Gładysz poza podium

(TSz/ip)
Ostatnia runda wyścigu pucharu Scirocco R Cup, tor: Hockenheimring w Niemczech, Fot: Volkswagen
Ostatnia runda wyścigu pucharu Scirocco R Cup, tor: Hockenheimring w Niemczech, Fot: Volkswagen
Dziesiąta, ostatnia runda wyścigowego pucharu Volkswagen Scirocco R Cup została rozegrana na torze Hockenheimring w Niemczech. Po raz kolejny swoją klasę potwierdził Szwed Ola Nilsson, który wygrał ósmy wyścig w tym sezonie. Niestety, Polak Adam Gładysz nie utrzymał miejsca w czołowej trójce klasyfikacji i po dziewiątej lokacie w finałowym wyścigu, ostatecznie uplasował się na czwartej pozycji w klasyfikacji generalnej tego sezonu.

Areną ostatnich tegorocznych zmagań uczestników serialu był tor

Ostatnia runda wyścigu pucharu Scirocco R Cup, tor: Hockenheimring w Niemczech, Fot: Volkswagen
Ostatnia runda wyścigu pucharu Scirocco R Cup, tor: Hockenheimring w Niemczech, Fot: Volkswagen

leżący niecałe 80 km od Frankfurtu nad Menem, znany doskonale wszystkim fanom motorsportu. Hockenheimring ma 4 574 km długości, a jego nowa pętla gości kierowców wyścigowych od 2002 roku. Obiekt, na którym rozpoczęły się zmagania w tegorocznej edycji pucharu, stał się także miejscem zakończenia sezonu. Sezonu, który co prawda już przed ostatnią rundą miał swojego zwycięzcę – po wygranej w ósmym wyścigu na Oschersleben, mistrzowski tytuł zapewnił sobie Szwed Ola Nilsson. Jednak to właśnie w Hockenheim rozstrzygnąć się miała walka o tytuły wicemistrzowskie.

Przed rozpoczęciem zmagań, w klasyfikacji generalnej pierwszy, z dużą przewagą punktową i plasował się Nilsson. Zawodnik ten z 442 punktami przystępował do wyścigu niezagrożony. Największa walka toczyć się miała o 2 i 3 miejsce. W klasyfikacji generalnej drugi Dennis Trebing (271 pkt) miał tylko 3 punkty przewagi nad trzecim Adamem Gładyszem (268 pkt), kolejny ze stratą 18 pkt (250 pkt) był Duńczyk Kasper Jensen.

Ostatnia runda wyścigu pucharu Scirocco R Cup, tor: Hockenheimring w Niemczech, Fot: Volkswagen
Ostatnia runda wyścigu pucharu Scirocco R Cup, tor: Hockenheimring w Niemczech, Fot: Volkswagen

Na Hockenheim w kategorii legend wystartowali kierowcy ze wszystkich najpopularniejszych serii wyścigowych: przedstawiciel Formuły 1 Christian Danner, zwycięzcy słynnego klasyku 24 godziny Le - Mans Emanuele Pirro i Frank Biela, a także kierowca serii DTM i nowy mistrz serii GT1 Markus Winkelhock. Taka obsada, a także sytuacja w klasyfikacji zapowiadała niesamowite emocje. W Scirocco R Cup zasiadł także Norbert Vettel – ojciec aktualnego mistrza świata Formuły 1 – Sebastiana Vettela.

Kwalifikacje do wyścigu rozpoczęły się w piątek przy pięknej słonecznej pogodzie. Już na swoim pierwszym pomiarowym okrążeniu świetny wynik uzyskał pierwszy z Polaków, który wyjechał na tor – Jakub Litwin, z wynikiem 1.57:937 min zajmował pierwsze miejsce. Klasyfikacja ta, bez znacznych zmian utrzymywała się do około 15 minuty sesji. Wtedy to na tor wyjechali kierowcy walczący o tytuły wicemistrzowskie. Dennis Trebing uzyskał 1.57:722, co dało mu na krótko pierwsze miejsce. Klasę pokazał już aktualny mistrz serii Ola Nilssion, któremu wystarczyło zaledwie jedno okrążenie pomiarowe, aby uzyskać najlepszy czas, którego już nikt nie pobił 1:56:852. Walka o kolejne miejsca stoczyła się między Polakiem Adamem Gładyszem i Duńczykiem Jensenem. Minimalnie lepszy okazał się ten drugi, który z czasem 1.57:135 zajął miejsce za Nilssonem. Wynik Gładysza 1.57:372 min pozwolił mu stanąć do wyścigu z trzeciego pola. Broniący drugiej pozycji w klasyfikacji generalnej, Amerykanin Trebing ostatecznie uzyskał dziewiąty czas, a drugi z Polaków Jakub Litwin był dwunasty.

