Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Układ hamulcowy. Diagnostyka i właściwa konserwacja

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Janusz Wójtowicz Zimowe podróże to ciężka próba dla układu hamulcowego. Wysoki poziom wilgoci, niskie temperatury i zmienne warunki drogowe mogą doprowadzić do jego uszkodzeń.

Aby układ spełniał swoją podstawową rolę i gwarantował bezpieczeństwo jazdy, należy dbać o jego sprawność i poddawać regularnej kontroli. Z wizytą w serwisie nie należy zwlekać w przypadku zaobserwowania pogorszenia efektywności hamowania oraz niepożądanych odgłosów przy hamowaniu.

„Układ hamulcowy jest jednym ważniejszych elementów w pojeździe, dlatego jego konserwację, podobnie jak wymianę ogumienia, lepiej powierzyć wyspecjalizowanym warsztatom. Przykładowo, skrzywienie piasty jest coraz częściej występującą usterką wynikającą z nieprofesjonalnego działania serwisów oponiarskich. Należy też pamiętać, że sporadyczne kontrole układu hamulcowego nie wystarczą, by zapewnić jego pełną sprawność.” – wyjaśnia Tomasz Drzewiecki, dyrektor ds. rozwoju sieci detalicznej Premio Opony-Autoserwis na Czechy, Słowację, Polskę, Węgry i Ukrainę.

Układ hamulcowy składa się z kilku elementów - tarcz, klocków, bębnów oraz szczęk, które ulegają zużyciu w trakcie eksploatacji pojazdu. Gwarancją zachowania jego pełnej sprawności są regularne kontrole. Przegląd układu hamulcowego, ze szczególnym uwzględnieniem stanu zużycia kloców i tarcz hamulcowych oraz jakości płynu hamulcowego, powinien być przeprowadzony przy każdej wymianie opon. Układ należy też poddać badaniu w serwisie przed każdym dłuższym wyjazdem w trasę, np. na wakacje oraz bezwzględnie przy zaobserwowaniu niepokojących zachowań auta na drodze lub nietypowych odgłosów przy hamowaniu.

Redakcja poleca:

Prawo jazdy. Co oznaczają kody w dokumencie?
Ranking najlepszych ubezpieczycieli 2017
Rejestracja auta. Nietypowy sposób na oszczędności

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Stan płynu hamulcowego

Podczas kontroli układu hamulcowego ważną pozycją na przeglądowej liście jest ocena jakości i stanu płynu hamulcowego. Jego rolą jest przekazywanie siły nacisku z pedału hamulca na okładziny hamulcowe (klocki, szczęki). Płyn działa w obiegu zamkniętym, ale z biegiem czasu traci swoje parametry, staje się bardziej podatny na wysokie temperatury, przez co znacząco spada skuteczność hamowania. Można to sprawdzić przy pomocy specjalnego miernika temperatury wrzenia. Zbyt niska oznacza konieczność wymiany płynu, jest ona obligatoryjna także w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek zanieczyszczeń. Jeśli kierowca dopuści do szczególnego zaniedbania płynu hamulcowego może dojść do przegrzaniu układu hamulcowego i nawet całkowitej utraty funkcji hamowania. „Zalecamy kontrolować stan płynu hamulcowego przy każdym przeglądzie samochodu. Jego okresowa wymiana powinna się odbywać co dwa lata lub częściej – w zależności od stylu jazdy. Warto przy tym pamiętać, że wybór płynu hamulcowego nie może być przypadkowy i powinien być dopasowany do konstrukcji samochodu – w tym do dodatkowych układów, takich jak ABS lub ESP” – radzi Maria Kisielewicz z Premio Autoponwe Wrocławiu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ktostam (gość)

    Serwisuje autko regularnie żeby było sprawne i nie biore byle części tylko oe delphi żeby mi dłużej posłużyły. Teraz na klockach i tarczach od nich dobrze mi sie jeździ cichutko pracują i hamuje sie jak ta lala

  • Jarek (gość)

    Nie co tam oszczędzać na takich rzeczach, ja też staram się regularnie serwisować mój samochód , żeby potem się nie przerazić :) Teraz po zimie daję samochód do mechanika, wiem , że wszyto fajne zrobią. Każdemu w Krk polecam Auto Serwis Wadowicka.

  • Kubson (gość)

    odpowiedni płyn hamulcowy to podstawa, ja sięgam po K2 Dot4 http://bit. ly/1776_K2Dot4

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości