Dział: Klocki, Okładziny, Szczęki Hamulcowe - Wczoraj Polska, dzisiaj Europa

(tg)
Szczęki hamulcowe do sam osobowych, Fot: Fomar
Szczęki hamulcowe do sam osobowych, Fot: Fomar
Patronat działu: Fomar Borg Automotive. Rozmowa z Jarosławem Sojewskim, dyrektorem sprzedaży Fomar Borg Automotive SA.
Patronat działu:  Fomar Borg Automotive
Patronat działu: Fomar Borg Automotive

Dział:  Klocki, Okładziny, Szczęki Hamulcowe

Patronat: Fomar Borg Automotive

Fomar w ostatnich latach przeszedł długi proces przekształceń własnościowych, w wyniku których z firmy dostarczającej swoje wyroby na rynek polski i kraje dawnego bloku wschodniego stał się częścią koncernu europejskiego. Czy był to proces trudny pod względem organizacyjnym i wdrażania nowych technologii?
JAROSŁAW SOJEWSKI: W każdej branży własnościowe i technologiczne transformacje są trudne i skomplikowane. Także dla nas. Przez wiele lat Fomar postrzegany był jako typowo polska firma, nie tylko pod względem sposobu zarządzania, ale też profilu produkcyjnego. Fomar produkował wyłącznie okładziny montowane w samochodach z tzw. bloku wschodniego.

Pierwszą z dużych zmian był zakup licencji w firmie Textar na wyposażenie nowej siedziby fabryki i na mieszanki. Następne zmiany to zakończenie produkcji okładzin azbestowych i certyfikowanie procesu produkcji według normy ISO9001.

W latach 90. firma została sprywatyzowana przez czołowego skandynawskiego producenta okładzin ciernych - A/S Roulunds Fabriker. Czas ten był przełomowym w historii Fomaru. W ciągu kilku miesięcy oferta zwiększyła się o ponad 800 pozycji klocków hamulcowych i szczęk i około 1000 pozycji okładzin hamulcowych. W krótkim czasie wdrożono kilkanaście wysokiej jakości nowych mieszanek, używanych do produkcji okładzin, zainstalowano nowe linie produkcyjne.


To wówczas Fomar zaczął wówczas dostarczać wyroby na rynki Europy
Jarosław Sojewski, Fot: Fomar
Jarosław Sojewski, Fot: Fomar


Zachodniej i rozpoczął współpracę z czołowymi europejskimi producentami osi i pojazdów, dostarczając do tych firm okładziny na tzw. pierwszy montaż.

JS: Tak, ale nie był to koniec zmian. Kolejnym ważnym etapem w rozwoju firmy był rok 2004. Akcje Fomaru przejął duński potentat branży motoryzacyjnej A/S Borg Automotive - największy w Europie Zachodniej niezależny dostawca regenerowanych alternatorów i rozruszników na rynek aftermarketowy.
Pozyskanie nowego akcjonariusza pozwoliło na dalszy rozwój i modernizację linii produkcyjnych i laboratoriów badawczych. Współpraca wewnątrz grupy zaowocowała zdobyciem kolejnych rynków, również pozaeuropejskich - w Azji i Afryce.

Fomar dziś to znany i uznany producent elementów układu hamulcowego...
JS: Obecnie Fomar Borg Automotive oferuje ponad 850 referencji klocków hamulcowych, około 2000 referencji okładzin hamulcowych i 200 referencji szczęk, których sprzedaż odbywa się na większości rynków europejskich, zarówno pod marką Fomar Friction, jak również pod popularnymi markami własnymi naszych klientów.

Czy Fomar jest konkurencyjny dla innych producentów także pod względem technologicznym?
JS: Fomar Borg Automotive, zgodnie ze skandynawskim duchem, kładzie duży nacisk na wysoką jakość produkowanych wyrobów. Proces produkcyjny kontrolowany jest na każdym etapie przy pomocy nowoczesnych maszyn, wyposażonych w specjalistyczne oprogramowanie. Przykładem może być proces prasowania okładziny w warunkach zmiennej temperatury i ciśnienia, które są na bieżąco monitorowane przez komputer.

Cały czas uaktualniamy ofertę, dostosowując ją do potrzeb klientów i standardów europejskich. Stąd duża ilość uruchamianych nowych referencji, czy też dodawanie nitów do kompletów okładzin gratis, a także linia PRO - klocki hamulcowe do samochodów użytkowych, sprzedawane z kompletnym zestawem akcesoriów.
Wszystkie produkowane przez Fomar Borg Automotive wyroby są przyjazne środowisku, a proces produkcji spełnia wszystkie wymagania określone przez normy ISO 9001, ISO 14001, GOST i ISO/TS 16949, który to certyfikat jest w trakcie wdrażania.

Szczęki hamulcowe do sam osobowych, Fot: Fomar
Szczęki hamulcowe do sam osobowych, Fot: Fomar
Okładziny bębnowe do sam użytkowych, Fot: Fomar
Okładziny bębnowe do sam użytkowych, Fot: Fomar
Klocki hamulcowe do sam użytkowych, Fot: Fomar
Klocki hamulcowe do sam użytkowych, Fot: Fomar
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty