IX Supertest Ekonomii

(ip)
Trochę słońca, trochę deszczu, chłodno, a na dodatek nieprzyjemne podmuchy wiatru - w takich warunkach, nie sprzyjających uzyskiwaniu rekordowych rezultatów, rywalizowało 12 uczestników IX Supertestu Ekonomii zorganizowanego przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich.

Okolicznością sprzyjającą był natomiast niewielki ruch i brak korków na obrzeżach stolicy, w której zlokalizowano start i metę.

Fot: AKDP
Fot: AKDP

Niespełna 300 kilometrowa trasa biegła najpierw drogą ekspresową  S7 do Radomia, potem drogą krajową nr.12 przez Zwoleń do Puław, a stamtąd drogą wojewódzką  nr.801, wzdłuż Wisły,  z powrotem do Warszawy. Na mecie , najmniej paliwa weszło do zbiornika nowej  Pandy 1.3 Multijet – tylko 9,34 l , co oznacza spalanie na poziomie 3,27 l oleju napędowego na 100 km. W tej sytuacji za  rewelacyjnie niskie należy uznać wyniki uzyskane przez kierowców samochodów benzynowych : Skody Citigo  1.0 MPI i Fiata 500 0.9 TwinAir , odpowiednio 3,61 i 3,66 l/100 km. Tak niewielka, bo zaledwie 10% różnica w wielkości spalania Diesla i jednostki benzynowej zdarzyła się po raz pierwszy w już prawie 10 letniej historii Supertestu Ekonomii. Trzeba dodać, że oba silniki benzynowe to najnowsze konstrukcje, a  0.9 TwinAir - zdobywca głównej nagrody w najbardziej prestiżowym plebiscycie na silniki do aut osobowych - International Engine of the Year Awards 2011, jest wytwarzany w Polsce w zakładach  Fiat Powertrain Technolgies w Bielsku – Białej. Jest nie tylko ekonomiczny ale i ekologiczny, bo emituje  95g CO2 na kilometr.

Fot: AKDP
Fot: AKDP

Czołówkę klasyfikacji aut osobowych zamknęła Skoda Fabia 1.6 TDI z wynikiem 3,75 l/100km. Paliwo do Fabii (5,94/l ) zużyte na trasie  Supertestu kosztowało 63,74 zł, a do Citigo (5,99 /l)  62,05 zł. Prawie 2 razy więcej kosztowało przejechanie  286 km w przypadku hybrydowego Infiniti 35M,  bo 108,95 zł. Luksusowe auto z silnikiem V6 o pojemności 3498 cm3 i ważące blisko 2 tony zużywało 6,38 l/100 km, a resztę energii niezbędnej do jazdy dostarczał silnik elektryczny. Z  kolei tylko na sprężony gaz ziemny  napędzane były dwa  pojazdy, które po raz pierwszy  pojawiły się w gronie uczestników Supertestu  Ekonomii: ciągniki siodłowe  Mercedes  Benz Econic z silnikiem o pojemności 6883 cm3 i Iveco Stralis z jednostką 7790 cm3. Oba jechały solo, bez naczep,  zużywając odpowiednio  15,47 i 13,80 m3/100 km. Aktualna cena gazu  ziemnego – 3,03 zł za metr sześcienny, jest prawie o połowę niższą od oleju napędowego. Kilometr jazdy tych ciągników kosztował więc mniej niż 50 groszy.

Podobnie niskie są koszty eksploatacji pozostałych samochodów CNG które uczestniczyły w imprezie: Iveco Daily (12,93

Fot: AKDP
Fot: AKDP

m3/100km), oraz Fiata Ducato (8,66 m3/100km) i Mercedesa Sprintera (7,82 m3/100km).W tym ostatnim, podczas imprezy, skończył się gaz i do mety dojechał korzystając z paliwa konwencjonalnego, zużywając dodatkowo 4,92 l benzyny (1,6 l/100 km. Nieliczna sieć stacji CNG jest najpoważniejszą barierą dla upowszechnienia tego paliwa w naszym kraju.   

Oczywiście wszystkie te rezultaty, znacznie odbiegające od przeciętnego zużycia w naszych samochodach, są efektem stosowania  zasad ekonomicznej jazdy. Warto z nich korzystać bo tak naprawdę, ceny paliw zmieniają się tylko w jedną stronę - w górę - w  ciągu ostatniego  roku o 15%.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty