Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Volvo S60 Cross Country. Na wskroś oryginalne

Data publikacji: Autor: Łukasz Szewczyk

Volvo S60 Cross Country

Uterenowiony sedan nie jest propozycją dla każdego. Ze stawianych mu zadań - nieprzeciętnego wyglądu oraz przydatności do jazdy po najgorszej nawet drodze - wywiązuje się jednak znakomicie.

Fot. Łukasz Szewczyk Inni kierowcy spoglądają na Volvo S60 Cross Country ze sporym zainteresowaniem. Kombinacja sedana z SUV-em jest bowiem ewenementem na ulicach.

Volvo S60 Cross Country

Uterenowiony sedan nie jest propozycją dla każdego. Ze stawianych mu zadań - nieprzeciętnego wyglądu oraz przydatności do jazdy po najgorszej nawet drodze - wywiązuje się jednak znakomicie.

Fot. Łukasz SzewczykSzwedzka marka wcześnie wprowadziła do swojej oferty uterenowione samochody klasy średniej. Już w 1997 roku zadebiutowało V70XC Cross Country - kombi z napędem na cztery koła, pakietem stylistycznym oraz ze zwiększonym prześwitem. Jednym z najpoważniejszych rywali wszędobylskiego Volvo było wówczas Subaru Legacy Outback. Japoński koncern próbował wprowadzić na rynek także terenową wersję Legacy sedan. Bez szczególnych sukcesów. Teraz swoich sił w niszowym segmencie próbuje Volvo. Czy S60 Cross Country ma rację bytu?

Uterenowione wersje popularnych samochodów są najczęściej wybierane z powodu nietuzinkowego wyglądu. Ich przydatność do jazdy po zapomnianych czy gruntowych drogach odgrywa marginalną rolę. Klienci spoglądają na plastikowe osłony nadwozia przez pryzmat możliwości wyróżnienia się z tłumu czy odporności na uszkodzenia podczas prób forsowania wysokich krawężników. Z kolei zwiększony prześwit jest synonimem większego poczucia bezpieczeństwa i łatwiejszego obserwowania drogi – w tych kategoriach Volvo S60 Cross Country faktycznie nie zawodzi. Siedzi się w nim tak samo wysoko, jak w wielu crossoverach i SUV-ach.

Volvo S60 Cross Country

Uterenowiony sedan nie jest propozycją dla każdego. Ze stawianych mu zadań - nieprzeciętnego wyglądu oraz przydatności do jazdy po najgorszej nawet drodze - wywiązuje się jednak znakomicie.

Fot. Łukasz SzewczykKonstruktorzy prezentowanego modelu nie zdecydowali się na półśrodki. Wykorzystując elementy zawieszenia Volvo XC70, zwiększyli prześwit o 65 milimetrów. Niebagatelne 201 mm przestrzeni między elementami podwozia oraz nawierzchnią, jest wartością, której nie powstydziłyby się pełnowymiarowe SUV-y. Czy podobnie jak one, S60 Cross Country nadaje się do zjechania z asfaltu? Owszem. Napęd na cztery koła ze sprzęgłem Haldex V skutecznie zarządza siłami napędowymi, nie gubiąc się nawet podczas ostrego ruszania na nawierzchniach o niskiej przyczepności. To istotne, gdyż pięciocylindrowy turbodiesel o pojemności 2,4 litra przekazuje na koła niebagatelne 420 Nm w zakresie 1500-3000 obr./min.

Zaletami napędu na cztery koła będą mogli cieszyć się klienci, którzy zdecydują się na zakup S60 z silnikiem benzynowym lub turbodieslem 2.4 z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. Manualna przekładnia, jak również 8-stopniowy automat występują w połączeniu z silnikiem Diesla nowej generacji – dwulitrowym Drive-E, który jest oferowany wyłącznie w przednionapędowej wersji. Silnik Drive-E rozwija 190 KM oraz 400 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min. Kiedy przyczepność dopisuje, tak zmotoryzowane S60 jest szybsze od wersji D4 AWD – do „setki” przyspiesza w 7,5 sekundy, a nie 8,6 s. Procentuje większa liczba przełożeń, które są przełączane wyraźnie szybciej niż w 6-stopniowej skrzyni.

Volvo S60 Cross Country

Uterenowiony sedan nie jest propozycją dla każdego. Ze stawianych mu zadań - nieprzeciętnego wyglądu oraz przydatności do jazdy po najgorszej nawet drodze - wywiązuje się jednak znakomicie.

Fot. Łukasz SzewczykKonstrukcyjnie starszego zespołu napędowego nie sposób jednak uznać za zły wybór. Klasyczny diesel Volvo imponuje brzmieniem pięciu cylindrów, w którym nie sposób doszukać się dieslowskiego klekotu. Wrażenie robi także elastyczność w zakresie średnich obrotów - wyprzedzanie czy rozpędzanie S60 na wyjściach z zakrętów nie stanowi najmniejszego problemu. Zużycie paliwa w cyklu miejskim potrafi przekroczyć 10 l/100km. Wyraźnie jednak spada na trasie, gdzie przy spokojnej jeździe z komputera pokładowego można odczytać wyniki na poziomie 7 l/100km.

Zwiększony prześwit nie pogorszył znacząco właściwości. Przy próbach szybkich zmian kierunku jazdy Cross Country wykazuje większą bezwładność od klasycznego S60, jednak różnica jest na tyle mała, że nie sposób mówić o istotnym ograniczeniu przyjemności z jazdy - to duża zasługa niżej niż w SUV-ach położonego środka ciężkości. Konfigurując samochód, warto dwa razy zastanowić się nad kołami. Podstawowe, 17-calowe z ogumieniem w rozmiarze 235/65 będą znacznie lepiej filtrowały nierówności od opcjonalnych, 19-calowych obręczy z oponami o skromnym profilu 40.

