Okolicznością sprzyjającą był natomiast niewielki ruch i brak korków na obrzeżach stolicy, w której zlokalizowano start i metę.
Niespełna 300 kilometrowa trasa biegła najpierw drogą ekspresową S7 do Radomia, potem drogą krajową nr.12 przez Zwoleń do Puław, a stamtąd drogą wojewódzką nr.801, wzdłuż Wisły, z powrotem do Warszawy. Na mecie , najmniej paliwa weszło do zbiornika nowej Pandy 1.3 Multijet – tylko 9,34 l , co oznacza spalanie na poziomie 3,27 l oleju napędowego na 100 km. W tej sytuacji za rewelacyjnie niskie należy uznać wyniki uzyskane przez kierowców samochodów benzynowych : Skody Citigo 1.0 MPI i Fiata 500 0.9 TwinAir , odpowiednio 3,61 i 3,66 l/100 km. Tak niewielka, bo zaledwie 10% różnica w wielkości spalania Diesla i jednostki benzynowej zdarzyła się po raz pierwszy w już prawie 10 letniej historii Supertestu Ekonomii. Trzeba dodać, że oba silniki benzynowe to najnowsze konstrukcje, a 0.9 TwinAir - zdobywca głównej nagrody w najbardziej prestiżowym plebiscycie na silniki do aut osobowych - International Engine of the Year Awards 2011, jest wytwarzany w Polsce w zakładach Fiat Powertrain Technolgies w Bielsku – Białej. Jest nie tylko ekonomiczny ale i ekologiczny, bo emituje 95g CO2 na kilometr.
Czołówkę klasyfikacji aut osobowych zamknęła Skoda Fabia 1.6 TDI z wynikiem 3,75 l/100km. Paliwo do Fabii (5,94/l ) zużyte na trasie Supertestu kosztowało 63,74 zł, a do Citigo (5,99 /l) 62,05 zł. Prawie 2 razy więcej kosztowało przejechanie 286 km w przypadku hybrydowego Infiniti 35M, bo 108,95 zł. Luksusowe auto z silnikiem V6 o pojemności 3498 cm3 i ważące blisko 2 tony zużywało 6,38 l/100 km, a resztę energii niezbędnej do jazdy dostarczał silnik elektryczny. Z kolei tylko na sprężony gaz ziemny napędzane były dwa pojazdy, które po raz pierwszy pojawiły się w gronie uczestników Supertestu Ekonomii: ciągniki siodłowe Mercedes Benz Econic z silnikiem o pojemności 6883 cm3 i Iveco Stralis z jednostką 7790 cm3. Oba jechały solo, bez naczep, zużywając odpowiednio 15,47 i 13,80 m3/100 km. Aktualna cena gazu ziemnego – 3,03 zł za metr sześcienny, jest prawie o połowę niższą od oleju napędowego. Kilometr jazdy tych ciągników kosztował więc mniej niż 50 groszy.
Podobnie niskie są koszty eksploatacji pozostałych samochodów CNG które uczestniczyły w imprezie: Iveco Daily (12,93
m3/100km), oraz Fiata Ducato (8,66 m3/100km) i Mercedesa Sprintera (7,82 m3/100km).W tym ostatnim, podczas imprezy, skończył się gaz i do mety dojechał korzystając z paliwa konwencjonalnego, zużywając dodatkowo 4,92 l benzyny (1,6 l/100 km. Nieliczna sieć stacji CNG jest najpoważniejszą barierą dla upowszechnienia tego paliwa w naszym kraju.
Oczywiście wszystkie te rezultaty, znacznie odbiegające od przeciętnego zużycia w naszych samochodach, są efektem stosowania zasad ekonomicznej jazdy. Warto z nich korzystać bo tak naprawdę, ceny paliw zmieniają się tylko w jedną stronę - w górę - w ciągu ostatniego roku o 15%.
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?