Ten samochód może mieć odkryte lub zamknięte nadwozie. Jednak w przeciwieństwie do konkurentów, Pluriel ma brezentowy dach.
Pluriel jest odmianą Citroena C3. Ze względu na odkryte nadwozie, struktura nośna Pluriela została wzmocniona, chociaż wykorzystuje on tę samą płytę podłogową. Zaprojektowanie auta odkrytego jest o wiele trudniejsze niż zamkniętego, ze względu na konieczność uzyskania odpowiedniej sztywności nadwozia. Sztywność ta ma wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy, hałas i inne podstawowe czynniki. Pluriel jest tak oryginalną konstrukcją, że w zasadzie nie ma konkurencji. Samochody ze składanym, sztywnym dachem, np. Peugeot 206 CC, nie dają aż tylu możliwości kształtowania nadwozia, co Pluriel.
Cechy szczególne
Oryginalnym pomysłem zastosowanym w Plurielu jest sposób przesuwania brezentowego dachu po dwóch pałąkach umieszczonych z obu stron nadwozia. Dzięki temu dach może być całkowicie
zamknięty lub zsunięty do tyłu. Przesuwanie dachu odbywa się za naciśnięciem guzika. Po ręcznym zdemontowaniu pałąków, elektrycznym opuszczeniu bocznych szyb i sprytnym umieszczeniu dachu w bagażniku otrzymujemy nadwozie typu kabriolet. Procedura chowania dachu do bagażnika wymaga jednak przeczytania instrukcji obsługi. Większy kłopot sprawiają ważące po 12 kg pałąki, które trzeba schować w garażu lub w piwnicy. Gdy wyruszymy na wycieczkę z nadwoziem kabriolet i zacznie padać deszcz, po prostu zmokniemy. Istnieje też możliwość złożenia tylnej kanapy i opuszczenia pokrywy bagażnika, dzięki czemu otrzymujemy pikapa. Nie można nim jednak wyjechać na publiczną drogę, gdyż niewidoczny jest wtedy numer rejestracyjny samochodu.
Pluriel ma 2-drzwiowe nadwozie i zajmowanie miejsc na tylnej kanapie nie jest wygodne. W porównaniu z modelem C3 w Purielu pasażerowie tylnej kanapy mają mniej miejsca na nogi i nad głową. Wnętrze i tablica przyrządów pochodzą z modelu C3.
Silnik
Pluriel oferowany jest z silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM lub 1,6 l /110 KM. Wybraliśmy wersję słabszą, kierując się gównie ceną zakupu - różnica wynosi bowiem aż 8 900 zł. Silnik 1,4 l to nieco staromodna jednostka napędowa z 2 zaworami w cylindrze. Jej główną zaletą jest elastyczność, zresztą typowa dla silników o takiej konstrukcji. Z powodu niewielkiej mocy silnik ten nie zapewnia autu oszałamiającej dynamiki, a co gorsza - ma spore zużycie paliwa. W mieście mały, ale ciężki Pluriel zużywa prawie 9 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Podczas jazdy z zamkniętym dachem, hałas wewnątrz auta jest dość znaczny i rośnie wraz z
prędkością jazdy. To cena zastosowania brezentowego dachu. Jednak przy prędkości 100 km/h poziom hałasu nie przekracza "granicy przyzwoitości" określonej dla pojazdów o zbliżonej długości z nadwoziem zamkniętym. Podczas jazdy po naszych drogach odkrytym autem bez pałąków można zaobserwować nadmierne drgania. Bardzo przyjemna jest natomiast jazda z założonymi pałąkami i opuszczonym dachem. Byłoby jeszcze przyjemniej, gdyby nie słaby układ hamulcowy.
Podsumowanie
Pluriel to bardzo sympatyczny pojazd, z racji brezentowego dachu zbliżony do koncepcji słynnego Citroena 2 CV, który też miał taki dach. Z silnikiem 1,4 l nie jest zbyt szybki, ale czy trzeba się spieszyć? Wydaje się, że pojazd ten mógłby się stać ulubieńcem nabywców ceniących oryginalność i tężyznę fizyczną. Wszak zdejmowanie i wkładanie pałąków z powodzeniem zastąpi bezproduktywne wizyty w siłowni. W każdym razie Citroen C3 Pluriel jest jednym z najtańszych kabrioletów na naszym rynku, na co zwracamy uwagę u progu sezonu wakacyjnego.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika benzynowy
Ilość cylindrów/zaworów 4/8
Pojemność skokowa (cm3): 1361
Moc maksymalna (KM/obr/min): 75/5400
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 118/3300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 13,9
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): 12,9
Prędkość maksymalna (km/h): 160
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): 69*
Droga hamowania od 100 km/h (m): 41,7
Pojemność bagażnika (dm3): 265
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 47
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 5,5/8,9
Długość x szerokość x wysokość (cm): 394 x 170 x 156
Rozstaw osi (cm): 246
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/12
Cena (zł): 61 800
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza
****
na przednich fotelach ilość miejsca wystarczająca, na tylnej kanapie dość ciasno - mniej niż w C3
Silnik
***
przestarzały silnik nie zapewnia dobrej dynamiki, jest jednak dość elastyczny
Poziom hałasu
***
w Plurielu jest ciszej niż w Hyundaiu Getz 1,3 l/82 KM, Fiacie Seicento i równie głośno jak w Fordzie Fusion 1,4/80 KM.
Hamulce
***
droga hamowania jest dłuższa niż w Hyundaiu Getz 1,3 l i Fordzie Fusion 1,4
Dynamika
***
dynamika Pluriela jest zbliżona do dynamiki Forda Fusion 1,4
Zużycie paliwa
***
oszczędność nie jest mocną stroną Pluriela, co wynika z konstrukcji silnika i znacznej masy pojazdu
Nowoczesność konstrukcji
*****
konstrukcja Pluriela jest bardzo oryginalna, bez względu na to, czy zawsze przydatna.
Wyposażenie
****
dość bogate wyposażenie standardowe - 4 poduszki powietrzne, układ ABS.
Wyposażenie seryjne:
Citroen C3 Pluriel 1.4
Poduszki powietrzne 4
Układ ABS s
Wspomaganie układu kierowniczego s
Centralny zamek s
Elektrycznie sterowane szyby s
Klimatyzacja o
Radioodtwarzacz s
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?