Mocną stroną Volvo S60 nie jest funkcjonalność. W kabinie wygodnie usiądą cztery dorosłe osoby; pod warunkiem, że żadna z nich nie będzie miała powyżej 180 cm wzrostu. W przeciwnym razie konieczne będzie cofnięcie przednich foteli w stopniu, który ograniczy przestrzeń na wysokości kolan pasażerów tylnej kanapy. Przy rosłych podróżnych na niewiele zda się też sprytnie ukształtowana podsufitka, która bezpośrednio nad głowami jadących w drugim rzędzie została podcięta, by zajmować jak najmniej miejsca.

Smukły tył z wyraźnie zarysowanymi liniami bocznymi kryje bagażnik o pojemności 380 litrów. To niezły wynik, jednak w segmencie… kompaktowych hatchbacków. Część sedanów klasy średniej oferuje nawet 100 litrów więcej. Pakując się na dłuższy wyjazd, trzeba będzie selekcjonować bagaż. Dodatkowej przestrzeni nie znajdziemy pod podłogą – podniesienie tapicerowanej płyty odkrywa jedynie niewielką wnękę na zestaw naprawczy.

Wnętrze S60 zostało solidnie zmontowane i wykończone materiałami najwyższej próby – dekoracyjne panele na konsoli środkowej są wykonywane z naturalnego drewna bądź metalu, a nie tworzywa imitującego naturalny materiał. Świetnie wyprofilowane fotele dobrze podpierają ciało na zakrętach i ograniczają zmęczenie nawet na długich trasach. Ich siedziska znajdują się 65 mm wyżej niż w klasycznym S60, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z wersji Cross Country.

Oferowany przez Volvo system multimedialny Sensus Connect nie jest krzykiem najnowszej techniki, ani rozwiązań w zakresie ergonomii – do jego obsługi służą liczne przyciski i pokrętła na konsoli środkowej. Kiedy do nich przywykniemy, docenimy sposób działania nawigacji, która bez większych problemów wybiera optymalne drogi do celu, posiada bogatą bazę punktów specjalnych POI, jak również obecność radia internetowego – umożliwiającego słuchanie muzyki z dowolnie wybranych zakątków świata. Za dopłatą Volvo oferuje m.in. świetnie brzmiące audio firmy Harman Kardon, tuner telewizyjny (obraz prezentowany tylko na postoju) oraz usługę Volvo On Call, która poza możliwością wezwania pomocy, oferuje możliwość uruchomienia samochodu z poziomu zainstalowanej w smartfonie aplikacji np. w celu ogrzania bądź schłodzenia wnętrza przed podróżą.

Volvo S60 Cross Country jest propozycją dla majętnych indywidualistów. Cennik otwiera kwota 158 600 zł. Za mniejsze pieniądze można kupić zarówno bardziej funkcjonalne kombi V60 Cross Country (od 142 800 zł), jak również pełnowymiarowego SUV-a, czyli XC60 (140 200 zł). Prezentowany sedan mógłby być tańszy, gdyby Volvo oferowało go w słabszych wersjach – do wyboru jest tylko 245-konny wariant benzynowy T5 oraz wysokoprężne D4 o mocy 190 KM. W obu przypadkach paletę otwiera nieźle wyposażona wersja Momentum. Kiedy porównamy podobnie skonfigurowane S60 Cross Country z klasycznym S60 okaże się, że dopłata za pakiet terenowy nie jest ekstremalna – wynosi kilka tysięcy złotych. 

Wybrane dane techniczne Volvo S60 Cross Country:

Marka/model

Volvo S60 Cross Country D4 AWD

Volvo S60 Cross Country D4

Volvo S60 Cross Country T5 AWD

Cena (zł)

od 180 100

od 162 000

od 158 600

typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

sedan/4

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4636/1866/1539

4636/1866/1539

4636/1866/1539

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1619/1577

1619/1577

1619/1577

rozstaw osi (mm)

2774 2774

2774

masa własna (kg)

1701

1609

1684

pojemność bagażnika (l)

380

380

380

pojemność zbiornika paliwa (l)

67,5 67,5

67,5

Układ napędowy

rodzaj paliwa

olej napędowy olej napędowy benzyna

typ silnika

wysokoprężny, biturbo, 20V

wysokoprężny, biturbo, 16V

benzynowy, turbodoładowanie, 16V

pojemność (cm3)

2400 1969

1969

liczba cylindrów

5

4

4

napędzana oś

4x4 przednia

4x4

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

manualna/6

automatyczna/8

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

190/4000

190/4250

245/5500

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

420/1500-3000

400/1750-2000

350/1500-4800

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

8,6 7,5

6,7

Prędkość maks. (km/h)

210 210 210

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,7 4,3 7,4

Średnia emisja CO2 (g/km)

149 111 168
Volvo S60 Cross Country

Uterenowiony sedan nie jest propozycją dla każdego. Ze stawianych mu zadań - nieprzeciętnego wyglądu oraz przydatności do jazdy po najgorszej nawet drodze - wywiązuje się jednak znakomicie.

Fot. Łukasz Szewczyk

Volvo S60 Cross Country

Uterenowiony sedan nie jest propozycją dla każdego. Ze stawianych mu zadań - nieprzeciętnego wyglądu oraz przydatności do jazdy po najgorszej nawet drodze - wywiązuje się jednak znakomicie.

Fot. Łukasz Szewczyk

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volvo S60 zdjęcia

Volvo S60 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Volvo S60 Cena

Części dla marki Volvo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

899 zł