Jak zarządzać?

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. GM: System OHV, w którym wał rozrządu umieszczony jest korpusie silnika i poprzez laski popychaczy i dźwignie oddziaływuje na zawory.
Fot. GM: System OHV, w którym wał rozrządu umieszczony jest korpusie silnika i poprzez laski popychaczy i dźwignie oddziaływuje na zawory.
Za umożliwienie dopływu do cylindrów mieszanki paliwowo-powietrznej i usunięcie z nich produktów spalania odpowiada mechanizm rozrządu.

Warunkiem pracy silnika jest umożliwienie dopływu do cylindrów mieszanki paliwowo-powietrznej i usunięcie z nich produktów spalania. Te ważne funkcje spełnia mechanizm rozrządu.

 

Dla każdego cylindra silnika pracują sekcje złożone co najmniej z dwóch zaworów (dolotowego i wylotowego), coraz częściej trzech, czterech lub pięciu oraz ich napędów. Umożliwiają one otwarcie zaworów przy odpowiednim położeniu tłoka w cylindrze. Konstrukcja silnika i jego szybkobieżność decydują o rodzaju zastosowanego mechanizmu. Jednym z kryteriów jest

Fot. GM: System OHV, w którym wał rozrządu umieszczony jest korpusie silnika i poprzez laski popychaczy i dźwignie oddziaływuje na zawory.
Fot. GM: System OHV, w którym wał rozrządu umieszczony jest korpusie silnika i poprzez laski popychaczy i dźwignie oddziaływuje na zawory.

konieczność ograniczenia do minimum wpływu bezwładności elementów ruchomych na precyzję otwarcia zaworów.

 

Rodzaje układów rozrządu

 

Pierwszym typem mechanizmu był dolnozaworowy mechanizm rozrządu.  Został on zastąpiony nowocześniejszym rozwiązaniem - górnozaworowym mechanizmem rozrządu, w którym wszystkie zawory umieszcza się w głowicy cylindrów. Są to zawory wiszące skierowane grzybkiem w dół. Zaletą tego rozwiązania jest swoboda umieszczenia zaworów o odpowiednio dużych średnicach. Wadą jest znaczna ilość części składowych i konieczność zapewnienia odpowiedniej sztywności elementów pośredniczących w przekazywaniu napędu. Ten rodzaj rozrządu stosuje się powszechnie w silnikach samochodów osobowych.

 

Ile zaworów

 

Obecnie stosuje się dwa, trzy, cztery lub pięć zaworów w każdym cylindrze. Układ wielozaworowy umożliwia osiągnięcie większego stopnia napełnienia cylindra mieszanką,

Fot. BMW: System DOHC – dwa wały rozrządu umieszczone są w głowicy. Zawory poruszane są przez bezobsługowe popychacze z hydrauliczną kompensacją luzu.
Fot. BMW: System DOHC – dwa wały rozrządu umieszczone są w głowicy. Zawory poruszane są przez bezobsługowe popychacze z hydrauliczną kompensacją luzu. W tym silniku napęd wałów rozrządu realizowany jest łańcuchem.

zwiększa chłodzenie grzybków zaworowych, zmniejsza rozrzuty otwarcia i opóźnienia zamknięcia zaworów. Jest więc korzystniejszy dla silnika, a ponadto trwalszy od dwuzaworowego. 

 

OHV czy OHC?

 

W rozrządzie górnozaworowym trzonki zaworów może napędzać jeden wał usytuowany w korpusie silnika - jest to system OHV lub w głowicy - system OHC. Jeżeli zawory napędzane są przez dwa różne wały usytuowane w głowicy mamy do czynienia z systemem DOHC. W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego zawory są napędzane bezpośrednio od krzywek wału lub poprzez dźwignie przenoszące naciski między krzywką a stopką trzonka zaworu. Elementem pośredniczącym jest popychacz. Obecnie stosowane są bezobsługowe popychacze z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego. Obecnie w silnikach europejskich i japońskich powszechnie stosuje się system OHC lub DOHC. System OHV wykorzystywany jest już w nielicznych silnikach, np. w amerykańskim HEMI.

 

Do przenoszenia momentu obrotowego z wału korbowego na wał rozrządu służą przekładnie zębate, przekładnie łańcuchowe lub pasowe z wykorzystaniem pasa zębatego. Ostatnie rozwiązanie nie wymaga smarowania jest odporne na zużycie i nie obciąża nadmiernie łożysk. Jest najczęściej stosowane we współczesnych samochodach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty