcesu w eksploatacji". Tańsza w ewentualnej naprawie niż CVT. Pozdrawiam "Januszy Mechaników"

  • lol (gość)

    mija 14 lat a moja yariska z mmt dalej jezdzi bez napraw, pozdrawiam wszystkich ktorzy dorabiaja ideologie do techniki :P

  • Marcos (gość)

    Tańsza w naprawie ? 10 tysi w ASO

  • Marcos (gość)

    14 lat bez awarii ? Gratulacje. Tylko się cieszyć. Pewnie 1.0 benzin i raz w tygodniu do kościółka jeżdzi . a olej chociaż wymieniłeś ?

  • Marcos (gość)

    Skrzynia MMT łączona może być jedynie z jednolitrowym silnikiem o mocy 68 koni mechanicznych. Przy momencie napędowym na poziomie 90 Nm. Więc dlaczego połączyli z 1.4 D4D 90 KM i 240 Nm ? !

  • Marcos (gość)

    Inżynierowie Toyoty dali dupy z tą skrzynią. Ma poważną wadę konstrukcyjną.

  • Marcos (gość)

    Przede wszystkim sterowniki.

  • Marcos (gość)

    Manualna skrzynia, ale bez sprzęgła? Taka konfiguracja wydaje się niemożliwa, a jednak! Aaa tak na marginesie, Marek Wicher, w tej skrzyni jest sprzęgło. Iii nie jest manualna ;-)

  • Marcos (gość)

    Jest to mechaniczna zautomatyzowana skrzynia biegów.

  • Marcos (gość)

    Skrzynia biegów MMT to mechaniczna 5 lub 6-biegowa przekładnia. Połączona z silnikiem, prawie takim samym suchym sprzęgłem, jak w klasycznym manualu. Biegi przełączane są automatycznie przez siłowniki,silniczkiem elektrycznym, którymi steruje komputer. Wyciska on sprzęgło, które w odpowiednim momencie zmienia przełożenia. Elektroniczna jednostka sterująca (ECU) odpowiada za pracę silnika, dba o jego obroty, tak aby były one odpowiednio dopasowane do danego przełożenia.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Toyota Yaris zdjęcia

Toyota Yaris dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Toyota Yaris Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł