Citroen C3 Pluriel

Ryszard Polit
Pluriel to odmiana Citroena C3, wykorzystująca tę sama płytę podłogową i wiele innych elementów. Za
Pluriel to odmiana Citroena C3, wykorzystująca tę sama płytę podłogową i wiele innych elementów. Za
Dwa samochody w jednej, choć nie niskiej, cenie – to najkrótsza charakterystyka Citroena C3 Pluriel.

Ten samochód może mieć odkryte lub zamknięte nadwozie. Jednak w przeciwieństwie do konkurentów, Pluriel ma brezentowy dach.

Pluriel to odmiana Citroena C3, wykorzystująca tę sama płytę podłogową i wiele innych elementów. Za
Pluriel to odmiana Citroena C3, wykorzystująca tę sama płytę podłogową i wiele innych elementów. Za

Pluriel jest odmianą Citroena C3. Ze względu na odkryte nadwozie, struktura nośna Pluriela została wzmocniona, chociaż wykorzystuje on tę samą płytę podłogową. Zaprojektowanie auta odkrytego jest o wiele trudniejsze niż zamkniętego, ze względu na konieczność uzyskania odpowiedniej sztywności nadwozia. Sztywność ta ma wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy, hałas i inne podstawowe czynniki. Pluriel jest tak oryginalną konstrukcją, że w zasadzie nie ma konkurencji. Samochody ze składanym, sztywnym dachem, np. Peugeot 206 CC, nie dają aż tylu możliwości kształtowania nadwozia, co Pluriel.  

 

Cechy szczególne

 

Oryginalnym pomysłem zastosowanym w Plurielu jest sposób przesuwania brezentowego dachu po dwóch pałąkach umieszczonych z obu stron nadwozia. Dzięki temu dach może być całkowicie

Po opuszczeniu bocznych szyb (elektrycznie) i schowaniu dachu w bagażniku można zdjąć boczne pałąki
Po opuszczeniu bocznych szyb (elektrycznie) i schowaniu dachu w bagażniku można zdjąć boczne pałąki

zamknięty lub zsunięty do tyłu. Przesuwanie dachu odbywa się za naciśnięciem guzika. Po ręcznym zdemontowaniu pałąków, elektrycznym opuszczeniu bocznych szyb i sprytnym umieszczeniu dachu w bagażniku otrzymujemy nadwozie typu kabriolet. Procedura chowania dachu do bagażnika wymaga jednak przeczytania instrukcji obsługi. Większy kłopot sprawiają ważące po 12 kg pałąki, które trzeba schować w garażu lub w piwnicy. Gdy wyruszymy na wycieczkę z nadwoziem kabriolet i zacznie padać deszcz, po prostu zmokniemy. Istnieje też możliwość złożenia tylnej kanapy i opuszczenia pokrywy bagażnika, dzięki czemu otrzymujemy pikapa. Nie można nim jednak wyjechać na publiczną drogę, gdyż niewidoczny jest wtedy numer rejestracyjny samochodu.

Pluriel ma 2-drzwiowe nadwozie i zajmowanie miejsc na tylnej kanapie nie jest wygodne. W porównaniu z modelem C3 w Purielu pasażerowie tylnej kanapy mają mniej miejsca na nogi i nad głową. Wnętrze i tablica przyrządów pochodzą z modelu C3.

 

 

Silnik

 

Pluriel oferowany jest z silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM lub 1,6 l /110 KM. Wybraliśmy wersję słabszą, kierując się gównie ceną zakupu - różnica wynosi bowiem aż 8 900 zł. Silnik 1,4 l to nieco staromodna jednostka napędowa z 2 zaworami w cylindrze. Jej główną zaletą jest elastyczność, zresztą typowa dla silników o takiej konstrukcji. Z powodu niewielkiej mocy silnik ten nie zapewnia autu oszałamiającej dynamiki, a co gorsza - ma spore zużycie paliwa. W mieście mały, ale ciężki Pluriel zużywa prawie 9 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Podczas jazdy z zamkniętym dachem, hałas wewnątrz auta jest dość znaczny i rośnie wraz z

Wystrój wnętrza i tablica przyrządów pochodzą z C3.
Wystrój wnętrza i tablica przyrządów pochodzą z C3.

prędkością jazdy. To cena zastosowania brezentowego dachu. Jednak przy prędkości 100 km/h poziom hałasu nie przekracza "granicy przyzwoitości" określonej dla pojazdów o zbliżonej długości z nadwoziem zamkniętym. Podczas jazdy po naszych drogach odkrytym autem bez pałąków można zaobserwować nadmierne drgania. Bardzo przyjemna jest natomiast jazda z założonymi pałąkami i opuszczonym dachem. Byłoby jeszcze przyjemniej, gdyby nie słaby układ hamulcowy.

 

 

Podsumowanie

 

Pluriel to bardzo sympatyczny pojazd, z racji brezentowego dachu zbliżony do koncepcji słynnego Citroena 2 CV, który też miał taki dach. Z silnikiem 1,4 l nie jest zbyt szybki, ale czy trzeba się spieszyć? Wydaje się, że pojazd ten mógłby się stać ulubieńcem nabywców ceniących oryginalność i tężyznę fizyczną. Wszak zdejmowanie i wkładanie pałąków z powodzeniem zastąpi bezproduktywne wizyty w siłowni. W każdym razie Citroen C3 Pluriel jest jednym z najtańszych kabrioletów na naszym rynku, na co zwracamy uwagę u progu sezonu wakacyjnego.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika                                                          benzynowy      

Ilość cylindrów/zaworów                                           4/8

Pojemność skokowa (cm3):                                     1361

Moc maksymalna (KM/obr/min):                            75/5400

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                        118/3300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):                                13,9

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):              12,9

Prędkość maksymalna (km/h):                                 160

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):                        69*

Droga hamowania od 100 km/h (m):                         41,7

Pojemność bagażnika (dm3):                                   265

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                            47

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):            5,5/8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm):                394 x 170 x 156

Rozstaw osi (cm):                                                    246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)              2/12

Cena (zł):                                                             61 800

 

* - pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

 

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

na przednich fotelach ilość miejsca wystarczająca, na tylnej kanapie dość ciasno - mniej niż w C3

 

Silnik

***

przestarzały silnik nie zapewnia dobrej dynamiki, jest jednak dość elastyczny

 

Poziom hałasu

***

w Plurielu jest ciszej niż w Hyundaiu Getz 1,3 l/82 KM, Fiacie Seicento i równie głośno jak w Fordzie Fusion 1,4/80 KM.

 

Hamulce

***

droga hamowania jest dłuższa niż w Hyundaiu Getz 1,3 l i Fordzie Fusion 1,4

 

Dynamika

***

dynamika Pluriela jest zbliżona do dynamiki Forda Fusion 1,4

 

Zużycie paliwa

***

oszczędność nie jest mocną stroną Pluriela, co wynika z konstrukcji silnika i znacznej masy pojazdu

 

Nowoczesność konstrukcji

*****

konstrukcja Pluriela jest bardzo oryginalna, bez względu na to, czy zawsze przydatna.

 

Wyposażenie

****

dość bogate wyposażenie standardowe - 4 poduszki powietrzne, układ ABS.

 

 

Wyposażenie seryjne:

 

            Citroen C3 Pluriel 1.4

           

Poduszki powietrzne                                4                     

Układ ABS                                              s                     

Wspomaganie układu kierowniczego         s                     

Centralny zamek                                    s                      

Elektrycznie sterowane szyby                   s                     

Klimatyzacja                                          o                     

Radioodtwarzacz                                     s

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

 

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty