Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36080 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Porady / Eksploatacja

Zadbaj o samochód. Uzupełnij płyny!

Data publikacji: Autor: Motofakty.pl

Fot. Skoda Do sprawnego funkcjonowania każdego auta potrzeba odpowiedniej jakości i ilości płynów. Dzięki nim samochód dobrze jeździ, hamuje, chłodzi się i nagrzewa. To właśnie dla sprawnego działania pojazdu, kierowca powinien regularnie sprawdzać stan oleju silnikowego, płynu hamulcowego i płynu chłodniczego.

Fot. SkodaJak więc sprawdzić poziom płynów, jak je uzupełnić w przypadku niedoboru i dlaczego trzeba pamiętać o konieczności okresowej ich wymiany? W zależności od rodzaju płynu dane te się różnią.

Olej silnikowy – wybierając olej zawsze powinniśmy stosować taki, który zalecany jest przez producenta w instrukcji obsługi pojazdu. W nowoczesnych silnikach stosowany jest olej typu long life, którego stosowanie wydłuża jazdę bez konieczności wymiany oleju do 30 000 km lub raz na 2 lata. Należy pamiętać, że silnik może „brać” olej, dlatego należy regularnie sprawdzać jego poziom. Jeśli zauważymy, że jego poziom się obniżył, należy go uzupełnić.

Na dolewki stosujemy ten sam olej, który znajduje się w silniku, a jeśli takiego nie mamy, powinniśmy zastosować olej o takich samych parametrach. Poziom oleju sprawdzamy bagnetem olejowym. Pomiaru powinniśmy dokonywać na wyłączonym, ale rozgrzanym silniku, najlepiej po odczekaniu 10-20 minut, by olej spłynął. Przed użyciem bagnetu powinniśmy go przetrzeć, aby na czystym było wyraźnie widać stan oleju. Ślad oleju pozostawiony na bagnecie powinien znajdować się pomiędzy wartościami minimalną a maksymalną.

Fot. SkodaPłyn hamulcowy – podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, to właśnie z instrukcji powinniśmy dowiedzieć się, jaki rodzaj płynu hamulcowego przewidziany jest dla naszego samochodu. Przynajmniej raz na dwa lata powinniśmy go wymienić albo przynajmniej sprawdzić jego właściwości i na tej podstawie podjąć decyzję o wymianie. Dlaczego?

- Cechą płynu hamulcowego jest jego higroskopijność. Oznacza to, że absorbuje wodę z powietrza, a im więcej wody w płynie, tym gorsze właściwości płynu. Szacuje się, że 1% wody obniża skuteczność hamowania o 15%. W przypadku gwałtownego hamowania może dojść do wrzenia płynu hamulcowego w układzie hamulcowym, a pęcherzyki pary zablokują przekazywanie ciśnienia z pompy hamulcowej na koła, uniemożliwiając tym samym skuteczne hamowanie - tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda.

Fot. SkodaPłyn chłodniczy – wybór płynu chłodzącego także najlepiej poprzedzić lekturą instrukcji obsługi samochodu. Co prawda dopuszcza się możliwość mieszania płynów, ale lepiej tego nie robić. Jeśli niezbędna jest dolewka, lepiej dolać wody niż innego płynu chłodzącego. Poziom płynu określamy na miarce zbiorniczka.

Pamiętać należy, żeby pomiaru cieczy nie robić, gdy silnik jest gorący. Jej objętość wzrasta wraz ze wzrostem temperatury, a odkręcanie korka wlewu spowoduje, że płyn wytryśnie i może nas poparzyć. Poziom płynu powinien utrzymywać się pomiędzy poziomem minimalnym a maksymalnym. Jeśli będziemy chcieli zmienić płyn, powinniśmy przepłukać układ chłodzenia. Brak płynu będzie szczególnie ryzykowny latem, kiedy to może doprowadzić do przegrzania silnika, a zimą będziemy narażeni na chłód w samochodzie.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Matta (gość)

    Przed urlopem to podstawa!

  • Matta (gość)

    Polecam wizytę w Aso, często mają promocje, części oryginalne, a panowie znają się na rzeczy!

  • Krystian (gość)

    Zawsze dbam o to w Koma Auto Serwis.

  • alojza.buczek

    nie ma problemu z mieszaniem ale pod warunkiem że mówimy o płynach równie wysokiej jakości. ja teraz kupowałam ten http://k2.com.pl/produkty/k2-kuler-35c-zielony-5l?utm_source=b2cfib&utm_campaign=ws i jestem zadowolona

  • Ksawery (gość)

    Raczej nie jestem za mieszaniem. Moje auto nie bierze oleju. Przy wymianie wlałem shell bo polecał mi go szwagier mechanik. Najważniejsze to dobrac olej do auta zgodnie z zaleceniami producenta i zgodnie ze stanem silnika. Nie zawsze a uacie sprawdzi się syntetyk. Czasem lepiej sięgnać po półsyntetyk. Jak się nie ma pewności co do dobrania to można korzystać z pomocy jak np Shell Lube Match.

  • prosces (gość)

    Też z tego wyszukiwania korzystałem i tak dobrałem odpowiedni olej. W prawdzie samą wymianą zajął się mechanik , ale chociaż mam pewność, że dobry olej jest zalany. Shell bardzo dużo osób poleca, ale nic dziwnego jak prowadzają wiele nowych technologii.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda zdjęcia

Skoda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Cena