Ostatnia runda wyścigu pucharu Scirocco R Cup, tor: Hockenheimring w Niemczech, Fot: Volkswagen
Ostatnia runda wyścigu pucharu Scirocco R Cup, tor: Hockenheimring w Niemczech, Fot: Volkswagen

W ostatnim wyścigu tego sezonu, który odbył się w sobotę, znakomitym startem popisała się pierwsza dwójka Nilsson i Jensen i to oni już na pierwszych metrach uciekli rywalom. Adam Gładysz, po słabszym starcie stoczył zaciętą walkę ze startującym z czwartej pozycji Birke Bayindir, którą ostatecznie przegrał na drugim okrążeniu. Z przodu niezagrożony prowadził Nilsson, zaraz za nim podążał Duńczyk Jensen, trzeci jechał Bayindir, a czwarty Gładysz. Mozolnie pozycje odrabiał startujący z dziewiątej pozycji Trebing, który bronił drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej. Najbardziej emocjonujące okazały się ostatnie trzy okrążenia i to one zdecydowały o kolejności na mecie, a co się z tym wiąże ogólnej klasyfikacji sezonu 2012. Na ósmym okrążeniu czwartą pozycję stracił Gładysz, a tuż za nim znalazł się Trebing. Podczas kolejnych okrążeń Gładysz spadł odpowiednio na siódmą, a następnie dziewiątą lokatę. Był to prawdopodobnie efekt awarii układu hamulcowego w jego samochodzie. Kolejność czołowej piątki nie uległa już zmianie i tak pierwszy na metę dojechał Nilsson, przed młodym Jensenem i Turkiem Bayindir. Amerykanin Trebing uplasował się na piątej pozycji, Adam Gładysz na dziewiątej, a Jakub Litwin na dziesiątej.

Klasyfikację generalną wygrał więc Szwed Ola Nilsson (502 pkt). Tytuły wicemistrzowskie zdobyli Amerykanin Dennis Trebing (303 pkt) i Duńczyk Kasper Jensen (298 pkt). Adam Gładysz (292 pkt) zakończył sezon poza czołową trójką - na czwartym miejscu. Dzięki utrzymaniu dziesiątej lokaty w wyścigu Jaku Litwin (225 pkt) zakończył zmagania w swoim debiutanckim sezonie na dziewiątej pozycji. Zajął on także wysokie, 3 miejsce w klasyfikacji Junior Cup. 

Adam Gładysz
kwalifikacje: 3; wyścig: 9; sezon: 4
 „Miałem dobry start. Przez większą część pierwszego okrążenia plasowałem się na trzeciej pozycji. Następnie wyprzedził mnie Berke Bayindir, który użył podaj pięć Push-to-passów. Spadłem więc na 4. pozycję. Później wszystko układało się po mojej myśli. Niestety od połowy wyścigu samochód był bardzo nerwowy na hamowaniach. Podejrzewam, że doszło do awarii jakiegoś czujnika w układzie hamulcowym. Przez to straciłem wiele pozycji i w ostatecznym rozrachunku również wicemistrzostwo Scirocco R-Cup. Szkoda, ponieważ cały sezon ciężko pracowałem, aby w generalce być na podium. Niestety nie udało się. Jestem czwarty w punktacji sezonu co z pewnością jest najgorszym miejscem dla sportowca. Taki jest motosport – niekiedy piękny, ale czasami okrutny… Mimo pecha chciałbym podziękować przede wszystkim mojej rodzinie, sponsorom, mojemu inżynierowi Piotrowi Żukowskiemu oraz kibicom za niesamowite wsparcie.”

Jakub Litwin
kwalifikacje: 12; wyścig: 10; sezon: 9; Junior Cup: 3
„Podium w klasyfikacji juniorów jest dla mnie wielkim sukcesem zważywszy na fakt, że był to mój pierwszy sezon w wyścigach samochodowych w ogóle oraz to, że na każdym z torów na którym przyszło mi ścigać się byłem pierwszy raz. Moje szczęście jest jednak umiarkowane gdyż popełniałem w trakcie tego sezonu błędy, które wynikały z braku doświadczenia. Jeden nie ukończony wyścig i strata dużej ilości punktów spowodowało, że kończę ten sezon dopiero na dziewiątym miejscu w klasyfikacji generalnej. Dopiero – bo wiem, że stać mnie na więcej. Jednak jest podium w  juniorach, to dla mnie ważne. Bardzo chciałbym mieć możliwość startowania w pucharze Scirocco w przyszłym sezonie i mam nadzieję, że sponsorzy z którymi obecnie rozmawiamy docenią wyniki mojego debiutu i ich wsparcie umożliwi mi dalszy rozwój kariery. Poza tym, sam sobie mam coś do udowodnienia…"

Ola Nilsson
Kwalifikacje: 1; wyścig: 1; sezon: 1
„Zwycięstwo w finale sezonu to zawsze wyjątkowa sprawa – nawet jeżeli już przedtem miało się zagwarantowany tytuł mistrzowski. Bardzo cieszę się z mojego triumfu. I chciałem koniecznie przekroczyć granicę 500 punktów. Po trzech latach w Pucharze Scirocco R mogę śmiało powiedzieć, że decyzja, aby tu startować, była zdecydowanie najlepszą decyzją w mojej karierze. Dlatego trochę mi szkoda, że 2012 rok był moim ostatnim sezonem w R-Cup. Chciałbym pozostać w rodzinie Volkswagena i dalej się rozwijać. Puchar Porsche Carrera to wspaniała seria i sprawdzenie się w nim byłoby dla mnie dużą szansą.”

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty